TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






KLM odbył pierwszy lot z wykorzystaniem syntetycznego paliwa lotniczego

Linie lotnicze KLM wykonały pierwszy na świecie lot pasażerski z wykorzystaniem syntetycznego paliwa lotniczego, które zostało wyprodukowane bez użycia surowców kopalnych, ale na bazie dwutlenku węgla (pochodzącego z przemysłu i rolnictwa), wody i energii ze źródeł odnawialnych - z wiatru i słońca.


500 litrów takiego paliwa wykorzystano (w postaci mieszanki) podczas lotu KLM na trasie z Amsterdamu do Madrytu, który odbył się 22 stycznia b.r. Przedsięwzięcie zostało zaprezentowane przez koncern paliwowy Shell (producent syntetycznej nafty) oraz Linie Lotnicze KLM podczas konferencji poświęconej zrównoważonym paliwom lotniczym (SAF), która odbyła się 8 lutego 2021 w Hadze, z inicjatywy Cory van Nieuwenhuizen - Minister Infrastruktury i Gospodarki Wodnej Królestwa Niderlandów. W konferencji wzięli udział między innymi politycy struktur europejskich, decydenci, przedstawiciele biznesu, przemysłu lotniczego i organizacji pozarządowych, a także europejskie media.

Syntetyczna nafta lotnicza wykorzystana przez KLM, powstaje z odnawialnej energii (słonecznej i wiatrowej), wody i dwutlenku węgla. Ten ostatni jest pobierany z atmosfery i pochodzi z emisji zakładów przemysłowych i rolnictwa. Podczas spalania takiej kerozyny w locie, wyrównuje się ilość szkodliwych składników w powietrzu, zatem paliwo pozostaje neutralne klimatycznie. Aktualnie przepisy pozwalają na tworzenie mieszanki z wykorzystaniem maksymalnie do 50% alternatywnego paliwa z tradycyjną kerozyną z ropy.

Jestem dumny, że KLM mógł wykonać pierwszy w branży lot pasażerski przy użyciu syntetycznej nafty lotniczej, wyprodukowanej z zasobów odnawialnych. Przejście od paliw kopalnych do zrównoważonych alternatyw jest jednym z największych wyzwań w lotnictwie. Modernizacja floty znacząco przyczyniła się do redukcji emisji CO2, ale to za mało. Znaczące efekty osiągniemy poprzez szersze zastosowanie zrównoważonego paliwa lotniczego w samolotach obecnej generacji, możliwe dzięki zwiększeniu skali jego produkcji. Dlatego już jakiś czas temu nawiązaliśmy współpracę z różnymi partnerami, aby stymulować rozwój zrównoważonej nafty syntetycznej. Pierwszy lot na syntetycznej nafcie dowodzi, że jest to możliwe w praktyce i że możemy dalej działać na tym polu.- powiedział Pieter Elbers, Prezes KLM.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
klm linie lotnicze przewoźnik lotniczy paliwo syntetyczne ekologia




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję