TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

KE podjęła decyzję w sprawie pomocy publicznej dla SAS

2020-08-18

Jest decyzja w sprawie pomocy publicznej dla linii lotniczej Scandinavian Airlines.

r e k l a m a


Komisja Europejska zatwierdziła plany Danii i Szwecji dotyczące dokapitalizowania skandynawskiego przewoźnika kwotą 11 mld SEK (około 1 mld EUR).

SAS odgrywa kluczową rolę dla łączności i gospodarki krajów skandynawskich. Podobnie jak wiele innych przedsiębiorstw działających w sektorze lotniczym, SAS został poważnie dotknięty przez obecny kryzys. Dzięki temu działaniu Dania i Szwecja dokapitalizują SAS kwotą do 1 mld euro i pomogą liniom lotniczym przetrwać obecny kryzys. Jednocześnie państwa członkowskie otrzymają wystarczające wynagrodzenie za ponoszone przez podatników ryzyko, a wsparcie będzie wiązało się z ograniczeniami zakłóceń konkurencji. Z zadowoleniem przyjmuję udział prywatnych inwestorów w planie, ponieważ ogranicza on potrzebę pomocy państwa, przyczyniając się jednocześnie do ożywienia gospodarczego przedsiębiorstw dotkniętych epidemią" - powiedziała wiceprzewodnicząca wykonawcza KE, Margrethe Vestager.

Dania i Szwecja zgłosiły Komisji, zgodnie z tymczasowymi ramami prawnymi, pomoc dla przewoźnika w wysokości do 11 mld SEK (około 1 mld EUR), z czego około 6 mld SEK (około 583 mln EUR) zapewni Dania, a 5 mld SEK (około 456 mln EUR) Szwecja. Dokapitalizowanie przez te dwa państwa członkowskie obejmuje:

  • około 2 mld SEK (około 194 mln EUR) udziałów kapitałowych w drodze subskrypcji nowych udziałów, podzielonych między Danię i Szwecję;
  • do około 3 mld SEK (około 292 mln EUR) udziału w kapitale poprzez subskrypcję i gwarantowanie nowych akcji w emisji akcji z prawem poboru, podzielonego między Danię i Szwecję;
  • nowo wyemitowane państwowe obligacje hybrydowe o wartości 6 mld SEK (ok. 583 mln EUR), posiadające cechy instrumentu kapitałowego niewymienialnego na akcje, z czego 2,5 mld SEK (ok. 243 mln EUR) przyznano Szwecji, a 3,5 mld SEK (ok. 340 mln EUR) Danii.

Po dokapitalizowaniu instrument kredytowy typu "arevolving" (w ramach którego Dania i Szwecja udzieliły 90% gwarancji publicznych, które zostały zatwierdzone przez Komisję w dniach 15 kwietnia 2020 r. i 24 kwietnia 2020 r.) zostanie anulowany.

Komisja uznała, że środek zgłoszony przez Danię i Szwecję jest zgodny z art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE oraz z warunkami określonymi w tymczasowych ramach prawnych. W szczególności, w odniesieniu do:
  • warunków dotyczących konieczności, stosowności i wielkości interwencji: Środek nie przekroczy minimum niezbędnego do zapewnienia rentowności SAS i nie będzie wykraczał poza przywrócenie jego pozycji kapitałowej sprzed epidemii. Oceniając proporcjonalność środka polegającego na dokapitalizowaniu, Komisja uwzględniła również inne środki pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstwa w kontekście epidemii.
  • Pomoc w zakresie dokapitalizowania zapobiegnie niewypłacalności SAS, co miałoby poważne konsekwencje dla zatrudnienia w Danii i Szwecji, łączności i handlu zagranicznego. Oba kraje otrzymają odpowiednie wynagrodzenie za inwestycję, a ponadto istnieją dodatkowe mechanizmy zachęcające SAS do wykupu udziałów kapitałowych państw oraz nowych państwowych obligacji hybrydowych uzyskanych w wyniku dokapitalizowania. Dania i Szwecja przedstawiły plan operacyjny przygotowany przez przewoźnika w celu umorzenia do roku obrotowego 2025 instrumentów służących dokapitalizowaniu. Zobowiązały się również do opracowania wiarygodnej strategii wyjścia w ciągu 12 miesięcy od przyznania pomocy, chyba że interwencja państwa zostanie do tego czasu ograniczona poniżej poziomu 25% kapitału własnego. Jeżeli sześć lat po otrzymaniu pomocy na dokapitalizowanie interwencja państw nie zostanie ograniczona do poziomu poniżej 15 % całkowitego kapitału własnego SAS, Komisja zostanie powiadomiona o planie restrukturyzacji przewoźnika.
  • Do czasu całkowitego wyjścia państw z kryzysu SAS i jego spółek zależnych obowiązuje zakaz wypłacania dywidend i wykupu akcji własnych, innych niż w przypadku dokapitalizowania. Ponadto do czasu spłaty co najmniej 75 % dokapitalizowania stosuje się ścisłe ograniczenie wynagrodzenia kierownictwa SAS, w tym zakaz wypłacania premii. Warunki te mają na celu zachęcenie do wycofania się z pomocy, gdy tylko pozwoli na to sytuacja gospodarcza.
  • Aby zagwarantować, że SAS nie będzie czerpać nienależnych korzyści z pomocy w zakresie dokapitalizowania udzielonej przez państwa ze szkodą dla uczciwej konkurencji na jednolitym rynku, nie może ono wykorzystywać pomocy do wspierania działalności gospodarczej przedsiębiorstw zintegrowanych, które już w dniu 31 grudnia znajdowały się w trudnej sytuacji gospodarczej. Ponadto do czasu umorzenia co najmniej 75 % dokapitalizowania, przewoźnik nie będzie mogło nabyć udziałów przekraczających 10 % u konkurentów lub innych podmiotów z tej samej branży.
  • SAS będzie musiał publikować informacje na temat wykorzystania otrzymanej pomocy, w tym na temat tego, w jaki sposób wykorzystanie otrzymanej pomocy wspiera działalność spółki zgodnie z unijnymi i krajowymi zobowiązaniami związanymi z przekształceniami ekologicznymi i cyfrowymi.


Komisja stwierdziła, że środek służący dokapitalizowaniu przyczyni się do zarządzania skutkami gospodarczymi epidemii w Danii i Szwecji: środek ten ma na celu przywrócenie pozycji bilansowej i płynności SAS w wyjątkowej sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19, przy jednoczesnym utrzymaniu niezbędnych zabezpieczeń w celu ograniczenia zakłóceń konkurencji. Konieczne, właściwe i proporcjonalne jest zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce tych dwóch państw członkowskich zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE i ogólnymi zasadami określonymi w tymczasowych ramach prawnych.

Na tej podstawie Komisja zatwierdziła przedmiotowy środek na podstawie unijnych zasad pomocy państwa.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
komisja europejska sas scandinavian airlines pomoc publiczna


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję