TUI: Popyt na wyjazdy rośnie
TUI zamyka drugi kwartał roku finansowego 2024.
Z 2,8 milionami gości w okresie sprawozdawczym grupa turystyczna osiągnęła rekordowy obrót w wysokości 3,6 miliarda euro, co stanowi wzrost o 16 procent rok do roku (drugi kwartał 2023: 3,2 miliarda euro). Segmenty: hotele i kurorty oraz rejsy osiągnęły rekordowe wyniki i zapewniły znaczny wzrost EBIT Grupy do -189 mln euro w zazwyczaj słabszym drugim kwartale roku obrotowego.
Podróżowanie cieszy się wśród ludzi dużą popularnością. Widzimy trendy, które w przyszłości jeszcze bardziej to wzmocnią: doświadczenia stają się ważniejsze niż posiadanie, a w wielu częściach świata rośnie liczba klasy średniej. Pierwsze dwie kwartały roku obrotowego były bardzo pomyślne pod względem operacyjnym. Wyraźnie pokazuje to odporność naszego modelu biznesowego i strategii oraz podkreśla naszą siłę w rentownym wzroście w dynamicznym otoczeniu rynkowym. Obserwujemy duży popyt, w szczególności na wakacje zorganizowane produkują coraz bardziej elastycznie i dynamicznie i nadal zapewniają naszym klientom najwyższy poziom ochrony. 80 procent naszych gości wakacyjnych korzysta z naszej aplikacji, którą rozwijamy tak, aby stała się w pełni kompleksowym towarzyszem podróży. Usługi cyfrowe idą w parze w parze z naszą odnoszącą sukcesy organizacją sprzedaży stacjonarnej, która w dalszym ciągu odgrywa ważną rolę. Biura podróży zapewniają wysokiej jakości doradztwo, jakość usług i wyższe marże. Znaczący wzrost chęci gości do polecania TUI innym oraz wysokie wskaźniki zadowolenia klientów w pierwszym półroczu roku obrotowego pokazują, że podążamy we właściwym kierunku. Dlatego z determinacją nadal dążymy do postawionych sobie celów i konsekwentnie je realizujemy. Transformacja segmentów pozostaje centralnym elementem naszej strategii i przyniesie pozytywne efekty w kolejnych kwartałach i latach obrotowych. Międzynarodowa pozycja rynkowa TUI również będzie dalej rozwijana. Jesteśmy świadomi bieżących wyzwań w otoczeniu geopolitycznym i potwierdzamy nasze oczekiwania na cały rok. Naszym celem jest zwiększenie przychodów o co najmniej 10 procent i bazowych zysków operacyjnych o co najmniej 25 procent. - powiedział dyrektor generalny Grupy TUI, Sebastian Ebel.
W drugim kwartale roku obrotowego 2024 z usług TUI skorzystało 2,8 mln gości - o 14 proc. więcej niż w roku poprzednim (2,4 mln). Średni współczynnik obłożenia wynoszący 93% utrzymał się na wysokim poziomie z poprzedniego roku. Utrzymująca się wysoka chęć podróżowania, rekordowe wyniki w hotelach & Resorts i Cruises oraz wyższe ceny i stawki sprawiły, że bazowy wynik operacyjny grupy poprawił się o 54 mln euro do -189 mln euro (rok poprzedni: -242 mln euro) w drugi kwartał roku obrotowego, który jest zazwyczaj słabszy w branży. Przychody wzrosły o 16 procent do rekordowego poziomu 3,6 miliarda euro (rok poprzedni: 3,2 miliarda euro).
W segmencie Holiday Experiences dywizja Hotels & Resorts osiągnęła rekordowy wynik 117,4 mln euro w miesiącach od stycznia do marca 2024 r. Bazowy EBIT poprzedniego roku wzrósł o ponad połowę (rok poprzedni: 78,0 mln euro). W okresie sprawozdawczym dywizja osiągnęła również najwyższy w historii łączny przychód w wysokości 247,3 mln euro. Odpowiada to wzrostowi o 13 procent (II kwartał 2023 r.: 218,3 mln euro). Na ten pozytywny rozwój złożył się 9-procentowy wzrost liczby noclegów (7,6 mln) i wyższe ceny pokoi, a także ogólna dobra operacyjnie działalność kluczowych marek hotelowych, w szczególności Riu. Ogólne obłożenie w oddziale było wysokie i wyniosło 81%. Jednakże średnia dzienna stawka wzrosła o 9 procent rok do roku, do 109 euro.
