Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Sfinks Polska z wyższą sprzedażą niż przed pandemią
Sprzedaż gastronomiczna w sieciach należących do Sfinks Polska w I kw. 2022 r. wyniosła 31,6 mln zł i była znacznie wyższa niż rok wcześniej, kiedy obowiązywał lockdown dla gastronomii.
Co istotniejsze jednak, sprzedaż gastronomiczna w porównywalnej sieci restauracji była w minionym kwartale wyższa niż jeszcze przed pandemią i osiągnęła wartość 31,2 mln zł w I kw. 2022 wobec 31,1 mln zł w I kw. 2019. Goście wracają więc do restauracji Sfinksa po lockdown, ale nieco zmienia się sposób korzystania przez nich z usług. Sfinks zamierza dalej pracować nad odbudową przychodów w oparciu o sieć lokali stacjonarnych, głównie franczyzowych, sprzedaż dań w dostawie, a także coraz lepiej rozwijającą się sprzedaż dań gotowych.
Pierwszy kwartał tego roku pokazuje dalszą stopniową odbudowę sprzedaży, ale nasze wyniki są trudno porównywalne rok do roku, zwłaszcza że są wypadkową zmian w otoczeniu z kilku lat. Pandemia i inne czynniki gospodarczo-prawne wpłynęły na kształt i liczebność naszej sieci, na źródła naszych przychodów, ale też zachowania konsumentów. Na porównywalnej sieci sprzed pandemii, z roku 2019, widzimy już nawet nieco większe przychody gastronomiczne. W I kw. 2022 wobec I kw. 2019 o 15% spadła co prawda liczba rachunków, ale ich średnia wartość wzrosła aż o 18%. Oprócz tego klienci chętniej niż dawniej zapisują się do programu lojalnościowego Sfinksa, Aperitif, który daje dostęp do wielu zniżek i ofert specjalnych. W rezultacie częściej odwiedzają nasze restauracje, korzystając z różnego rodzaju promocji. W ciągu ostatniego roku liczba pobrań tej aplikacji mobilnej wzrosła o 23%, co jest korzystne także dla nas, gdyż goście korzystający z promocji zostawiają w restauracji więcej pieniędzy. Średni rachunek z promocją Aperitif jest o ponad 9% wyższy niż bez niej. Nie można tego wytłumaczyć wyłącznie inflacją, gdyż goście korzystający z programu Aperitif zamawiają średnio więcej dań głównych na stolik, czyli przychodzą w większym towarzystwie. Restauracja realizuje tym samym mniejszą marżę procentową na stolik, ale jednocześnie większą marżę w złotówkach. W minionym kwartale rentowność brutto na sprzedaży wyniosła blisko 21%, zaś w I kw. 2019 ten sam wskaźnik wynosił niecałe 13%. Aperitif jest więc bardzo ważnym narzędziem budowy wyników sprzedażowych. Dziś w tym programie jest już ponad 420 tys. osób- mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
Sieć restauracji zarządzanych przez Sfinks Polska liczy obecnie 123 lokale, z czego blisko 70% stanowią restauracje franczyzowe. Siecią największą i przynoszącą największą sprzedaż jest flagowy SPHINX. I to właśnie lokali pod tym szyldem ma przybyć w 2022 r. najwięcej. Plany Sfinks Polska na ten rok zakładają łącznie 6-10 nowych restauracji.
Jednocześnie restauracyjna spółka nadal rozwija sprzedaż w segmencie delivery. W I kw. 2022 r. dania w dowozie miały 8,5% udziału w łącznych przychodach. Ważną rolę w budowaniu sprzedaży w tym kanale mają marki wirtualne, czyli dostępne wyłącznie w dostawie i na wynos. Są to m.in. The Burgers, Och PITA!, Yolo Chicken czy Da Mamma, które albo powstały tuż przed pandemią albo w jej trakcie, kiedy ze względu na lockdown dla gastronomii Sfinks szukał nowych źródeł przychodów. Co ważne, wysokość sprzedaży z segmentu delivery nie zmieniła się znacznie po ponownym otwarciu restauracji. W I kw. 2021 wynosiła ona 3,27 mln zł, a I kw. 2022 - 2,86 mln zł. Klienci oswoili się z tą formą zamawiania dań i do dziś chętnie z niej korzystają.
