Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Biuro franchisingowe BP ITAKA.
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
Ceny rosną, ale wolniej
Ceny imprez turystycznych wydają się stabilizować i wzrosty są podobne do odnotowywanych rok temu.
Obecne zestawienie obejmuje dwudzieste dziewiąte w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2022, definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, czyli od 1 do 8 sierpnia 2022. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 16 czerwca 2022 i zestawione z cenami dla tego samego okresu dla wylotów z 9 czerwca, a przy porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 17 czerwca 2021 roku.
Zestawienia cen obejmują, podobnie jak miało to miejsce w sezonie poprzednim, również ich porównania z obszaru wybrzeża Hiszpanii (obejmują Costa De La Luz i Costa Del Sol) oraz Włoch (obejmują Kalabrię, Sardynię i Sycylię).
W minionym tygodniu, średnia cena dla wycieczek z wylotami pomiędzy 1 i 7 sierpnia 2022, wzrosła o 11 złotych. W poprzednim zestawieniu średnie ceny spadły o 24 złote, natomiast wcześniej wzrosły dziewięć razy z rzędu o 90, 78, 68, 70, 150, 10, 27, 28 i 167 złotych.
W minionym tygodniu największe spadki średnich cen wycieczek ponownie odnotowano na półwyspie Chalcydyckim - o 212 złotych, a w mniejszej skali na Zakintos oraz ponownie na Synaju - o średnio 156 i 109 złotych. Największy wzrost cen wystąpił w Maroku - o 393 złote, a wyraźnie mniejsze miały miejsce na Teneryfie i na Malcie - o średnio 140 i 111 złotych.
W takim samym okresie przed rokiem i dwoma laty średnie bieżące ceny wycieczek ogółem zwyżkowały o 11 i 16 złotych.
Zmiany cen wycieczek jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka, a ich przebieg w tym sezonie na najważniejszych kierunkach przedstawiony jest na zamieszczonym poniżej wykresie.
W minionym tygodniu ceny wyjazdów wypoczynkowych Polaków dla wylotów w dniach 1-7 sierpnia 2022 wzrosły na Wyspach Kanaryjskich, w Turcji i w Bułgarii - odpowiednio o 38, 37 i 12 złotych, a na pozostałych wiodących kierunkach turystycznych spadły. Ponownie największe zniżki średnich cen miały miejsce w Egipcie - o 48 złotych, a nieco mniejsze w Grecji - o 30 złotych.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia 2022 pokazało, że średnia cena była wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 818 złotych, co jednocześnie oznacza po raz trzeci z rzędu zmniejszenie rocznej skali wzrostu cen w sezonie letnim 2022. Poprzednio roczna zwyżka cen wyniosła 861 złotych, a w poprzednich 10 zestawieniach roczne zwyżki cen wyniosły 930, 1009, 876, 815, 736, 679, 692, 649, 635 i 435 złotych.
Najbardziej w okresie roku kolejny raz podniosły się ceny wyjazdów na Synaj - o średnio 1317 złotych, natomiast mniejsze były wzrosty cen na Teneryfie i w Hurghadzie - o 1131 i 1108 złotych. W minionym tygodniu na żadnym z monitorowanych kierunków średnie ceny wycieczek nie spadły.
W adekwatnym okresie sprzedaży ubiegłego sezonu lato 2021 odnotowano wzrost cen w ujęciu rocznym o 62 złote.
W zakresie oddziaływania cen paliwa lotniczego (ponoszonych według cen z okresu przed wylotem lub wcześniejszych z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) oraz sytuacji w zakresie kursów głównych walut, to w minionym tygodniu sytuacja z punktu widzenia organizatorów była już po raz siedemdziesiąty pierwszy z rzędu mniej korzystna niż miało to miejsce w odniesieniu do tego samego okresu sprzed roku.
Cena paliwa lotniczego wyniosła 5,70 zł/litr wobec 2,56 zł/litr przed rokiem, co oznacza wzrost o 122,7 procent, natomiast przed tygodniem cena ta była wyższa o 113,4 procent, a przed dwoma o 105,2 procent. W relacji z amerykańskim dolarem i euro krajowa waluta w porównaniach rocznym dla uśrednionych rozliczeń turystycznych była w ostatnim tygodniu ponownie słabsza niż miało to miejsce w tygodniu poprzednim. Tym razem skala osłabienia wyniosła nieco ponad 8,3 procent, podczas gdy przed tygodniem nasza waluta była słabsza o 6,9 procent, a przed dwoma o około 6,0 procent.
W tej sytuacji sumaryczny wpływ wymienionych czynników na średnią zmianę kosztów cen wycieczek nadal nie sprzyjał organizatorom, ale w ostatnim tygodniu skala ich negatywnego wpływu z powodu coraz droższego paliwa i coraz słabszego złotego uległa kolejnemu zwiekszeniu. Tym razem zawierał się on w zdecydowanie najwyższym historycznie przedziale +660/+670 złotych, podczas gdy przed tygodniem było to +580/+590 złotych, a przed dwoma tygodniami było to +520/+530 złotych.
Należy też pamiętać, że oddziaływanie zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora są mniej lub więcej opóźnione (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich skutki należy traktować w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).
Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka, a przebieg ich zmian na najważniejszych kierunkach obrazuje zamieszczony poniżej wykres.
Wśród wiodących kierunków największe roczne wzrosty cen wycieczek kolejny raz wystąpiły w Egipcie - o średnio 1115 złotych, ale na drugie miejsce pod tym względem po raz pierwszy wyszła Turcja - o 934 złote wyprzedzając wielokrotnego dotychczasowego wicelidera, czyli Wyspy Kanaryjskie ze wzrostem cen o średnio 897 złotych. Dość wyraźnie mniejsza była natomiast skala zwyżek cen w Grecji i Bułgarii - o 737 i 703 złote.
Na mniej uczęszczanych kierunkach największe wzrosty cen wycieczek w ujęciu rocznym odnotowano w Hiszpanii Kontynentalnej i na Cyprze - o 866 i 827 złotych oraz we Włoszech, Tunezji i na Majorce - o 737, 719 i 705 złotych. Nieco mniejsze zwyżki wystąpiły w Portugalii i Albanii - o 669 i 580 złotych, a kierunkiem gdzie kolejny raz odnotowano najmniejszy wzrost cen wycieczek była Malta, na której wyniósł on 250 złotych.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2020 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia) na głównych kierunkach kolejny raz najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie - o 1129 złotych. Na kolejnym miejscu z wzrostem cen o 955 złotych znalazła się tym razem Turcja, natomiast mniejsze były w tym ujęciu wzrosty cen wyjazdów do Bułgarii i Grecji - o 824 i 790 złotych.
Wśród mniej uczęszczanych kierunków wyraźnie największy dwuletni wzrost cen wycieczek miał miejsce w Hiszpanii kontynentalnej - o 1095 złotych oraz w Albanii i na Cyprze - o 990 i 944 złote. Nieco mniejsze były w tym ujęciu wzrosty cen wyjazdów do Tunezji i na Majorkę - o średnio 879 i 816 złotych, a jeszcze mniejsze do Włoch - o 715 złotych. Kierunkiem gdzie tradycyjnie ceny wycieczek w tym ujęciu zmieniły się w najmniejszym stopniu była Malta, na której dwuletni wzrost cen wyniósł 139 złotych.
W rocznych porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów ceny wyjazdów w szczycie sezonu lato 2022 nie obniżyły się w żadnym z biur podróży, a najmniejsze roczne wzrosty cen wyjazdów odnotowano w biurach Itaka i TUI Poland - o około 690 i 760 złotych. Średnie ceny w pozostałych biurach podróży były wyższe niż przed rokiem w granicach od 780 złotych (biuro Grecos) do prawie 1150 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 30 kierunkach sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli, to w dwudziestym szóstym porównaniu dotyczącym szczytu sezonu letniego 2022 na pozycji lidera, podobnie jak przez znaczną większość poprzedniego sezonu, znalazło się biuro TUI Poland, z liczbą 47 ofert (poprzednio też 47 ofert, przed rokiem 36, a przed dwoma laty 49 ofert). Organizator ten wyprzedzał biura Itaka z liczbą 29 ofert (poprzednio 28 ofert, przed rokiem 14, a przed dwoma laty 25 ofert) oraz Rainbow z liczbą 22 ofert (poprzednio 21 ofert, przed rokiem 25, a przed dwoma laty 8 ofert).
Przy porównaniach z poprzednimi sezonami należy mieć na względzie, że liczba kierunków referencyjnych w materiałach dotyczących sezonu 2021 wzrosła z dotychczasowych 24 do 30, czyli o jedną czwartą.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel i TUI Poland - po 6 ofert, zaś na kierunkach greckich przodowały biura TUI Poland i Exim Tours - po 7 ofert oraz biura Itaka i Rainbow - 6 i 5 ofert. Na kierunkach kanaryjskich ponownie najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura TUI Poland oraz Itaka - 10 i 7 ofert, a na tureckich biura Coral Travel i TUI Poland - 8 i 7 ofert. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych propozycji miały biura Exim Tours i TUI Polnd - 4 i 3 oferty, a w Bułgarii biura TUI Poland i Coral Travel - 3 i 2 oferty.
W porównaniu z okresem sprzed roku biuro TUI Poland poprawiło swoją pozycję w Egipcie, Grecji, Tunezji, Turcji, Bułgarii i na Wyspach Kanaryjskich, biuro Itaka w Egipcie, w Grecji, w Turcji i na Wyspach Kanaryjskich, a biuro Rainbow na Wyspach Kanaryjskich.
4. W tej części materiału przedstawiamy tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak to zaznaczaliśmy już wielokrotnie, w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami u pozostałych organizatorów.
W dwudziestym dziewiątym zestawieniu dla sezonu lato 2022 skład organizatorów w tabeli uległ tylko jednej zmianie, gdyż opuściło biuro Best Reisen (z pozycji piątej na siódmą), a na jego miejsce weszło biuro Itaka (z pozycji szóstej), w którym średnie ceny ofertowe uległy umiarkowanej obniżce. Liderem i wiceliderem zestawienia pozostały biura Coral Travel i Exim Tours, co stanowi o tyle nietypową sytuację, gdyż biura te regularnie zamieniały się w ostatnich tygodniach miejscami, a przyczynami takiej sytuacji były różnice w zmianach średnich cen oferowanych przez te biura.
Dla porównania przedstawiono też zestawienie sprzed roku, wobec którego w skład obecnej pierwszej piątki organizatorów weszło biuro Itaka (z pozycji ósmej na piątą), a dokładnie odwrotny ruch w tabeli odnotowało biuro Rainbow.
Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Ryanair popiera politykę zerowej
Długie weekendy w 2025 zachęcają do
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Starsze aktualności:
Branża piwowarska liczy na
PIG: Miało być wsparcie dla turystyki i gastronomii, a jest miesiąc
Tajlandia dofinansuje leczenie
Wszystkie hotele należące do Clustra IHG Hotels and Resorts z certyfikatem Green
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Sindbad zamawia nowe autokary i podpisuje umowy z nowymi partnerami
Odbudowa lankijskiej turystyki będzie bardzo trudna
Polska w czołówce wzrostu turystyki zimowej
CBA oskarża prezesa lotniska o oszustwo
Pisz poprawnie po angielsku dzięki uniwersalnym formułom
Katowice Airport ukończył dużą inwestycję
Włoskie stoki tracą na popularności?
hotel golden age turcja proszę o opinię
Dni otwarte w nowo otwieranym hotelu
Piękna Nasza Niepodległa - konkurs fotograficzny POT
Rozjechanie psa nie będzie twoją reklamą
Na jakim poziomie jest sprzedaż Turcji i Tunezji?
Korytarze turystyczne dyskutowane na szczeblu unijnym
POT rozdał nagrody dwudziesty raz
Rząd ma narzędzia do pobudzenia turystyki wyjazdowej
Przyszłość branży spotkań na kongresie ICCA
Wakacyjne nastroje klientów biur podróży
Itaka wdraża nową stronę i aplikację
SITE Poland podsumowało ubiegłoroczną działalność
Nowe centrum konferencyjne w Zachodniopomorskim
Czy ktoś był w hotelu Kiroseiz w Sharmie?