Sektor rejsów wycieczkowych kontynuował dobre wyniki operacyjne w drugim kwartale roku finansowego 2024. Bazowy EBIT wzrósł ponad czterokrotnie w porównaniu z rokiem poprzednim i osiągnął rekordowy poziom 70,1 mln euro (rok poprzedni: 14,8 mln euro). Przyczyną dodatnich wyników jest wyższe wykorzystanie mocy produkcyjnych i znacznie lepsza średnia stawek. Wskaźnik obłożenia wzrósł o 6 punktów procentowych rok do roku, do 98 procent, podczas gdy średni wskaźnik dla wszystkich marek statków wycieczkowych wzrósł o 20 procent, do 221 euro.
TUI Musement zwiększyło swoje przychody o 15 proc. do 149,5 mln euro w II kwartale 2024 r. (II kwartał 2023: 130,3 mln euro), podkreślając silny rozwój tego segmentu i przewagę zintegrowanego modelu biznesowego Grupy. Bazowy EBIT wynoszący -16,5 mln euro był o 3,7 mln euro niższy niż w okresie poprzedniego roku (II kwartał 2023: -12,7 mln euro), ponieważ TUI Musement kontynuuje inwestycje w rozwój swojej oferty doświadczeń B2C. Liczba transferów gości w kierunkach wzrosła o 14 proc. do 3,9 mln (II kwartał 2023 r.: 3,4 mln). Ponadto w okresie objętym raportem sprzedano 1,5 mln doświadczeń, co oznacza wzrost o 9% w porównaniu z rokiem poprzednim (II kwartał 2023 r.: 1,3 mln).
Segment Markets & Airlines skorzystał w okresie sprawozdawczym na większym popycie i wyższych cenach, a także na powrocie do normalnej polityki zabezpieczeń. Na wyniki miał jednak wpływ fakt, że ubiegły rok nadal był wspierany pozytywnymi wynikami naszego przedsięwzięcia z zakresu touroperatora w Kanadzie, które zostało sprzedane w maju 2023 r. W rezultacie bazowy EBIT spadł o 17,6 mln euro do -326,1 mln euro (II kwartał 2023 r. : -308,5 mln euro). Liczba gości wzrosła o 339 tys., do 2,8 mln. Średni współczynnik obciążenia wynoszący 93 proc. ponownie osiągnął wysoki poziom z tego samego kwartału poprzedniego roku (II kwartał 2023 r.: 93 proc.).
Pomimo lepszej działalności operacyjnej w bieżącym kwartale zyski w Regionie Północnym (Wielka Brytania, Irlandia i kraje nordyckie) wyniosły -164,9 mln euro, czyli o 17,4 mln euro mniej niż w roku poprzednim (II kwartał 2023 r.: -147,5 mln euro) ze względu na brak wspomniany wkład finansowy od kanadyjskiego przedsięwzięcia.
Region Centralny, w którym działają touroperatorzy w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Polsce, odnotował dobre wyniki operacyjne przy większej liczbie klientów i wyższych cenach. Bazowy EBIT poprawił się o 13,0 mln euro do -89,1 mln euro (rok poprzedni: -102,1 mln euro).
Bazowy EBIT w Regionie Zachodnim (Francja, Belgia, Holandia) wyniósł -72,1 mln euro i był o 12,9 mln euro niższy niż w roku poprzednim (II kwartał 2023 r.: -59,2 mln euro). Większa sprzedaż wycieczek i wyższe ceny zostały zrekompensowane w raportowanym okresie kosztami związanymi z transformacją biznesu, w tym wyższymi wydatkami na IT.
Popyt na podróże pozostaje dobry, mocne zakończenie zimy 2023/24, rezerwacje na lato 2024 obiecujące przy wyższych średnich cenach - Grupa potwierdza prognozy na cały rok
TUI zakończyło sezon Zima 2023/24 silnym rynkiem późnych lotów i ogólnie znaczącym wzrostem rezerwacji o 9% i wyższymi średnimi cenami o 3%. Pogoda zmotywowała także wielu podróżujących last minute do dokonywania rezerwacji zimowych. Łącznie 5,1 mln klientów skorzystało z wakacji z TUI zimą 2023/24 r., a od lutowej aktualizacji danych kwartalnych o 700 000 gości więcej. Popyt był największy na trasach krótko- i średniodystansowych, przy czym najpopularniejszymi kierunkami były Wyspy Kanaryjskie i Egipt, a popyt na Wyspy Zielonego Przylądka nadal wzrastał.
