Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
Ceny dalej spadają
Średnia cena spada kolejny tydzień - nie są to wielkie spadki kwotowo, ale w ubiegłym roku w analogicznym okresie ceny rosły.
Niniejsze zestawienie obejmuje trzydzieste czwarte w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2023 definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, czyli od 31 lipca do 6 sierpnia 2023. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 25 maja 2023 i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów z 18 maja 2023, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 26 maja 2022 roku.
Zestawienia cen obejmują, podobnie jak miało to miejsce w sezonach poprzednich, również ich porównania z obszaru wybrzeża Hiszpanii (obejmują Costa De La Luz i Costa Del Sol) oraz Włoch (obejmują Kalabrię, Sardynię i Sycylię).
W minionym tygodniu średnia cena dla wycieczek z wylotami pomiędzy 31 lipca i 6 sierpnia 2023, spadła o 22 złote. Zdecydowanie największa zniżka cen wystąpiła w Kalabrii (poprzednio miał tam miejsce największy wzrost cen) - o średnio 960 złotych, a znacznie już mniejsze miały miejsce w Maroku (ponownie) i na Majorce - o 203 i 132 złote. Największe zwyżki średnich cen w ostatnim tygodniu zanotowano na Fuerteventurze - o 212 złotych oraz na wyspach Korfu i Kos - o 119 i 102 złote. W takim samym okresie przed rokiem i dwoma laty bieżące ceny wycieczek ogółem wzrosły o 78 i 10 złotych.
Zmiany średnich cen jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona poniżej mapka, a zmiany w ostatnich siedmiu tygodniach na najważniejszych z nich zamieszczony pod mapka wykres.
W minionym tygodniu ceny wycieczek spadły na trzech z pięciu wiodących kierunkach wyjazdów wypoczynkowych Polaków dla wylotów w dniach 31 lipca - 6 sierpnia 2023. Spadki miały miejsce w Egipcie, Turcji i Bułgarii - o 35, 31 i 29 złotych, na Wyspach Kanaryjskich średnia cena wycieczek nie uległa zmianie, a jedynym wiodącym kierunkiem, na którym ceny wzrosły była Grecja - o 62 złote.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia 2023 pokazało, że średnia cena była wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 520 złotych (wcześniej ceny były wyższe o 600, 720, 875, 953 i 983 złote).
Największą zwyżkę cen wycieczek odnotowano w Portugalii - o 1350 złotych, zaś niewiele mniejsze wzrosty miały miejsce na wyspach Sardynia i Korfu - o średnio 1242 i 980 złotych. Podobnie jak w prawie całym sezonie sprzedaży lata 2023 nie odnotowano spadku cen na żadnym z kierunków turystycznych.
W adekwatnym okresie sprzedaży ubiegłego sezonu lato 2021 odnotowano wzrost cen w ujęciu rocznym o 1009 złotych.
W zakresie oddziaływania cen paliwa lotniczego (ponoszonych według cen z okresu przed wylotem lub wcześniejszych z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) oraz sytuacji w zakresie kursów głównych walut, to w minionym tygodniu z punktu widzenia organizatorów sytuacja po raz dwunasty od stu ośmiu tygodni była korzystniejsza niż miało to miejsce w tym samym okresie ubiegłego sezonu.
Cena paliwa lotniczego wyniosła 3,39 zł/litr wobec 5,06 zł/litr przed rokiem, co oznacza dwunasty od ponad 2 lat spadek ceny, tym razem o 33,0 procent, natomiast przed tygodniem cena ta była niższa o 37,1 procent, a przed dwoma o 38,3 procent. W relacji z amerykańskim dolarem i euro krajowa waluta w ostatnim tygodniu w porównaniu rocznym dla uśrednionych rozliczeń turystycznych była silniejsza już tylko o około 2,1 procent, podczas gdy przed tygodniem była silniejsza o 2,7 procent, a przed przed dwoma o około 3,9 procent.
Sumaryczny wpływ wymienionych czynników na średnią roczną zmianę kosztów cen wycieczek po raz dwunasty od ponad dwóch lat sprzyjał organizatorom. W wyniku połączonego wpływu nadal znacznego spadku cen paliwa i tylko nieco silniejszego złotego, skala jego pozytywnego oddziaływania zawierała się w nieco niższym przedziale -295/-305 złotych, podczas gdy przed tygodniem wynosiła -360/-370 złotych, a przed dwoma tygodniami -410/-420 złotych.
Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że obecna sytuacja jest w bardzo dużej mierze wynikiem bardzo wysokiej bazy odniesienia sprzed roku dotyczącej zarówno kursów walut, jak też podwyższonych cen ropy i paliw będących bezpośrednimi, ale dość krótkoterminowymi skutkami rosyjskiej agresji na Ukrainę z 24 lutego 2022 roku.
Należy też pamiętać, że oddziaływanie zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora są mniej lub więcej opóźnione (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich skutki należy traktować w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).
Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona poniżej mapka, a roczne zmiany cen na najważniejszych z nich pokazuje umieszczony pod nią wykres.
Wśród wiodących kierunków największe roczne wzrosty średnich cen wycieczek wystąpiły tym razem w Grecji, Turcji i na Wyspach Kanaryjskich - o 597, 593 i 516 złotych, a w najmniejszej skali wzrosły ceny wyjazdów do Egiptu i Bułgarii - o średnio 201 i 187 złotych.
