Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Turcja pokonuję Grecję i Egipt
Tegorocznym i bezapelacyjnym zwycięzcą zorganizowanych kierunków wakacyjnych Polaków jest Turcja. Bije ona udziałem, sumę dwóch kolejnych destynacji (Grecji i Egiptu). Turcja umocniła się na pozycji lidera, z wynikiem 35,8% (wzrost o prawie 5% r/r), wyprzedzając Grecję (18,5%) oraz Egipt(10,8%).
Do pierwszej piątki destynacji po latach powraca Tunezja - z wynikiem 6,8% wyprzedziła Hiszpanię (dwa lata wcześniej była na 8-ej
pozycji w zestawieniu ulubionych kierunków. Preferencje turystyczne klientów polskich biur podróży nie zmieniają się właściwie od lat - w pierwszej dziesiątce znalazły się więc także: Albania, Włochy, Chorwacja i Cypr.
Raport Zagraniczne wakacje Polaków 2023 to szósta edycja raportu podsumowującego zorganizowane wyjazdy turystyczne Polaków
w sezonie letnim. Od 2017 roku raport wskazuje trendy i zjawiska dominujące w polskiej turystyce wyjazdowej. Prezentowane dane dotyczą turystyki zorganizowanej - wyjazdów realizowanych przez biura podróży, rezerwowanych za pośrednictwem największych multiagentów działających na rynku: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Ze względu na równomierny udział oferty największych polskich
touroperatorów, dane powinny być reprezentatywne dla całego rynku i wskazują na dominujące w wyjazdach tendencje. Nie obejmują
jednak całości rynku turystycznego, w tym turystyki indywidualnej, co szczególnie widać w destynacjach takich jak Chorwacja.
W tym sezonie świetnie w tym sezonie poradził sobie Cypr (3% udziału). Albania na dobre ugruntowała swoją pozycję w pierwsze
dziesiątce. Ongiś substytut Egiptu i Turcji (gdy nie latało się tam ze względu na zagrożenie terrorystyczne) dziś jest dla nich do
pewnego stopnia alternatywą. Do pierwszej dziesiątki wróciły Włochy, nie znalazła się w niej natomiast Polska.
Wśród krajów o mniejszym udziale w rynku drugi rok z rzędu największą dynamikę wzrostu frekwencji odnotowuje Czarnogóra, zaś spadków - Polska, Dominikana i Malta. Biorąc pod uwagę popularność Turcji jako kierunku, nie dziwi, że na pierwszym miejscu wśród regionów znalazła się Riwiera Turecka. Niezmiennym zainteresowaniem cieszą się także wyspy greckie. Należy jednak zauważyć, że w pierwszej dziesiątce znalazły się
Djerba i Riwiera Albańska.
Szczyt sezonu na wyjazdy turystyczne Polaków nadal przypada na miesiące letnie: lipiec(28,4%) i sierpień (29%) - w sumie stanowią one 57,4% wyjazdów (dane nie obejmują rezerwacji zakładanych w ostatnim tygodniu sierpnia i we wrześniu, liczba ta nie jest więc ostateczna). Widocznie zmniejszają się dysproporcje pomiędzy wypoczynkiem w miesiącach, w których trwają wakacje szkolne, a czerwcem (24,9%) i wrześniem (17,7%+). We wczesnych rezerwacjach obserwowaliśmy niespotykane wcześniej zjawisko, gdy te proporcje rozkładały się po połowie.
Uwagę zwraca wysoki poziom rezerwacji na wrzesień (na tym etapie) - blisko 18 proc., na co wpływ ma fakt, że ceny ofert wrześniowych są atrakcyjniejsze. Jest to wzrost o prawie 3 p.p. w porównaniu do roku 2022. Należy jednak pamiętać, że dane nie są pełne, jako że raport obejmuje rezerwacje złożone do 21 sierpnia bieżącego roku, zatem wynik września z pewnością się poprawi.
Świetnie wyglądała sytuacja we wczesnych rezerwacjach - o czym przedstawiciele biur podróży dużo mówili w kwietniu/maju, kiedy poziom rezerwacji przekroczył o ok. 30% wynik sprzedaży z roku 2022. Mając w pamięci ubiegłoroczne przyspieszenie cenowe i brak ofert last minute, Polacy kupowali wakacje z dużo większym wyprzedzeniem.
