Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. turystyki B2B
- Pilot na wycieczkę do Międzyzdrojów i Oceanarium...
- PRACA W TURCJI- SEZON 2025
- praca na Wyspach Kanaryjskich
- Specjalista ds. turystyki
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- Lider działu turystyka - sklep sportowy Sportano...
- Koordynator Procesów Franczyzowych
- Kraków - Specjalista ds. Turystyki
- SPECJALISTA DS OBSŁUGI KLIENTA

IATA: Styczeń przyniósł duże spadki w ruchu lotniczym
2021-03-03Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) ogłosiło, że w styczniu 2021 r. ruch pasażerski zanotował spadki zarówno w porównaniu z poziomem sprzed pandemią (styczeń 2019 r.), jak i w porównaniu z grudniem 2020 r.
r e k l a m a
Ponieważ porównania między wynikami miesięcznymi z 2021 i 2020 r. są zniekształcone przez nadzwyczajny wpływ COVID-19, o ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie porównania dotyczą stycznia 2019 r., który przebiegał zgodnie z normalnym wzorcem popytu.
Całkowity popyt w styczniu 2021 r. (mierzony wskaźnikiem RPK) spadł o 72,0% w porównaniu ze styczniem 2019 r. To większy spadek, niż ten odnotowany w grudniu 2020 ., który wyniósł 69,7% w ujęciu rocznym.
Całkowity popyt na loty krajowe zmniejszył się o 47,4% w porównaniu z poziomami sprzed kryzysu (styczeń 2019 r.). W grudniu był on niższy o 42,9% w porównaniu z rokiem poprzednim. To osłabienie jest w dużej mierze spowodowane bardziej rygorystycznymi kontrolami podróży krajowych w Chinach w okresie Chińskiego Nowego Roku.
Popyt na międzynarodowe loty pasażerskie w styczniu był o 85,6% niższy niż w styczniu 2019 r., co stanowi dalszy spadek w porównaniu z 85,3% spadkiem rok do roku odnotowanym w grudniu.
Rok 2021 zaczyna się gorzej niż zakończył się rok 2020, a to wiele mówi. Nawet gdy programy szczepień nabierają tempa, nowe warianty COVID skłaniają rządy do zwiększenia ograniczeń w podróżowaniu. Niepewność co do tego, jak długo te ograniczenia będą trwały, ma również wpływ na przyszłe podróże. Rezerwacje dokonywane w lutym tego roku na sezon letni na półkuli północnej były o 78% niższe od poziomów z lutego 2019 roku - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.
Styczniowy ruch linii lotniczych z regionu Azji i Pacyfiku gwałtownie spadł o 94,6% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r., praktycznie nie zmieniając się w stosunku do spadku o 94,4% zarejestrowanego w grudniu 2020 r. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Region nadal cierpiał z powodu najbardziej gwałtownych spadków ruchu przez siódmy miesiąc z rzędu. Zdolność przewozowa spadła o 86,5%, a współczynnik wypełnienia miejsc zmniejszył się o 49,4 punktu procentowego do 32,6%, co jest zdecydowanie najniższym wynikiem wśród regionów.
Europejscy przewoźnicy odnotowali w styczniu spadek ruchu o 83,2% w porównaniu ze styczniem 2019 r. Zdolność przewozowa zmniejszyła się o 73,6%, a współczynnik wypełnienia miejsc spadł o 29,2 punktów procentowych do 51,4%.
Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały spadek popytu o 82,3% w styczniu w porównaniu ze styczniem 2019 r., co zasadniczo nie zmieniło się w porównaniu ze spadkiem popytu o 82,6% w grudniu w stosunku do roku poprzedniego. Zdolność przewozowa spadła o 67,6%, a współczynnik wypełnienia miejsc spadł o 33,9 punktu procentowego do 40,8%.
Styczniowy ruch przewoźników z Ameryki Północnej spadł o 79,0% w porównaniu z okresem 2019 r., co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z grudniowym spadkiem o 79,5% rok do roku. Zdolność przewozowa spadła o 60,5%, a współczynnik wypełnienia miejsc spadł o 37,8 punktów procentowych do 42,9%.
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej odnotowały w styczniu spadek popytu o 78,5% w porównaniu do tego samego miesiąca w 2019 r., co oznacza pogłębienie spadków z grudnia, które wyniosły 76,2% w ujęciu rok do roku. Styczniowa zdolność przewozowa zmniejszyła się o 67,9% w porównaniu ze styczniem 2019 r., a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 27,2 punktu procentowego do 55,3%.
Ruch afrykańskich linii lotniczych spadł w styczniu o 66,1%, co stanowiło umiarkowaną poprawę w porównaniu z 68,8% spadkiem odnotowanym w grudniu w stosunku do roku poprzedniego. Styczniowa zdolność przewozowa skurczyła się o 54,2% w porównaniu ze styczniem 2019 r., a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 18,4 punktu procentowego do 52,3%.
Stwierdzenie, że rok 2021 nie rozpoczął się dobrze, jest eufemizmem. Perspektywy finansowe na ten rok pogarszają się w miarę zaostrzania ograniczeń dotyczących podróży. Obecnie spodziewamy się, że w tym roku branża straci 75-95 mld dolarów w gotówce. Wbrew wcześniejszym prognozom nie uda się osiągnąć dodatniego bilansu w czwartym kwartale. Bez dodatkowych środków pomocowych ze strony rządów branża lotnicza tego nie wytrzyma. Zwiększone możliwości testowania i dystrybucji szczepionek są kluczem dla rządów do odblokowania aktywności gospodarczej, w tym podróży. Jest niezwykle ważne, aby rządy budowały i udostępniały swoje plany restartu wraz z punktami odniesienia, które będą nimi kierować. Dzięki temu branża będzie przygotowana na ożywienie gospodarcze bez zbędnych opóźnień - powiedział szef IATA.
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
Traveldata: najlepszy moment na kupno przyszłorocznych
Ilu klientów skorzystało z usług biur
Wakacje kosztują mniej więcej tyle co przed
Dział aktualności dnia:
Traveldata: najlepszy moment na kupno przyszłorocznych
PARP: KPO dla turystyki jest
IGGP: Żadna z sił politycznych nie dba o branżę
Almatur: zapracuj na własne zniżki
Polonus wprowadza podróże łączone
UOKiK: obecnie nie ma potrzeby odwoływania letnich, czy jesiennych wyjazdów
Wycieczki w biurach podróży nadal drożeją
Grecja przesuwa wprowadzenie nowej opłaty
Nowa Zelandia wzmacnia kontrole bezpieczeństwa na lotniskach
Minister infrastruktury zapowiada nową jakość na polskich drogach
Władze Rzymu chcą podnieść ceny wjazdu dla autokarów
Trzy śródziemnomorskie kraje chcą wspierać rejsy wycieczkowe
Antalya: Ponad 2 mln turystów w niespełna pięć miesięcy
Lotnisko w Radomiu: drugi przetarg z czterema ofertami
Podsumowanie majówki 2025 w Polsce