Małopolska zarobiła na turystyce więcej niż przed rokiem
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego zaprezentował wyniki badania ruchu turystycznego w regionie za 2023 rok.
Małopolskę w 2023 roku odwiedziło ponad 20 mln osób - to wzrost o aż 23% względem roku poprzedniego. Wpływy z turystyki wyniosły ponad 13 mld zł, co oznacza wzrost o 16,2% w stosunku do roku poprzedniego. Dominującą grupę odwiedzających stanowili turyści krajowi, których zanotowano 10,1 mln. Wśród nich najliczniejsi byli Małopolanie, mieszkańcy Mazowsza i Śląska. Województwo Małopolskie odwiedziło również 1,85 mln. turystów zagranicznych. Obrazu całości dopełnia 7,45 mln. jednodniowych odwiedzających krajowych oraz 1,4 mln. zagranicznych jednodniowych odwiedzających.
Wśród turystów zagranicznych, najwięcej odwiedzających pochodziło z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Niemiec.
2023 rok był pierwszym rokiem od czasów pandemii, kiedy zaobserwowano znaczący rozwój przemysłu turystycznego w Małopolsce. Z badań przeprowadzonych przez Małopolską Organizację Turystyczną na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego wynika, że w 2023 r. Małopolskę odwiedziło ok. 20,8 mln turystów - czyli o 22,9% więcej niż w poprzednim roku i przekroczyły magiczny próg roku 2019 o 16,5%. Optymizmem napawa również fakt, że jest to pierwszy rok obserwacji od czasów pandemii, kiedy podmioty przemysłu turystycznego deklarowały chęć zwiększenia zatrudnienia w przemyśle turystycznym- mówiła Iwona Gibas z zarządu województwa.
Największy procentowo wzrost dotyczył liczby odwiedzających z zagranicy: to aż 345% więcej niż w roku poprzednim i wyniósł 3,25 mln osób. Liczba turystów krajowych odwiedzających Małopolskę wzrosła o 8,3% względem roku poprzedniego i wyniosła 17,55 mln osób.
Wśród turystów krajowych, dominowali Małopolanie (24,5%) a następnie mieszkańcy Mazowsza (11,8 %)i Śląska (11,6%). W pierwszej piątce znaleźli się również turyści z dolnośląskiego (8,3 proc.) i wielkopolskiego (7,3%).
Wśród turystów zagranicznych, najwięcej osób odwiedzających Małopolskę pochodziło z Wielkiej Brytanii (24,2%) a następnie z USA (15,8%) i Niemiec (13,6%). Te 3 segmenty stanowią suma summarum w 2023 r. prawie 54% udziału turystów zagranicznych w Małopolsce. Na czwartym miejscu plasują się turyści z Francji z wynikiem 8,8 % oraz Hiszpanie z wynikiem 5,8%. W grupie gości zagranicznych największy progres podróży turystycznych zanotowano z rynku USA (w roku 2022 było to 7,6 % a w 2023 r. już 15,8 %) oraz z rynku ZEA (w roku 2022 było to 0,9% a w roku 2023 ta wielkość została podwojona do wysokości 1,8%).
Turyści najczęściej odwiedzali Małopolskę po to, by wypocząć, zwiedzić zabytki i uprawiać aktywną turystykę.
Na liście najczęściej wybieranych destynacji turystycznych w Małopolsce znalazły się kolejno począwszy od pierwszego miejsca: Tatrzański Park Narodowy, Energylandia, Kopalnia Soli w Wieliczce, Rynek Główny w Krakowie i Pieniński Park Narodowy. Czołówkę domykają: Wawel, Muzeum Auschwitz, Krupówki, Sukiennice, Góry i Schronisko PTTK na Turbaczu.
Szczególne doświadczenia ostatnich lat, w tym pandemia COVID-19 sprawiły, że uświadomiliśmy sobie, jakie znaczenie ma możliwość przebywania na łonie przyrody i niespiesznego podróżowania w ciszy i spokoju, dlatego jednym z głównych atutów naszego regionu była bliskość natury. Warto też podkreślić, że to kolejny już rok, kiedy turyści najbardziej docenili gościnność i życzliwość, atmosferę bezpieczeństwo i bogatą ofertę turystyczną regionu - podkreśla Iwona Gibas z zarządu województwa.
