TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Wzrosła średnia cena wycieczek na popularnych kierunkach

Jak kształtuje się aktualna sytuacja w branży turystyki wyjazdowej oraz wyjazdów zagranicznych na październik 2019 r. sprawdzili analitycy z Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata.


Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 30 września i 6 października, średnia cena wzrosła o 55 złotych (poprzednio wzrost wyniósł 13 złotych, a wcześniej dla wyjazdów w pierwszym tygodniu września notowano wzrosty o 73, 54, 17 i 29 złotych). Zdecydowanie największy wzrost wystąpił na Malcie - o średnio 538 złotych. Znacznie mniejsze, choć również istotne zwyżki cen wycieczek wystąpiły w Marsa Alam i w Portugalii - o 113 i 106 złotych. Z kolei największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano na wyspach Kos i Fuerteventura oraz w Tunezji Kontynentalnej - odpowiednio o średnio 52, 50 i 38 złotych. W takim samym okresie przed rokiem średnie ceny były bardziej stabilne i dla ogółu wycieczek wzrosły o 3 złote, a przed dwoma laty spadły o 9 złotych.

Zmiany średnich cen jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazuje załączona mapka:





W minionym tygodniu, dla wyjazdów w pierwszym tygodniu października, najmocniej wzrosły średnie ceny wycieczek do Turcji i Egiptu - o 76 i 57 złotych. Tym razem wyraźnie mniejszy wzrost średnich cen odnotowano w Grecji - o 20 złotych i był to zapewne skutek już relatywnie wysokiej bazy odniesienia. Stosunkowo niewiele i jednocześnie w podobnym stopniu jak przed tygodniem podniosły się ceny na kierunkach kanaryjskich - o średnio 13 złotych (poprzednio wzrost wyniósł 15 złotych).

Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu października 2019 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 184 złote (przed tygodniem wzrost wyniósł 152 złote). W tym samym okresie poprzedniego sezonu odnotowano spadek cen w ujęciu rocznym o 112 złotych.

Po dziesięciu z rzędu tygodniach korzystnych dla organizatorów czynniki o charakterze kosztotwórczym po raz szósty działały już w kierunku zmniejszania marż ze sprzedaży wycieczek, choć ich negatywny wpływ z powodu utrzymujących się korzystnych cen paliwa i mocniejszego złotego był już jedynie kosmetyczny. Tak jak Instytut Traveldata przewidywał wyprzedzająco w swoich materiałach w połowie marca i dwukrotnie w kwietniu, cena paliwa lotniczego (ponoszona według cen z okresu przed wylotem lub nieco wcześniejszych z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) nadal pozostaje niższa niż miało to miejsce w poprzednim sezonie. W minionym tygodniu jej spadek osiągnął 8,4 procent, a cena wyniosła 2,62 wobec 2,86 zł/litr przed rokiem.

Korzystny wpływ cen paliwa został z nieznacznym naddatkiem zniwelowany przez kurs złotego, który dla rozliczeń turystycznych był tym razem słabszy wobec okresu sprzed roku jedynie o niecałe 2 procent. Łączny wpływ obu tych czynników był minimalnie niekorzystny dla organizatorów i wyniósł około 0/+10 złotych (poprzednio +30/+40, +20/+30, 0/+10 , +20/+30, +10/+20 złotych, a wcześniej minus 35/minus 25 złotych, -60/-50 i -65/-55 złotych, dwukrotnie -60/-50 złotych, -35/-25, -25/-15, -30/-20, -5/+5 złotych, a jeszcze wcześniej plus 15/25, 35/45, 55/65 i 90/100 złotych).

W najbliższych tygodniach wpływ może pozostawać w pobliżu wartości neutralnych dla organizatorów turystyki do czego powinny się przyczyniać nadal niższe niż przed rokiem ceny paliwa lotniczego. Pewnym zagrożeniem dla tego scenariusza może być obserwowane zmienne ostatnio zachowanie się złotego. Wydaje się, że ewentualne osłabienie naszej waluty nie ma podstaw fundamentalnych, jeśli nie liczyć niepokoju wywołanego oczekiwaniem na decyzję TSUE w sprawie kredytów denominowanych w szwajcarskich frankach, która jest oczekiwana około 26 września.

Należy pamiętać, że oddziaływania zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora są mniej lub więcej opóźnione (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich skutki należy traktować w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).

Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustruje załączona mapka:





Wśród wiodących kierunków, podobnie jak dla wyjazdów w pierwszym tygodniu sierpnia, znaczące zwyżki średnich cen wycieczek nadal występują na zyskujących na popularności już od sezonu 2017 kierunkach o bardzo korzystnym stosunku jakości do ceny, czyli Egiptu i Turcji, na których średnie ceny wzrosły w skali rocznej o 257 i 251 złotych. Podobnie jak w sierpniu i wrześniu tak i w październiku pod względem wzrostów z oboma tymi kierunkami konkurowała Grecja, gdzie tym razem były one jednak nieco łagodniejsze i w skali roku wyniosły średnio 196 złotych.

Już wcześniej wielokrotnie zaznaczano, znaczące zwyżki cen wycieczek do Grecji mogą wynikać z ograniczeń programowych na tym kierunku, które pomimo słabszej niż przed rokiem sprzedaży na tym kierunku skutkowały korzystnymi dla organizatorów zmianami cen w skali podobnej jak dla znacznie lepiej sprzedających się Turcji i Egiptu.

Wyspy Kanaryjskie były droższe w porównaniach rocznych w relatywnie najmniejszym stopniu, gdyż średni wzrost cen wyniósł tam 129 złotych. Na obecną roczną skalę wzrostu cen istotny wpływ ma fakt, że o tej samej porze przed rokiem ceny notowały tam spadek cen o średnio 130 złotych. Należy jednak kolejny raz zaznaczyć, że w całym okresie wiosny i lata tego sezonu ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie sprzedawanych w ofertach last minute były dla organizatorów zdecydowanie bardziej korzystne, a roczne wzrosty w tym okresie sprzedaży wynosiły przeważnie kilkaset złotych.

Na mniej masowych kierunkach największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano na Cyprze, w Maroku i w Portugalii - o średnio 491, 210 i 199 złotych, znacznie mniejsze w Tunezji - o średnio 45 złotych, a bardzo niewielkie zmiany średnich cen odnotowano na Majorce, gdzie wzrosły one o 13 złotych i na Malcie, gdzie spadły one o średnio 11 złotych.

Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2017 dla wylotów w pierwszym tygodniu października), zdecydowanie najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek do Egiptu i Turcji - o 324 i 320 złotych. W znacznie mniejszej skali drożały w tym ujęciu wycieczki do Grecji - o 37 złotych, zaledwie symbolicznie niższe niż przed dwoma laty były ceny wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie - o średnio jeden złoty, a największą przecenę w tym ujęciu odnotowały ceny wycieczek do Tunezji - o średnio 63 złote.

W porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów październikowe ceny w najmniejszym stopniu wzrosły w biurze Exim Tours- o około 25 złotych. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od około 100 złotych (biuro TUI Poland) do aż blisko 950 złotych.

W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, na pozycji lidera kolejny już raz znalazło się biuro TUI Poland z liczbą 30 ofert (poprzednio 30, a przed rokiem 29 ofert), które wyprzedziło biura Rainbow z liczbą 18 ofert (poprzednio 15, a przed rokiem 22 oferty) oraz Coral Travel z liczbą 17 ofert (przed tygodniem 23, a przed rokiem 12 ofert). Przewagę w zakresie hoteli wszystkich kategorii tym razem posiadała oferta biura TUI Poland.

Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel - 6 ofert oraz Rainbow i TUI Poland - po 3 oferty, na kierunkach greckich biura Grecos - 12 ofert oraz Itaka - 5 ofert, na kierunkach kanaryjskich biura TUI Poland - 8 ofert oraz Itaka i Rainbow - po 7 ofert, a na tureckich biura Coral Travel - 6 ofert i TUI Poland - 3 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miała biuro TUI Poland i Exim Tours- po 4 oferty i Coral Travel - 3 oferty, natomiast w Bułgarii ofert październikowych już nie było. W porównaniu z okresem sprzed roku biuro TUI Poland wzmocniło swoją pozycję na Wyspach Kanaryjskich, w Turcji i Tunezji, Rainbow na Wyspach Kanaryjskich, a Coral Travel w Grecji i Turcji.

W tej części materiału Instytut Traveldata przedstawia również tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne.

Ostatnim razem ze względu na zakończenie oferowania niektórych kierunków, albo przez wszystkich organizatorów (Albania i Bułgaria), albo niektórych kierunków przez część z nich, co prowadzi w rezultacie do zmniejszenia adekwatności porównań przekrojowych, postanowiliśmy przedstawić zestawienie dla kierunków greckich, które pozostają najważniejszym celem wyjazdów polskich turystów i w październiku są jeszcze oferowane przez stosunkowo dużą liczbę organizatorów.

Wyraźnym liderem tego "tureckiego" zestawienia dla wyjazdów w październiku jest specjalizujące się w tym kierunku biuro Coral Travel. Dość wyraźnie wyprzedza ono w tym względzie biura TUI Poland oraz Itakę, co koresponduje z liczbą najlepszych ofert przedstawioną w poprzedniej partii materiału, gdzie Coral Travel na kierunkach tureckich miał 6 takich ofert, a TUI Poland i Itaka odpowiednio 3 i 2 takie oferty.





Dla porównania przedstawiono też tabelę sprzed roku, w której pozycję lidera również zajmowało biuro Coral Travel, zaś pozycję wicelidera zajmowało wówczas biuro Exim Tours.

Warto też zwrócić uwagę na podobną jak ma to miejsce w obecnym sezonie skalę relatywnej atrakcyjności ofertowej biura Coral Travel. Może to oznaczać kontynuację stabilnej i konsekwentnej polityki tego biura nakierowanej na umacnianie jego pozycji na wykazujących duży wzrost popularności kierunkach tureckich. Taka sytuacja występuje również na wielu innych istotnych destynacjach, co predestynuje tego organizatora do (obok biura TUI Poland) do przechwytywania znacznej części przyrostu rynku wycieczek zorganizowanych jako całości.







Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Traveldata analiza cena turystyka sezon




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję