Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Zobacz także
TSUE:Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, nawet jeśli nie stawili się na odprawę
Strajk na lotnisku może wykluczyć odpowiedzialność za opóźniony lot
Turyści odwołali wyjazdy i starali się o zwroty z gwarancji po upadku touroperatora
Jeśli pasażer sam załatwi sobie lot zastępczy, może nie dostać odszkodowania za opóźnienie
Trybunał Sprawiedliwości rozpatrzył skargi na Pakiet Mobilności
Turysta może pozwać organizatora przed sąd właściwy dla swojego miejsca zamieszkania?
O odszkodowanie za opóźniony lot będzie można się starać nawet bez karty pokładowej?
24 października Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że do wniosku o odszkodowanie od linii lotniczej pasażerowie nie muszą dołączać swojej karty pokładowej. Do tej pory taki wymóg był skutecznie stosowany przez przewoźników, by w nadarzających się okolicznościach unikać roszczeń od podróżnych. Orzeczenie trybunału jest wiążące dla wszystkich państw członkowskich.
Postanowienie TSUE zostało wydane w związku pytaniem prejudycjalnym zadanym przez sąd z Aulnay-sous-Bois, dotyczącym tego, czy przepisy Rozporządzenia (WE) 261/2004 wymagają od pasażera wnioskującego o odszkodowanie potwierdzenia stawienia się do odprawy w formie karty pokładowej. Takie żądanie było do tej pory narzędziem linii lotniczych do unikania wypłacania swoim klientom rekompensat. We Francji tym bardziej skutecznym, iż w lutym 2018 roku Sąd Kasacyjny (pełniący tam funkcję Sądu Najwyższego) potwierdził, że podróżny, by otrzymać odszkodowanie, ma obowiązek dostarczyć kartę pokładową jako potwierdzenie obecności na pokładzie lub na lotnisku w dniu wylotu.
Stanowisko TSUE jest wiążące dla wszystkich europejskich sądów. Korzystać z niego będą więc również polscy pasażerowie w sporach toczonych w kraju. Polscy sędziowie sami orzekali już w podobnych przypadkach - w kwietniu 2019 roku Sąd Okręgowy w Warszawie w procesie odwoławczym przyznał pasażerowi prawo do odszkodowania za opóźniony lot, wskazując w uzasadnieniu, że "o fakcie nieodbycia lotu z całą pewnością nie może przesądzać jedynie nieprzedłożenie przez powoda karty pokładowej".
W AirHelp zawsze wierzyliśmy, że konieczność dostarczania kart pokładowych jest niesprawiedliwa. Potwierdzają one jedynie informację, którą przewoźnik i tak ma w swoim systemie. Posiadanie biletu elektronicznego powinno być uznawane za wystarczające. Z sukcesami było zresztą używane w sporach dotyczący tej taktyki w europejskich sądach. Orzeczenie Trybunału będzie miało duży wpływ na prawa pasażerskie, ponieważ wskazuje już jednoznacznie, że podróżni nie muszą przedstawiać kart pokładowych, ubiegając się o rekompensatę - zaznacza Christian Nielsen, Dyrektor Działu Prawnego AirHelp. To świetna wiadomość dla pasażerów. Zwykle nie zachowują oni kart pokładowych, więc w przeszłości wielu z nich, na skutek tej niesprawiedliwej taktyki przewoźników, spotkało się z odmową wypłaty odszkodowania. Jej wymaganie było więc jedynie sposobem na skomplikowanie całego procesu, a w efekcie uniknięcie odpowiedzialności za zakłócenie lotu. Średnio 9 milionów pasażerów rocznie jest uprawnionych do odszkodowania. Każdy, kto nie złożył odpowiedniego wniosku ze względu na brak karty, może ponownie odwiedzić naszą stronę internetową i sprawdzić tam możliwość ubiegania się o rekompensatę - dodaje Nielsen.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Etykieta emisja lotniczych przyjęta przez Komisję
Dział aktualności dnia:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Dominikana przedłuża program darmowych ubezpieczeń od COVID-19 dla turystów
Rajska wyspa ponownie dostępna dla turystów?
Inwestycja w Nadgoplańskim Parku Tysiąclecia na ukończeniu
Kanada zmieniła przepisy dotyczące transportu lotniczego
PIT przypomina o złożeniu oświadczeń dot. rekompensat za prąd
Spotkania biznesowe coraz ważniejsze dla restauratorów
Ile można zarobić po turystyce?
Jest decyzja w sprawie cen wiz do Egiptu
IGHP: obniżki cen nie poprawiły sytuacji hotelarzy
Air France z rozkładem na poziomie 90 proc. lotów sprzed pandemii
Jak będą wyglądać dworce przyszłości?
Kto zwyciężył w Turystycznych Mistrzostwach Blogerów
Najbardziej pożądane greckie kierunki
Turcja pokonuję Grecję i Egipt
Ile potrwa hossa na rynku hotelowym?
Okiem ubezpieczyciela - gdzie podróżowali Polacy
Niedzielski: szczegółowy plan odmrażania w przyszłym tygodniu