Ponad 13 mld zł wpływów z turystyki
Szacunkowe wpływy Małopolski z turystyki w 2023 r. wyniosły 13,03 mld zł. To o 16,2% więcej, niż w 2022 roku.
Statystyczny turysta krajowy zostawił w Małopolsce 574 zł, turysta zagraniczny - 1913 zł. Wśród odwiedzających zza granicy, najwięcej pieniędzy w trakcie pobytu zostawili u nas obywatele Stanów Zjednoczonych (2397 zł) oraz Włosi (2241 zł). Sporo wydali także turyści z Wielkiej Brytanii (1624 zł), Holandia (1587 zł), Hiszpania (1542 zł) Francja (1333 zł), Niemicy (1305 zł). Najmniej pieniędzy wydawały osoby z Belgii (615 zł) i Czech (628 zł).
By wesprzeć i jeszcze lepiej promować regionalną ofertę turystyczną Województwo Małopolskie wraz z Małopolską Organizacją Turystyczną i Miastem Kraków zrealizowało projekt pn. "Małopolska - cel podróży".
Projekt polegał na realizacji szerokiej kampanii promocyjnej na rynkach zagranicznych połączonej z organizacją misji gospodarczych, ambientów oraz prezentacji targowych. Kampania była ukierunkowana na pozyskanie turystów z rynków europejskich i USA. Koncentrowała się na promocji turystyki kulturowej i kulinarnej oraz turystyki aktywnej, w tym górskiej, rowerowej, wellness i spa.
Ponadto zrealizowano kampanię promocyjną w kraju w okresie letnim i zimowym. "Daj się ugościć w Małopolsce" - nasze hasło przewodnie kampanii krajowej było kontynuowane również w tym roku. "Małopolska. Misja zima" gościła w całej Polsce i zapraszała na ferie, wypoczynek zimowy oraz zimowe pobyty weekendowe w Małopolsce.
W Programie Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 zaplanowane zostało wsparcie działań przyczyniających się do rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej regionu. Propozycje projektów dotyczą m.in.: budowy, rozbudowy i promocji szlaków turystycznych wraz z budową schronisk i schowków na szlakach, rozbudowy i promocji zintegrowanej sieci głównych tras rowerowych VeloMalopolska oraz działań mających na celu promocję gospodarczą Małopolski. Zaplanowano także wsparcie rozwoju stref rekreacyjnych oraz stref aktywności, tj. np. tężni, punktów widokowych, kąpielisk, wód leczniczych i mineralnych, jak również rozwój infrastruktury turystycznej wokół zbiorników wodnych.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Długie weekendy listopadowe również
Dział biura turystyczne:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Accor publikuje wyniki za 2023
Które polskie, zimowe kierunki najpopularniejsze w
KLM planuje więcej lotów z
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Chorwacja doceniona za osiągnięcia w rozwoju zrównoważonej
Małopolska zarobiła na turystyce więcej niż przed
Organizator nielegalnego wyjazdu do Medjugorje
Branża piwowarska liczy na
PIG: Miało być wsparcie dla turystyki i gastronomii, a jest miesiąc
Tajlandia dofinansuje leczenie
Wszystkie hotele należące do Clustra IHG Hotels and Resorts z certyfikatem Green
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Większy ruch na greckich lotniskach
SOIT: Rządowe propozycje nie wystarczą
Hiszpania przyjęła rekordowa liczbę turystów
Gdzie pojadą autem Polacy na wakacje?
IGHP: w listopadzie połowa hoteli miała mniej jak 40 proc. obłożenia
Odwołanie ferii powoduje poważne konsekwencje
Eksplozja w pobliżu lotniska w Kairze
Malta: wrzesień turystycznie lepszy od sierpnia
WTTC: co siódme wolne miejsce pracy w turystyce we Włoszech pozostanie nieobsadzone
eSky.pl sprawdza podróżnicze preferencje Polaków
Enter Air: ożywienie na rynku widoczne w wynikach finansowych
Wypadek polskiego autokaru w Rumunii
Mobilis kolejnym partnerem FlixBusa
Rusza XXI edycja Konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny
Kolejna odsłona sporu o hotel w Zakopanem
CAD operatorem nowego kompleksu hotelowego
Wyjazd na narty z biurem Olimp z Krakowa