Średnie ceny na nadchodzące Lato 2024 są o 4 proc. wyższe niż w roku poprzednim. Sprzedano 60 proc. programu, czyli tyle samo, co w roku ubiegłym. Od ostatniej aktualizacji dodano 2,0 mln rezerwacji, co oznacza, że TUI odnotowało obecnie łącznie 9,0 mln rezerwacji na nadchodzące Lato 2024. Oznacza to wzrost o 5 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Loty na średnie i krótkie dystanse również zwiększają liczbę rezerwacji na lato. Grecja, Turcja i Baleary po raz kolejny udowadniają, że są najpopularniejszymi kierunkami letnich wakacji. W Wielkiej Brytanii rezerwacje są obecnie o 3 procent wyższe, a sprzedano 65 procent sezonu. W Niemczech rezerwacje są o 7 proc. wyższe, a 60 proc. programu zostało już sprzedanych. TUI w dalszym ciągu uważnie monitoruje wydarzenia geopolityczne, szczególnie na Bliskim Wschodzie i na Półwyspie Arabskim. W przypadku zmiany sytuacji lub zapotrzebowania klientów model biznesowy Grupy pozwala na elastyczne przenoszenie mocy produkcyjnych ze wschodniej części Morza Śródziemnego do zachodniego.
Segment Przeżyć Wakacyjnych odnotował bardzo pozytywny trend rezerwacyjny. W dywizji Hotels & Resorts liczba dostępnych noclegów w drugiej połowie roku obrotowego była o 1% wyższa niż w roku poprzednim, a obłożenie było o 1 punkt procentowy wyższe. Średnie stawki dzienne w drugiej połowie roku wzrosły o 9 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, przy czym najpopularniejszymi kierunkami były Turcja, Grecja i Baleary.
W sektorze rejsów cała flota, składająca się obecnie z szesnastu statków, eksploatowana jest w półroczu letnim. Mein Schiff 7 dołączy do floty TUI Cruises w czerwcu. Liczba dostępnych dni pasażerskich wzrosła w drugiej połowie roku o 6 procent rok do roku ze względu na dodatkowy statek w TUI Cruises. Zarezerwowane obłożenie w drugiej połowie roku obrotowego wynosi obecnie +7 punktów procentowych. Średnie stawki dzienne są ogólnie wyższe o +2%.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział dla turystów:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Czego obawiają się Polacy jadący na
3/4 Europejczyków planuje wakacyjne
Ecco Travel oferuje specjalne
Strajk na lotnisku może wykluczyć odpowiedzialność za opóźniony
Nowe hotele z logiem B&B już
Accor rozbudowuje lifestylową
Majowe obłożenie zapowiada się
Nowy międzynarodowy touroperator wchodzi do
Ceny wyjazdów na sierpień lekko w
Koniunktura sprzyja hotelom, ale inwestycji wciąż jest
Ograniczenie wstępu do Wenecji w fazie testów
Nowy zarząd Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel
Chorwacja wymaga testów PCR przy wjeździe
Znany, koreański szef kuchni rozpoczął współpracę z Finnair
BCC: profesjonalne przygotowanie wypoczynku dzieci mniejszym zagrożeniem niż indywidualne wyjazdy
Jest szansa na powrót do stacjonarnych zajęć w szkołach
POT zachęca osoby niepełnosprawne do podróżowania
Airbnb przejmuje portal hotelowy
Parlament Europejski pracuje nad przedłużeniem przepisów znoszących opłaty roamingowe
Novaturas chwali się wynikami sprzedaży
LOT udostępni internet na pokładzie Dreamlinerów
Hiszpania zacznie wymagać testów PCR od przyjeżdżających
GlobalData: Turyści będą ciąć koszty, ale nie zrezygnują z wyjazdów
Wystawa polskiego malarstwa przyciągnie turystów do Niemiec?
Grecja łagodzi część ograniczeń
Ile zarobił Ryanair w pierwszym półroczu
Chopin Airport Development pozyskuje dwa hotele
Ryanair zatrudni 200 osób w Polsce