Gastronomiczna spółka, oprócz sprzedaży w restauracjach, pracuje także nad innymi źródłami przychodów - daniami gotowymi. Główną marką są tu dania SPHINX, czyli kilka wariantów smakowych shoarmy, dobrze znanej klientom restauracji. Dzięki współpracy z Eurocashem dania te Sfinks jeszcze w styczniu 2021 wprowadził do Delikatesów Centrum, a jesienią zeszłego roku produkt pojawił się na półkach sklepów Biedronka. W efekcie sprzedaż dań SPHINX systematycznie rośnie. Do tej pory Sfinks sprzedał ich już około 1 mln sztuk. Spółka planuje jednak poszerzenie oferty dań gotowych.
Chcemy, aby nasza oferta dań gotowych składała się z około 30 propozycji reprezentujących różne rodzaje kuchni. Obok shoarmy, pod marką SPHINX chcemy wprowadzić trzy nowe propozycje - koftę i kibbeh oraz danie wegetariańskie. W kolejnym kroku, jeszcze w tym roku, planujemy ponad dziesięć nowych dań kuchni włoskiej, a także gamę dań azjatyckich. Na przełomie roku zaś chcemy wprowadzić dania kuchni polskiej na bazie marki Chłopskie Jadło, które uzupełnią istniejącą już dziś ofertę pierogów - wymienia prezes Sfinksa.
Oprócz pracy nad markami dań gotowych i przygotowaniem produktów do tej formy sprzedaży, Sfinks będzie poszukiwał kolejnych zakładów produkcyjnych, które będą mogły zająć się wytwarzaniem dań gotowych na rosnącą skalę. Równolegle spółka prowadzi rozmowy w sprawie dystrybucji. Sklepy spożywcze to jednak nie jedyny kanał sprzedaży, jaki dla swoich dań widzi Sfinks. Innym sposobem są dostawy do kantyn pracowniczych oraz sieć automatów wendingowych. Spółka nawiązała m.in. współpracę z firmą FitBox, która dysponuje siecią 400 urządzeń w Polsce.
Obok działań pro sprzedażowych Sfinks Polska równolegle realizuje plan stabilizowania wyników i sytuacji w spółce. Głównym elementem jest tu Uproszczone Postępowanie Restrukturyzacyjne - to zawarty jeszcze w 2021 r. z wierzycielami układ, który stał się prawomocny w kwietniu 2022 r. Będzie on miał duży wpływ na wyniki za II kw. 2022 r., ponieważ 25,7 mln zł wierzytelności wraz z odsetkami zostanie umorzonych, a 5,7 mln zł długu zostanie skonwertowane na akcje.
Z kolei na wynik spółki w minionym kwartale miała m.in. wpływ sprzedaż udziałów w spółce Shanghai Express, do której należały marki WOOK i Meta. Jednostkowy wynik netto (po oczyszczeniu z wpływu MSSF16) wyniósł -7,39 mln zł w I kw. 2022, wobec -6,87 mln zł w I kw. 2021 r. Z kolei wynik EBITDA zanotował poprawę i wyniósł na koniec marca 2022 r. (po skorygowaniu o MSSF16) -0,99 mln zł wobec -5,07 mln zł rok wcześniej. Wyniki te spółka Sfinks uzyskała przy jednostkowych przychodach ze sprzedaży wynoszących 21,22 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 4,31 mln zł w I kw. 2021 r.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
GUS: Pomorze Zachodnie z dwucyfrowym
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Ryanair skraca czas odprawy online
Pożar w jednej z najbardziej znanych, krakowskich restauracji
Prezydent Krakowa obiecuje pomoc dla firm turystycznych
Kraków Airport z ACI Airport Health Accreditation
Lufthansa podpisuje umowę z Sabre
Teneryfa z darmowym dostępem do WiFi?
Powstanie projekt wsparcia dla przemysłu spotkań
IATA: Członkowie załóg nie powinni być poddawani testom PCR
Sindbad zaczyna wznawiać kursy do Niemiec
Asystent rezydenta - kulisy zawodu
KLM odbył pierwszy lot z wykorzystaniem syntetycznego paliwa lotniczego
Polskie miasta wsród najbardziej romantycznych kierunków
Majówka i Wielkanoc w hotelach słabsze niż w poprzednich latach