TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Booking pod presją

Dobra wiadomość dla hotelarzy - Komisja Europejska zdecydowała, że platforma Booking.com zostanie uznana za strażnika dostępu ("gatekeeper"). Oznacza to, że na serwis zostaną nałożone nowe, bardziej rygorystyczne wymogi przewidziane Aktem o rynkach cyfrowych (DMA).


Kim są gatekeepers? Regulacja DMA zakłada, że tzw. strażnikiem dostępu jest firma, która ma powyżej 7,5 mld euro rocznego obrotu w Unii i z liczbą użytkowników większą od 45 mln miesięcznie. Pod uwagę są także brane inne kryteria jakościowe m.in. znaczenia dla europejskiego biznesu.

Booking.com został siódmym strażnikiem dostępu, po Google'em Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft i iPadOS. Jak widać Booking.com załapał się w towarzystwo prawdziwych gigantów i może mu to przysporzyć dużo dodatkowej pracy. Obowiązki "gatekeeper" są dość złożone i jak podaje strona KE:

Przykłady działań: strażnicy dostępu będą na przykład musieli:

  • umożliwiać osobom trzecim interoperacyjność z własnymi usługami strażnika dostępu w niektórych szczególnych sytuacjach;
  • umożliwiają swoim użytkownikom biznesowym dostęp do danych, które generują podczas korzystania z platformy strażnika dostępu;
  • zapewnia przedsiębiorstwom reklamującym się na swojej platformie narzędzia i informacje niezbędne reklamodawcom i wydawcom do przeprowadzenia własnej niezależnej weryfikacji swoich reklam hostowanych przez strażnika dostępu;
  • umożliwiają swoim użytkownikom biznesowym promowanie swojej oferty i zawieranie umów ze swoimi klientami poza platformą strażnika dostępu.

Jest też szereg zakazów oraz obowiązki składania sprawozdań dotyczące własnych działań. Więcej można przeczytać: digital-markets-act.ec.europa.eu

Dla wielu obiektów dla których booking jest ważnym kanałem sprzedaży jest to dobra informacja. Znaczy to, że platforma nie będzie miała całkowitej swobody w ustalaniu swoich działań i będzie można wywierać na firmę nacisk, aby nie wykonywała zmian, które godzą w interes hotelarza (a także pośrednio lub bezpośrednio konsumentów).




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
booking.com gatekeeper strażnik dostępu akt o rynkach cyfrowych DMA




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję