Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Przewodnik - Oliwiarnia ( Grecja Kreta )
- BIURO PODRÓŻY - REZERWACJA USŁUG TURYSTYCZNYCH /...
- Pilot-przewodnik USA
- KRAKÓW - Specjalista ds. Sprzedaży Podróży
- MANAGER DZIAŁU OPERACYJNEGO
- STARSZY SPECJALISTA D/S TURYSTYKI - dział...
- SPECJALISTA DS. TURYSTYKI
- Doradca Klienta d/s turystyki PRUSZKÓW
- Specjalista ds. turystyki Gdańsk
- Opiekun klienta grupowego
Zobacz także
TSUE:Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, nawet jeśli nie stawili się na odprawę
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem UE
Jeśli pasażer sam załatwi sobie lot zastępczy, może nie dostać odszkodowania za opóźnienie
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do bezpieczeństwa
Zasady dodatkowego wynagrodzenia nie mogą dyskryminować pracujących w niepełnym wymiarze
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu biletu
Zbieranie danych dotyczących form grzecznościowych odnoszących się do klientów nie jest obiektywnie konieczne, zwłaszcza gdy ma ono na celu personalizację komunikacji handlowej - uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Stowarzyszenie Mousse zaskarżyło przed francuskim organem ochrony danych osobowych (CNIL) praktykę francuskiego przedsiębiorstwa kolejowego SNCF Connect, które w sposób systematyczny zobowiązuje swoich klientów do wskazywania odnoszącej się do nich formy grzecznościowej ("Pan" lub "Pani") podczas zakupu internetowego biletu na przejazd. Stowarzyszenie to ocenia, że obowiązek ów narusza ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO), między innymi w świetle zasady minimalizacji danych. Wskazanie formy grzecznościowej, która odpowiada tożsamości płciowej nie wydaje się konieczne do zakupu biletu na przejazd koleją.
W 2021 r. CNIL odrzucił wspomnianą skargę, uznawszy, iż praktyka ta nie stanowi naruszenia RODO. Mousse, nie zgodzając się z tą decyzją, zwróciło się do Conseil d État o stwierdzenie jej nieważności. Rada stanu zwróciła się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem w szczególności o to, czy zbieranie danych dotyczących form grzecznościowych odnoszących się do klientów, ograniczonych do wskazań "Pan" i "Pani", można uznać za zgodne z prawem oraz, między innymi, z zasadą minimalizacji danych, jeżeli zbieranie to ma na celu spersonalizowanie komunikacji handlowej z owymi klientami, zgodnie ze zwyczajami powszechnie przyjętymi w tej dziedzinie.
Trybunał przypomniał, że zgodnie z zasadą minimalizacji danych, która jest wyrazem zasady proporcjonalności, zbierane dane muszą być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane.
Poza tym Trybunał przypomniał, że RODO przewiduje wyczerpujący i zamknięty wykaz przypadków, w których przetwarzanie danych osobowych może zostać uznane za zgodne z prawem: jest to m.in. przypadek, gdy jest ono
- niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub
- niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią.
Co się tyczy pierwszego z tych dwóch uzasadnień, Trybunał przypomniał, że aby przetwarzanie danych można było uznać za niezbędne do wykonania umowy, musi ono być obiektywnie konieczne do prawidłowego wykonania tej umowy. W tym kontekście Trybunał stwierdził, że personalizacja komunikacji handlowej oparta na zakładanej tożsamości płciowej w zależności od formy grzecznościowej odnoszącej się do klienta nie wydaje się obiektywnie konieczna do prawidłowego wykonania umowy przewozu koleją. Przedsiębiorstwo kolejowe mogłoby bowiem zdecydować się na komunikację opartą na ogólnych zwrotach grzecznościowych, inkluzywnych i bez korelacji z zakładaną tożsamością płciową klientów, co byłoby możliwym do zastosowania i mniej inwazyjnym rozwiązaniem.
Co się tyczy drugiego uzasadnienia, przypominając swoje utrwalone orzecznictwo w tej dziedzinie, Trybunał wyjaśnił, że przetwarzania danych dotyczących form grzecznościowych odnoszących się do klientów przedsiębiorstwa przewozowego, które ma na celu personalizację komunikacji handlowej opartą na tożsamości płciowej, nie można uznać za niezbędne, jeżeli o realizowanym prawnie uzasadnionym interesie nie poinformowano klientów w momencie zbierania tych danych, jeśli rzeczonego przetwarzania nie dokonano w granicach tego, co jest ściśle niezbędne do realizacji owego prawnie uzasadnionego interesu lub jeżeli w świetle wszystkich istotnych okoliczności prawa podstawowe i wolności wspomnianych klientów mogą mieć nadrzędny charakter wobec rzeczonego prawnie uzasadnionego interesu, między innymi z uwagi na ryzyko dyskryminacji ze względu na tożsamość płciową.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Modlin inwestuje i zwiększy
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Dział transport:
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
Amsterdam oknem na świat z
Rekordowy rok w Kraków
Samolot azjatyckiego przewoźnika rozbił się na pasie startowym
Czego przewoźnicy powinni się wystrzegać przy rozpatrywaniu reklamacji?
Podróż na Święta bywa stresująca
Grecja: Pasażerowie mogą wypełnić PLF w dowolnym momencie
Dokąd Polacy pojadą z biurami podróży na ferie?
Wszystkie hotele należące do Clustra IHG Hotels and Resorts z certyfikatem Green Key
IATA przedstawia pomysły na odbudowę ruchu lotniczego
jak skomentujecie nowy wpis na blogu prezesa TUI
Według IGHP sierpień prawie wspaniały dla hotelarzy
Wybrano nowego członka zarządu Harmony Hotels
Jak prezentuje się start przyszłorocznej sprzedaży?
Emirates Group Security i Uniwersytet Arizony podpisują umowę o wzajemnej współpracy akademickiej
Dofinansowanie na projekty turystyczne
Wizz Air miał problem z biletami
IATA: Dodatkowy podatek nie przyczyni się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w lotnictwie
IGGP: Nie widzimy podstaw do zakazywania działalności w ogródkach restauracyjnych
Albania i Macedonia Północna bliżej rozpoczęcia rozmów akcesyjnych do UE
Bliżej wydłużenia ważności certyfikatów covidowych
W czasie lotu dzieci się nudzą
Początek roku nie napawa hotelarzy optymizmem
Zamieszanie z przepakowaniem bagaży na wycieczkach FUNCLUB-u z Poznania