TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






TUI: Popyt na wyjazdy rośnie

TUI zamyka drugi kwartał roku finansowego 2024.


Z 2,8 milionami gości w okresie sprawozdawczym grupa turystyczna osiągnęła rekordowy obrót w wysokości 3,6 miliarda euro, co stanowi wzrost o 16 procent rok do roku (drugi kwartał 2023: 3,2 miliarda euro). Segmenty: hotele i kurorty oraz rejsy osiągnęły rekordowe wyniki i zapewniły znaczny wzrost EBIT Grupy do -189 mln euro w zazwyczaj słabszym drugim kwartale roku obrotowego.

Podróżowanie cieszy się wśród ludzi dużą popularnością. Widzimy trendy, które w przyszłości jeszcze bardziej to wzmocnią: doświadczenia stają się ważniejsze niż posiadanie, a w wielu częściach świata rośnie liczba klasy średniej. Pierwsze dwie kwartały roku obrotowego były bardzo pomyślne pod względem operacyjnym. Wyraźnie pokazuje to odporność naszego modelu biznesowego i strategii oraz podkreśla naszą siłę w rentownym wzroście w dynamicznym otoczeniu rynkowym. Obserwujemy duży popyt, w szczególności na wakacje zorganizowane produkują coraz bardziej elastycznie i dynamicznie i nadal zapewniają naszym klientom najwyższy poziom ochrony. 80 procent naszych gości wakacyjnych korzysta z naszej aplikacji, którą rozwijamy tak, aby stała się w pełni kompleksowym towarzyszem podróży. Usługi cyfrowe idą w parze w parze z naszą odnoszącą sukcesy organizacją sprzedaży stacjonarnej, która w dalszym ciągu odgrywa ważną rolę. Biura podróży zapewniają wysokiej jakości doradztwo, jakość usług i wyższe marże. Znaczący wzrost chęci gości do polecania TUI innym oraz wysokie wskaźniki zadowolenia klientów w pierwszym półroczu roku obrotowego pokazują, że podążamy we właściwym kierunku. Dlatego z determinacją nadal dążymy do postawionych sobie celów i konsekwentnie je realizujemy. Transformacja segmentów pozostaje centralnym elementem naszej strategii i przyniesie pozytywne efekty w kolejnych kwartałach i latach obrotowych. Międzynarodowa pozycja rynkowa TUI również będzie dalej rozwijana. Jesteśmy świadomi bieżących wyzwań w otoczeniu geopolitycznym i potwierdzamy nasze oczekiwania na cały rok. Naszym celem jest zwiększenie przychodów o co najmniej 10 procent i bazowych zysków operacyjnych o co najmniej 25 procent. - powiedział dyrektor generalny Grupy TUI, Sebastian Ebel.

W drugim kwartale roku obrotowego 2024 z usług TUI skorzystało 2,8 mln gości - o 14 proc. więcej niż w roku poprzednim (2,4 mln). Średni współczynnik obłożenia wynoszący 93% utrzymał się na wysokim poziomie z poprzedniego roku. Utrzymująca się wysoka chęć podróżowania, rekordowe wyniki w hotelach & Resorts i Cruises oraz wyższe ceny i stawki sprawiły, że bazowy wynik operacyjny grupy poprawił się o 54 mln euro do -189 mln euro (rok poprzedni: -242 mln euro) w drugi kwartał roku obrotowego, który jest zazwyczaj słabszy w branży. Przychody wzrosły o 16 procent do rekordowego poziomu 3,6 miliarda euro (rok poprzedni: 3,2 miliarda euro).

W segmencie Holiday Experiences dywizja Hotels & Resorts osiągnęła rekordowy wynik 117,4 mln euro w miesiącach od stycznia do marca 2024 r. Bazowy EBIT poprzedniego roku wzrósł o ponad połowę (rok poprzedni: 78,0 mln euro). W okresie sprawozdawczym dywizja osiągnęła również najwyższy w historii łączny przychód w wysokości 247,3 mln euro. Odpowiada to wzrostowi o 13 procent (II kwartał 2023 r.: 218,3 mln euro). Na ten pozytywny rozwój złożył się 9-procentowy wzrost liczby noclegów (7,6 mln) i wyższe ceny pokoi, a także ogólna dobra operacyjnie działalność kluczowych marek hotelowych, w szczególności Riu. Ogólne obłożenie w oddziale było wysokie i wyniosło 81%. Jednakże średnia dzienna stawka wzrosła o 9 procent rok do roku, do 109 euro.

Sektor rejsów wycieczkowych kontynuował dobre wyniki operacyjne w drugim kwartale roku finansowego 2024. Bazowy EBIT wzrósł ponad czterokrotnie w porównaniu z rokiem poprzednim i osiągnął rekordowy poziom 70,1 mln euro (rok poprzedni: 14,8 mln euro). Przyczyną dodatnich wyników jest wyższe wykorzystanie mocy produkcyjnych i znacznie lepsza średnia stawek. Wskaźnik obłożenia wzrósł o 6 punktów procentowych rok do roku, do 98 procent, podczas gdy średni wskaźnik dla wszystkich marek statków wycieczkowych wzrósł o 20 procent, do 221 euro.

TUI Musement zwiększyło swoje przychody o 15 proc. do 149,5 mln euro w II kwartale 2024 r. (II kwartał 2023: 130,3 mln euro), podkreślając silny rozwój tego segmentu i przewagę zintegrowanego modelu biznesowego Grupy. Bazowy EBIT wynoszący -16,5 mln euro był o 3,7 mln euro niższy niż w okresie poprzedniego roku (II kwartał 2023: -12,7 mln euro), ponieważ TUI Musement kontynuuje inwestycje w rozwój swojej oferty doświadczeń B2C. Liczba transferów gości w kierunkach wzrosła o 14 proc. do 3,9 mln (II kwartał 2023 r.: 3,4 mln). Ponadto w okresie objętym raportem sprzedano 1,5 mln doświadczeń, co oznacza wzrost o 9% w porównaniu z rokiem poprzednim (II kwartał 2023 r.: 1,3 mln).