Na mniej uczęszczanych kierunkach największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano w Portugalii - o 1350 złotych, nieco mniejsze na Majorce, w Maroku, we Włoszech i w Hiszpanii kontynentalnej - o średnio 886, 861, 758 i 756 złotych, a w znacznie mniejszej skali wzrosły ceny wyjazdów na Maltę, Cypr oraz do Tunezji i Albanii - o 308, 307, 201 i 156 złotych.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2021 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia), ponownie najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie - o 1673 złote, zaś w mniejszej skali drożały w tym ujęciu wyjazdy do Turcji, Grecji i Egiptu - o średnio 1516, 1452 i 1357 złotych, a kolejny raz w najmniejszym stopniu podniosły się w tym ujęciu ceny wyjazdów do Bułgarii - o średnio 1000 złotych.
Wśród mniej uczęszczanych kierunków największy dwuletni wzrost cen wycieczek miał miejsce w Portugalii, Maroku, w Hiszpanii kontynentalnej i we Włoszech - o średnio 2538, 2324, 2084 i 2062 złote. Nieco mniejsze były zwyżki średnich cen na Majorce i na Cyprze - o 1441 i 1305 złotych, a jeszcze mniejsze w Albanii, Tunezji i na Malcie - o średnio 996, 938 i 739 złotych.
W rocznych porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów ceny wyjazdów w szczycie sezonu lato 2023 spadek odnotowano jedynie w biurze ETI - o 192 złotych. Z kolei najmniejsze wzrosty odnotowano w biurach Prima Holiday, Best Reisen i Sun & Fun - o około 200, 290 i 310 złotych. Średnie ceny w pozostałych biurach podróży były wyższe niż przed rokiem w granicach od około 340 złotych (biuro Itaka) do prawie 760 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 30 kierunkach sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli, to w trzydziestym porównaniu dotyczącym szczytu sezonu letniego 2023 na pozycji lidera, podobnie jak przez większość sezonu poprzedniego, znalazło się biuro TUI Poland z liczbą 43 ofert (poprzednio 44 oferty, przed rokiem 47 a przed dwoma laty 54 ofert). Organizator ten wyprzedził biura Coral Travel z liczbą 38 ofert (poprzednio 40 ofert, przed rokiem 23, a przed dwoma laty 21 ofert) oraz Itaka z liczbą 36 ofert (poprzednio 38 ofert, przed rokiem 25, a przed dwoma laty też 25 ofert).
Przy porównaniach z okresem sprzed dwóch sezonów należy mieć na względzie, że liczba kierunków referencyjnych wzrosła z 24 do 30 czyli o jedną czwartą.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Join up i Anex Travel - 6 i 5 ofert oraz Coral Travel - 3 oferty, na kierunkach greckich przodowały biura Itaka i TUI Travel - 8 i 6 ofert oraz Rainbow i Grecos - po 5 ofert, na kierunkach kanaryjskich TUI Poland oraz Itaka - 10 i 9 ofert, a na tureckich biura Coral Travel i TUI Poland - 8 i 4 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych propozycji miały biura Coral Travel i TUI Poland - 5 i 3 oferty, a w Bułgarii biur TUI Poland - 3 oferty.
W porównaniu z okresem sprzed roku TUI Poland poprawiło swoją pozycję w Grecji, a utrzymało w Tunezji i Bułgarii, biuro Coral Travel poprawiło ją w Tunezji, a biuro Itaka w Turcji.
W tej części materiału przedstawiamy tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak to zaznaczaliśmy już wielokrotnie, w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami u pozostałych organizatorów.
W trzydziestym czwartym zestawieniu dla sezonu Lato 2023 skład biur podróży w tabeli pozostał taki sam, natomiast zmianom uległy pozycje zajmowane przez poszczególne biura. Z miejsca trzeciego na pozycję wicelidera awansowało biuro Grecos, zaś ruch dokładnie odwrotny odnotowało biuro Anex Travel. Pozostałe biura z pierwszej piątki, czyli lider Join up oraz Coral Travel (pozycja czwarta) oraz TUI Poland (pozycja piąta) utrzymały swoje poprzednie miejsca.
Dla porównania przedstawiono też zestawienie sprzed roku, w którym kolejny raz przodowały wówczas biura Exim Tours, Coral Travel i TUI Poland. W tym sezonie do pierwszej piątki weszły biura Join up (na miejsce lidera), Anex Travel (na miejsce trzecie), a opuściły ją biura Exim Tours i Prima Holidays.
Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział aktualności dnia:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Najbardziej pożądane greckie kierunki
Turcja pokonuję Grecję i Egipt
Ile potrwa hossa na rynku hotelowym?
Okiem ubezpieczyciela - gdzie podróżowali Polacy
Niedzielski: szczegółowy plan odmrażania w przyszłym tygodniu
Enter Air ze stratą w pierwszym kwartale
Mordaszow przekazał udziały w TUI własnej żonie
Inwestycja w Nadgoplańskim Parku Tysiąclecia na ukończeniu
Kanada zmieniła przepisy dotyczące transportu lotniczego
PIT przypomina o złożeniu oświadczeń dot. rekompensat za prąd
Spotkania biznesowe coraz ważniejsze dla restauratorów
Niemcy usunęły Polskę z listy obszarów ryzyka
Turystyka aktywna przyciągnie turystów do Macedonii?