TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Lotniska na zakręcie

Co dalej z Modlinem i Radomiem? Ogromne środki publiczne zainwestowane, a czy jest szansa, aby wyszły na prostą?


Lotnisko w Modlinie wymaga inwestycji i rozbudowy - a także dodatkowych rozwiązań infrastrukturalnych. Trzeba ułatwić dojazd do tego lotniska oraz odblokować połączenie kolejowe. Dodatkowo warto rozważyć uruchomienie dojazdowych ekspresów lotniskowych, które pozwoliłyby dotrzeć w ciągu 20 minut do Warszawy. Kluczowe jest zakończenie remontów na trasie S7 (ten fragment S7 ma być gotowy na sierpień 2025), co radykalnie poprawi dojazd do tego lotniska. Lotnisko w Modlinie jest czynne 24 godziny na dobę, więc szansą jest także ruch czarterowy. Niestety lotnisko znajduje się pod bieżącą presją ze strony jedynego dużego partnera jakom jest Ryanair, który oczekuje bardzo niskich stawek.

Jednak większym problemem pozostaje lotnisko w Radomiu, gdzie ruch jest cały czas ograniczony. Trwają rozmowy, żeby zmienić decyzję środowiskową - to jak dotąd inwestycja za ponad 800 milionów, zaplanowana na 3 miliony pasażerów rocznie. Tymczasem w roku ubiegłym było ich 135 tysięcy, a w bieżącym może około 90 tysięcy. Być może lotnisko w Radomiu przejmie część ruchu z Modlina, ale to może być nieefektywne w przypadku lepszej dostępności i łatwiejszego dojazdu do Modlina. Niestety trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że Modlin przynosi już zyski, zaś Radom będzie przez wiele, wiele lat lotniskiem deficytowym.

Egzotyczne pomysły, jak zamiana lotniska na tor do wyścigów samochodowych lub przekazanie portu jako lotniska wojskowego, są wyrazem desperacji i braku pomysłów jak rozwiązać problem stworzony przez polityczne decyzje.

Jeżeli chodzi o lotnisko w Modlinie, to mamy odblokowanie możliwości inwestycyjnych tego portu. Tutaj przez lata mieliśmy do czynienia z kłamstwem, że lotniska nie można rozbudować, bo są względy środowiskowe. Nie jest to prawda, że lotnisko jest blokowane przez ptaki, które tam stanowią niebezpieczeństwo dla samolotów powiedział serwisowi eNewsroom.pl Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Nie jest też prawdą, jakoby były tam mgły, które się utrzymują przez pół roku. Po prostu blokada inwestycyjna wynikała z braku dogadania się między przedsiębiorstwem PPL, które wówczas kierowane było przez przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości, a lotniskiem w Modlinie - gdzie jednym z dużych właścicieli jest samorząd województwa mazowieckiego, czyli zupełnie wtedy inna opcja polityczna. Dzisiaj, gdy te opcje polityczne są zbieżne, blokada została zdjęta. W tej chwili są zgody na finansowanie tej inwestycji, trwają rozmowy z bankami. Wszystko wskazuje na to, że w 2025 będzie można rozpocząć realizację powiększenia płyt postojowych terminala. Daje się dwa lata na to, żeby ta inwestycja została zakończona. Przepustowość może wzrosnąć wtedy do siedmiu milionów, ale potem można realizować kolejne rozbudowy - już pewnie z nowym terminalem, w innym miejscu. Wartość tych inwestycji, według planów pokazywanych w ministerstwie w 2016 roku, to może być nawet 40 milionów złotych wyjaśnia Adrian Furgalski.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotnisko Modlin Radom Warszawa-Radom rozbudowa koszty




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję