Ceny wycieczek na lato 2024
Ceny wycieczek na lato 2024 już po woli rosną. Niniejsze zestawienie obejmuje pierwsze w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2024 definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, czyli od 5 do 11 sierpnia 2024. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 5 października 2023 i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów z 28 września, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 6 października 2022 roku.
Zestawienia cen obejmują, podobnie jak miało to miejsce w sezonach poprzednich, również ich porównania z obszaru wybrzeża Hiszpanii (obejmują Costa De La Luz i Costa Del Sol) oraz Włoch (obejmują Kalabrię, Sardynię i Sycylię).
W minionym tygodniu, średnia cena dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024, spadła o 23 złote. Największa zniżka cen wystąpiła na Sycylii - o średnio 1057 złotych, zaś znacznie mniejszy spadek miał miejsce w Hurghadzie oraz na greckiej wyspie Zakintos - o 96 i 86 złotych. Największe wzrosty średnich cen w ostatnim tygodniu notowano na Półwyspie Chalcydyckim - o 574 złote, a wyraźnie mniejsze na Fuerteventurze i na Majorce - o średnio 95 i 92 złote.
W takim samym okresie przed rokiem i dwoma laty bieżące ceny wycieczek ogółem odpowiednio wzrosły o 47 i 28 złotych. Zmiany średnich cen jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazują załączone poniżej zestawienia.
W minionym tygodniu ceny wycieczek dla wylotów w dniach 5 - 11 sierpnia 2024 wzrosły na trzech z wiodących kierunków wyjazdów wypoczynkowych Polaków, a mianowicie w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich i w Turcji - o 65, 20 i 12 złotych. Obniżeniu uległy natomiast ceny wyjazdów do Egiptu i Bułgarii - o 26 i 11 złotych.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia 2024 pokazało, że średnia cena była wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 248 złotych. Największą zwyżkę cen wycieczek odnotowano na Sycylii - o 1461 złotych, a znaczące wzrosty miały też miejsce na Półwyspie Chalcydyckim i w Portugalii - o średnio 1265 i 779 złotych. Największe zniżki cen wyjazdów wystąpiły na kierunkach egipskich, a zwłaszcza na Synaju - o średnio 639 złotych. Znacząco mniejsze były natomiast roczne spadki cen wycieczek do Hurghady i Marsa Alam - o 244 i 189 złotych.
W adekwatnym okresie sprzedaży ubiegłego sezonu lato 2023 odnotowano wzrost cen w ujęciu rocznym o 1022 złote.
W zakresie oddziaływania cen paliwa lotniczego (ponoszonych według cen z okresu przed wylotem lub wcześniejszych z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) oraz sytuacji w zakresie kursów głównych walut, to w minionym tygodniu z punktu widzenia organizatorów sytuacja już po raz trzydziesty z rzędu od ponad dwóch lat była bardziej korzystna niż miało to miejsce w tym samym okresie ubiegłego sezonu.
Cena paliwa lotniczego wyniosła 4,56 zł/litr wobec 4,73 zł/litr przed rokiem, co oznacza spadek o 3,6 procent, natomiast przed tygodniem cena była niższa o 3,2 procent, a przed dwoma o 3,1 procent. W relacji z amerykańskim dolarem i euro krajowa waluta była w ostatnim tygodniu po raz kolejny wyraźnie silniejsza w porównaniu rocznym dla uśrednionych rozliczeń turystycznych, tym razem o około 5,7 procent, podczas gdy przed tygodniem była słabsza o około 5,4 procent, a przed dwoma o około 4,1 procent.
Sumaryczny wpływ wymienionych czynników na średnią zmianę kosztów cen wycieczek po raz trzydziesty od ponad dwóch lat sprzyjał organizatorom. Tym razem zawierał się on w przybliżeniu w przedziale -185/-195 złotych, a zatem nieco wyższym niż przed tygodniem i dwoma tygodniami, gdy wynosił odpowiednio -150/-160 i -120/-130 złotych.
Należy też pamiętać, że oddziaływanie zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora są mniej lub więcej opóźnione (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich skutki należy traktować w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).
Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustrują załączone poniżej zestawiania.
Wśród wiodących kierunków zdecydowanie największe roczne wzrosty średnich cen wycieczek wystąpiły w Turcji, Grecji i na Wyspach Kanaryjskich - o średnio 657, 345 i 304 złote. W zacznie mniejszym stopniu podniosły się w okresie roku ceny wyjazdów do Bułgarii - o średnio 35 złotych, a znacznie spadły ceny wycieczek do Egiptu - o 357 złotych.
Na mniej uczęszczanych kierunkach największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano we Włoszech i w Portugalii - o średnio 1461 i 779 złotych, mniejsze na Majorce, w Maroku i na Malcie oraz w Albanii - o 202, po 197 i 170 złotych, a jeszcze mniejsze w Tunezji i Hiszpanii kontynentalnej - o 91 i 75 złotych. Kierunkiem, na którym ceny spadły był Cypr - o 65 złotych.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2021 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia), najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Turcji - o 1343 złote, zaś w nieco mniejszej skali drożały w tym ujęciu wyjazdy do Grecji, na Wyspy Kanaryjskie, do Egiptu i Bułgarii - o średnio 1179, 1125, 1090 i 958 złotych.
Wśród mniej uczęszczanych kierunków największy dwuletni wzrost cen wycieczek odnotowano we Włoszech i w Portugalii -o 2653 i 2140 złotych, znacząco mniejszy wystąpił na Majorce, w Maroku, na Malcie, Cyprze i w Hiszpanii kontynentalnej - o średnio 1375, 1342, 1191, 1144 i 1099 złotych, a najmniejszy miał miejsce w Albanii i Tunezji - o średnio 863 i 804 złote.
W rocznych porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów ceny wyjazdów w szczycie sezonu lato 2023 obniżyły się w biurach ETI, Coral Travel i Prima Holiday - o odpowiednio około 610, 200 i 160 złotych. Średnie ceny w pozostałych biurach podróży były wyższe niż przed rokiem w granicach od około 120 złotych (biuro Itaka) do prawie 700 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 30 kierunkach sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli (od niniejszego materiału w ich poszerzony skład weszły hiszpańskie Costa De La Luz i Costa Del Sol, włoskie Kalabria, Sardynia i Sycylia oraz wyodrębniony z Turcji Egejskiej Dalaman), to w pierwszym porównaniu dotyczącym szczytu sezonu letniego 2024 na pozycji lidera, podobnie jak przez większość poprzedniego sezonu, znalazło się biuro TUI Poland z liczbą 49 ofert (przed rokiem 52, a przed dwoma laty 47 ofert). Organizator ten wyprzedził biura Itaka z liczbą 36 ofert (przed rokiem 34, a przed dwoma laty 15 ofert) oraz Rainbow z liczbą 33 ofert (przed rokiem 36, a przed dwoma laty 51 ofert).
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura TUI Poland - 6 ofert oraz Rainbow i Coral Travel - po 4 oferty, na kierunkach greckich przodowały biura Rainbow i Itaka - po 11 ofert oraz TUI Poland - 10 ofert, na kierunkach kanaryjskich biura Itaka i TUI Poland - 10 i 8 ofert, a na tureckich biura Itaka - 5 ofert oraz TUI Poland i Rainbow - 4 i 3 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura Exim Tours i TUI Poland - 5 i 3 oferty, a w Bułgarii biura TUI Poland i Exim Tours - 3 i 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku TUI Poland utrzymało swoją pozycję w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich, w Turcji i w Bułgarii, biuro Itaka wzmocniło ją w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, a Rainbow w Grecji i Tunezji.
W tej części materiału przedstawiamy tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak to zaznaczaliśmy już wielokrotnie, w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami u pozostałych organizatorów.
Ponieważ jest to pierwsze zestawienie dla sezonu lato 2024, nie można się na jego podstawie odnieść do sytuacji sprzed tygodnia. Na czele inauguracyjnego w tym sezonie letnim zestawienia widnieje biuro Anex, które w dość istotnym stopniu wyprzedziło kolejne w zestawieniu biura Grecos i Onholidays oraz TUI Poland i Oasis.
Dla porównania przedstawiono też zestawienie sprzed roku, w którym przodowały wówczas biura Grecos, Oasis i TUI Poland. Do tabeli weszły biura Anex (na pozycję lidera) i Onholidays (na pozycję trzecią), a opuściły ją biura Exim Tours i Best Reisen.
Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Wakacje 2025 dobrze się
Rainbow inwestuje w hotel z
Dokąd można nadać bagaż
Starsze aktualności:
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie
Najpopularniejsze kierunki citybreak w 2023
Większość Polaków wyjedzie w
TSUE rozpatrzył skargę Wizz Air na pomoc dla linii
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Nad Bałtykiem gotowi na ferie
Miasta apelują o uregulowanie najmu
Dokąd na ferie z biurem
Otwarto ibis Styles Warszawa City
Kto rozregulował rynek turystyczny w 2018 roku?
Podróżujemy na potęgę - turystyka światowa z kolejnymi wzrostami
Polak na czele Europejskiej Federacji Dróg Świętego Jakuba
Pojawiają się pierwsze oznaki osłabienia sprzedaży w biurach?
Słowacja pozwoli na zagraniczne wyjazdy
Które atrakcje turystyczne były najczęściej wyszukiwane w Google?
Znana postać dołącza do panelistów Hotel Trends Poland&CEE
Przewodnik Michelin obejmie kolejnej miasto w Polsce
Grecja honoruje testy antygenowe
W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenie w sprawie zakazów w ruchu lotniczym
Chińscy turyści zaczynają zmieniać przyzwyczajenia
Meetings Week Poland w nowej formule
UNWTO przygotowała pakiet mający pomóc turystyce
Nowa atrakcja turystyczna na Słowacji
WTTC: podróże powinny być dostępne nie tylko dla zaszczepionych
BUT zrezygnuje z nieekologicznych koszulek