Tegoroczna sprzedaż nie została zakłócona nieoczekiwanymi wydarzeniami, jak np. wybuch wojny w Ukrainie w roku ubiegłym, a inflacja zachęcała do decyzji jak najwcześniej. Prawie połowa (45,1%) klientów biur podróży zdecydowało się na rezerwację wyjazdu na dwa miesiące i wcześniej przed datą wylotu. Miesiąc wcześniej wakacje kupiło 17% turystów. Niecałe 17% turystów kupuje wakacje w ostatniej chwili - do 10 dni
przed wyjazdem.
Niezależnie od ceny - Polacy niezmiennie stawiają na komfort wypoczynku. Na hotele 4- i 5-gwiazdkowe w tym roku zdecydowało się prawie 78%
klientów biur podróży. To lekki spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy liczba ta sięgała niemal 80%. Wzrosła natomiast (o prawie 3 p.p.) liczba turystów wybierających wyjazd w opcji all inclusive - 86,97% w porównaniu z 84% z roku ubiegłego. W porównaniu z rokiem 2022 o prawie 2 p.p. wzrósł udział wyjazdów 7-8-dniowych kosztem - jak można się domyślać - wyjazdów dłuższych (14-dniowe z 4,4% do 3,5%, 9 - 13-dniowe z 15,2% do 14,1%).
Tradycyjnie - Polacy wyjeżdżający na wakacje za granicę z biurami podróży wybierają głównie samolot. W tym roku na taką formę podróży zdecydowało się 96,8% klientów biur podróży (skok o prawie 1,5 p.p. (w porównaniu z 95,3% w roku ubiegłym). Wyjazdy autokarowe w tym roku nie przekroczyły 1%, co daje najniższy wynik w okresie popandemicznym. O prawie 1 p.p. zmniejszyła się liczba wyjazdów z dojazdem własnym,
na co być może miało wpływ większe zainteresowanie kierunkami z opcją przelotu. Najpopularniejsza przy tej opcji dojazdu Chorwacja
wciąż cieszy się sympatią Polaków, nawet mimo krążących w mediach informacjach o wzrostach cen i paragonach grozy.
O wysokim skoku cen za wyjazdy turystyczne mówiło się dużo już w roku ubiegłym. Według danych z czerwca (Eurostat) hotele i restauracje w Polsce zrobiły się droższe średnio o 15,3%. Jeśli chodzi o wyjazdy zagraniczne, to na początku sezonu szacowano, że ich ceny wzrosną o 15-20%.
Z danych multiagentów wynika, że koszt rezerwacji wyniósł w 2023 roku 8721 zł (wzrost o 545 zł), natomiast koszt pojedynczej imprezy 3291 zł (wzrost o 379 zł), co daje skok rzędu 12,7%. Liczba rezerwacji nie jest jednak wcale mniejsza niż to miało miejsce rok temu; jest także wyższa niż w roku 2019, czyli przed pandemią. Średnio liczba osób na jedną rezerwację wróciła do poziomu z roku 2021 i wyniosła 2,65 (w roku ubiegłym była na poziomie 2,8). Wśród najkorzystniejszych cenowo kierunków plasowała się Bułgaria, a także Turcja ze świetnym stosunkiem ceny do jakości.
Pełny raport:
Możesz także pobrać plik: turinfo_20230906_raport_pit_zagraniczne_wakacje_polakow_2023.pdf
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Dział aktualności dnia:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Kanada zmieniła przepisy dotyczące transportu lotniczego
PIT przypomina o złożeniu oświadczeń dot. rekompensat za prąd
Spotkania biznesowe coraz ważniejsze dla restauratorów
Niemcy usunęły Polskę z listy obszarów ryzyka
Turystyka aktywna przyciągnie turystów do Macedonii?
IGHP: obniżki cen nie poprawiły sytuacji hotelarzy
Air France z rozkładem na poziomie 90 proc. lotów sprzed pandemii
Jak będą wyglądać dworce przyszłości?
Sąd UE rozpatrzył skargi Ryanair na pomoc dla innych przewoźników
Touroperator kończy działalność
Ankieta dot. jakości w biurze podróży