Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Klienci restauracji nie rozpoznają paragonów?
Zdecydowana większość (87%) Polaków stołujących się poza domem twierdzi, że zawsze lub często otrzymuje w lokalach paragon fiskalny. Czy jednak na pewno poprawnie go rozpoznają?
Wyniki testu, w którym respondentom pokazano rożne przykłady rachunków za usługi gastronomiczne, świadczą, że nie zawsze tak jest. Spośród osób, którym pokazano paragon fiskalny, 87% stwierdziło, że otrzymuje go w lokalach zawsze lub często. Ale jednocześnie po pokazaniu tej samej grupie osób wydruku z bonownika, który tylko przypomina paragon fiskalny, aż 57% respondentów stwierdziło, że otrzymuje go zawsze lub często - wynika z badań ARC Rynek i Opinia udostępnionych przez Krajową Radę Gastronomii i Cateringu (KRGiC).
Pozytywne jest, że tak duża grupa osób deklaruje, iż otrzymują paragon fiskalny przy korzystaniu z usług gastronomicznych. Z drugiej strony odsetek osób, które twierdzą, że rachunku fiskalnego nie otrzymują nigdy lub rzadko wynosi 9%. To co prawda niewiele, ale w mojej opinii nadal za dużo - stwierdza Sylwester Cacek, przewodniczący Krajowej Rady Gastronomii i Cateringu.
Inną sprawą jest to, na ile wydruki, które klienci otrzymują przy płaceniu rachunku, są faktycznie paragonami fiskalnymi. Z badań wynika, że niestety część klientów nie umie poprawnie odróżnić prawdziwego paragonu fiskalnego od rachunku, który go tylko przypomina. Wykorzystują to nieuczciwi właściciele lokali gastronomicznych. Dając klientowi coś, co nie jest paragonem fiskalnym, mają możliwość uniknięcia podatku. W ten sposób oszukują nie tylko państwo, ale także konsumentów, który nie mają z tego tytułu żadnych korzyści oraz przedsiębiorców uczciwie płacących podatki. W rezultacie, konkurencja na rynku nie jest równa - komentuje szef KRGiC.
Jak więc rozpoznać paragon fiskalny? Formalnie powinien on zawierać szereg elementów, ale przede wszystkim powinno być na nim wyraźne napisane: paragon fiskalny. Gdy brak tego oznaczenia, możemy domniemywać, że mamy do czynienia z nieuczciwym restauratorem - wyjaśnia Sylwester Cacek.
Jak walczyć z nieuczciwymi praktykami w gastronomii? Najskuteczniejszą metodą jest upowszechnianie świadomości wśród konsumentów na temat tego, że lokal ma obowiązek wystawić paragon fiskalny oraz tego, jak paragon powinien wyglądać. Z badań opinii udostępnionych przez KRGiC wynika, że niewielki odsetek klientów lokali gastronomicznych upomina się o wydanie paragonu fiskalnego w sytuacji, gdy kelner czy sprzedający sam tego nie zrobił. Zawsze lub często robi tak jedynie 36% osób Polaków, przy czym częściej są to mężczyźni oraz osoby starsze. Większa część (65%) nie upomina się nigdy lub rzadko.
To właśnie konsumenci są największą siłą, która może wymóc na nieuczciwych restauratorach zmianę ich zachowania. Dlatego warto prosić o paragony fiskalne i zwracać uwagę na to, co jest na nich wydrukowane. Ta pozornie nieznacząca czynność jest w gruncie rzeczy wyrazem pozytywnej postawy obywatelskiej i troski o dobro wspólne - mówi przewodniczący Krajowej Rady Gastronomii i Cateringu.
Krajowa Rada Gastronomii i Cateringu w ubiegłym roku włączyła się do akcji "Popieram Loterię" organizowanej w ramach Narodowej Loterii Paragonowej Ministerstwa Finansów. Lokale gastronomiczne, które biorą udział w tym programie można rozpoznać po naklejkach i ulotkach z hasłem "Narodowej Loterii Paragonowej".
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
GUS: Pomorze Zachodnie z dwucyfrowym
Dział prawo i podatki:
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Etykieta emisja lotniczych przyjęta przez Komisję
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Kolejne 10 lat bez opłat za roaming
Osłabienie wzrostu dochodów Polaków złą wiadomością dla turystyki
Linie Emirates przywracają połączenia do Glasgow
ZUS: Polacy aktywowali bony turystyczne za 2,6 mld złotych
Stabilne wzrosty cen wyjazdów egzotycznych
Utrudnienia dla rowerzystów w centrum Pragi
Global Business Travel zwiększy zaangażowanie w Sabre
Koleje Dolnośląskie zawiesiły część połączeń
Szumowski: Rząd przymierza się do otwarcia granic
Prognozy pogody mogą zmniejszyć zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi?
Włoscy restauratorzy protestowali przeciw restrykcjom
Pasażerowie samolotów pod lupą
UNWTO: Dziś zostań w domu, jutro podróżuj
Accor większościowym akcjonariuszem Ennismore
Pracownicy LOT-u przeciw decyzji sądu
Jest projekt nowego zakazu lotów
Raffles i Orient Express z nowym dyrektorem generalnym
Królestwo Saudów chce turystów
Aktiv Tours Reisen kończy działalność
Nowy przedstawiciel w Itace, ale...