Segment Markets & Airlines skorzystał w okresie sprawozdawczym na większym popycie i wyższych cenach, a także na powrocie do normalnej polityki zabezpieczeń. Na wyniki miał jednak wpływ fakt, że ubiegły rok nadal był wspierany pozytywnymi wynikami naszego przedsięwzięcia z zakresu touroperatora w Kanadzie, które zostało sprzedane w maju 2023 r. W rezultacie bazowy EBIT spadł o 17,6 mln euro do -326,1 mln euro (II kwartał 2023 r. : -308,5 mln euro). Liczba gości wzrosła o 339 tys., do 2,8 mln. Średni współczynnik obciążenia wynoszący 93 proc. ponownie osiągnął wysoki poziom z tego samego kwartału poprzedniego roku (II kwartał 2023 r.: 93 proc.).

Pomimo lepszej działalności operacyjnej w bieżącym kwartale zyski w Regionie Północnym (Wielka Brytania, Irlandia i kraje nordyckie) wyniosły -164,9 mln euro, czyli o 17,4 mln euro mniej niż w roku poprzednim (II kwartał 2023 r.: -147,5 mln euro) ze względu na brak wspomniany wkład finansowy od kanadyjskiego przedsięwzięcia.

Region Centralny, w którym działają touroperatorzy w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Polsce, odnotował dobre wyniki operacyjne przy większej liczbie klientów i wyższych cenach. Bazowy EBIT poprawił się o 13,0 mln euro do -89,1 mln euro (rok poprzedni: -102,1 mln euro).

Bazowy EBIT w Regionie Zachodnim (Francja, Belgia, Holandia) wyniósł -72,1 mln euro i był o 12,9 mln euro niższy niż w roku poprzednim (II kwartał 2023 r.: -59,2 mln euro). Większa sprzedaż wycieczek i wyższe ceny zostały zrekompensowane w raportowanym okresie kosztami związanymi z transformacją biznesu, w tym wyższymi wydatkami na IT.

Popyt na podróże pozostaje dobry, mocne zakończenie zimy 2023/24, rezerwacje na lato 2024 obiecujące przy wyższych średnich cenach - Grupa potwierdza prognozy na cały rok

TUI zakończyło sezon Zima 2023/24 silnym rynkiem późnych lotów i ogólnie znaczącym wzrostem rezerwacji o 9% i wyższymi średnimi cenami o 3%. Pogoda zmotywowała także wielu podróżujących last minute do dokonywania rezerwacji zimowych. Łącznie 5,1 mln klientów skorzystało z wakacji z TUI zimą 2023/24 r., a od lutowej aktualizacji danych kwartalnych o 700 000 gości więcej. Popyt był największy na trasach krótko- i średniodystansowych, przy czym najpopularniejszymi kierunkami były Wyspy Kanaryjskie i Egipt, a popyt na Wyspy Zielonego Przylądka nadal wzrastał.

Średnie ceny na nadchodzące Lato 2024 są o 4 proc. wyższe niż w roku poprzednim. Sprzedano 60 proc. programu, czyli tyle samo, co w roku ubiegłym. Od ostatniej aktualizacji dodano 2,0 mln rezerwacji, co oznacza, że TUI odnotowało obecnie łącznie 9,0 mln rezerwacji na nadchodzące Lato 2024. Oznacza to wzrost o 5 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Loty na średnie i krótkie dystanse również zwiększają liczbę rezerwacji na lato. Grecja, Turcja i Baleary po raz kolejny udowadniają, że są najpopularniejszymi kierunkami letnich wakacji. W Wielkiej Brytanii rezerwacje są obecnie o 3 procent wyższe, a sprzedano 65 procent sezonu. W Niemczech rezerwacje są o 7 proc. wyższe, a 60 proc. programu zostało już sprzedanych. TUI w dalszym ciągu uważnie monitoruje wydarzenia geopolityczne, szczególnie na Bliskim Wschodzie i na Półwyspie Arabskim. W przypadku zmiany sytuacji lub zapotrzebowania klientów model biznesowy Grupy pozwala na elastyczne przenoszenie mocy produkcyjnych ze wschodniej części Morza Śródziemnego do zachodniego.

Segment Przeżyć Wakacyjnych odnotował bardzo pozytywny trend rezerwacyjny. W dywizji Hotels & Resorts liczba dostępnych noclegów w drugiej połowie roku obrotowego była o 1% wyższa niż w roku poprzednim, a obłożenie było o 1 punkt procentowy wyższe. Średnie stawki dzienne w drugiej połowie roku wzrosły o 9 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, przy czym najpopularniejszymi kierunkami były Turcja, Grecja i Baleary.

W sektorze rejsów cała flota, składająca się obecnie z szesnastu statków, eksploatowana jest w półroczu letnim. Mein Schiff 7 dołączy do floty TUI Cruises w czerwcu. Liczba dostępnych dni pasażerskich wzrosła w drugiej połowie roku o 6 procent rok do roku ze względu na dodatkowy statek w TUI Cruises. Zarezerwowane obłożenie w drugiej połowie roku obrotowego wynosi obecnie +7 punktów procentowych. Średnie stawki dzienne są ogólnie wyższe o +2%.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
biuro podróży tui wyniki finansowe sprzedaż




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję