Zobacz także
Karta pokładowa może wystarczyć do wykazania potwierdzonej rezerwacji na lot
Strajk na lotnisku może wykluczyć odpowiedzialność za opóźniony lot
Jeśli pasażer sam załatwi sobie lot zastępczy, może nie dostać odszkodowania za opóźnienie
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu biletu
Odszkodowanie należy się także za opóźnienie lotu z międzylądowaniem poza UE?
2018-06-01Prawo do odszkodowania za duże opóźnienie lotu ma zastosowanie również do lotów łączonych do państwa trzeciego z międzylądowaniem poza Unią Europejską?
r e k l a m a
Zmiana samolotu przy międzylądowaniu nie wpływa w żaden sposób na to, że dwa lub większą liczbę lotów będących przedmiotem jednej rezerwacji należy uznać za jeden lot łączony - uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Claudia Wegener dokonała w Royal Air Maroc rezerwacji lotu z Berlina do Agadiru z międzylądowaniem i zmianą samolotu w Casablance. Gdy stawiła się w Casablance do wejścia na pokład samolotu w celu odbycia podróży do Agadiru, Royal Air Maroc odmówił jej wejścia na pokład, wskazując, że jej miejsce zostało przydzielone innemu pasażerowi.
Pasażerka ostatecznie weszła na pokład innego samolotu marokańskiego przewoźnika i przybyła do Agadiru z czterogodzinnym opóźnieniem względem początkowo przewidzianej godziny. Następnie zażądała odszkodowania za to opóźnienie. Royal Air Maroc odmówił jednak uwzględnienia jej żądania, podnosząc, że nie może ona powoływać się na prawo do odszkodowania na podstawie rozporządzenia Unii w sprawie praw pasażerów linii lotniczych.
W rzeczywistości rozporządzenie to nie ma zastosowania do lotów dokonywanych wyłącznie poza Unią Europejską. W konsekwencji, jako że lotniska w Casablance i Agadirze znajdują się w Maroku, stosowanie rozporządzenia zależy od kwestii, czy obydwa loty (Berlin Casablanca i Casablanca Agadir), które były przedmiotem jednej rezerwacji, powinny zostać zakwalifikowane jako jeden lot łączony z wylotem w państwie członkowskim (Niemcy), czy też należy uznać je za loty odrębne, w związku z czym lot z Casablanki do Agadiru nie byłby objęty zakresem stosowania tego rozporządzenia.
W tym kontekście Landgericht Berlin (sąd krajowy w Berlinie, Niemcy), do którego C. Wegener wniosła powództwo, wniósł do Trybunału Sprawiedliwości o dokonanie wykładni tego rozporządzenia.
Trybunał orzekł, że rozporządzenie ma zastosowanie do przewozu pasażerów dokonanego na podstawie jednej rezerwacji, w ramach którego między wylotem z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego (Berlin) a przylotem na lotnisko znajdujące się na terytorium państwa trzeciego (Agadir) miało miejsce planowane międzylądowanie poza Unią (Casablanca) ze zmianą samolotu.
Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.U. 2004, L 46, s. 1). Zgodnie z tym rozporządzeniem, w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu wynoszącego trzy godziny lub więcej w chwili przylotu, pasażerowie lotniczy mogą mieć prawo do ryczałtowego odszkodowania mogącego wynosić, w zależności od odległości, 250, 400 lub 600 EUR.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia, ma ono zastosowanie a) do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego, do którego ma zastosowanie traktat oraz b) do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku w państwie członkowskim, do którego ma zastosowanie traktat (chyba że otrzymali oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im opieki w tym kraju trzecim), jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym.
Zdaniem Trybunału z rozporządzenia oraz z orzecznictwa wynika, że wówczas, gdy tak jak w rozpatrywanej sprawie, dwa loty (lub większa ich liczba) były przedmiotem jednej rezerwacji, to te loty stanowią całość w odniesieniu do prawa pasażerów do odszkodowania. Owe loty powinny
być zatem uznane za jeden i ten sam lot łączony.
Trybunał wskazał ponadto, że zmiana samolotu, która może mieć miejsce podczas lotu łączonego, nie ma znaczenia w zakresie owej kwalifikacji. Żaden z przepisów rozporządzenia nie uzależnia bowiem kwalifikacji lotu łączonego od dokonania wszystkich składających się na niego lotów tym samym samolotem. W związku z tym przewóz tego rodzaju, jak będący przedmiotem rozpatrywanej sprawy, należy uznać, rozpatrując go w całości, za jeden lot łączony i, w związku z tym, objęty zakresem rozporządzenia.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Uhonorowano nowych Ambasadorów Kongresów
UE podpisuje umowę z Kanadą w sprawie danych
Dział prawo i podatki:
UE podpisuje umowę z Kanadą w sprawie danych
MSiT rozpoczęło prace nad uporządkowaniem systemu szlaków
Komisja Europejska chce wesprzeć
Starsze aktualności:
McDonald`s przegrał przed Sądem
Czego boją się Polacy na
Jakich wakacji szukano w
Dofinansowania wycieczek dla szkół za 70 mln
Nowe kierunki w ofercie EXIM
Wenecja idzie dalej z
Prezes Polskiej Grupy Lotniczej
Grecja próbuje odzyskać marmury z
Duży touroperator
Światowe Forum Ekonomiczne o rozwoju sektora
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem
Znaleziono pasożyty w sałatkach z McDonald`s
Jak zmieniają się ceny wyjazdów na sezon zimowy?
GlobalData o powrocie polskiej turystyki wyjazdowej do poziomu sprzed pandemii
Czy hotele powinny mieć stacje ładowania?
Pięć greckich regionów wygenerowało prawie 90 proc. dochodów z turystyki
Grecja zapowiada otwarcie gastronomii
Accor chwali swój program lojalnościowy
Ruszyła Tarcza Finansowa dla dużych firm
Północna Izba Gospodarcza mówi dość
Znamy zwycięzców konkursu `Czekamy na Was`
Pomorze Zachodnie chce przyciągać ukraińskich turystów
Polska Rada Turystyki: wycieczki szkolne powinny być organizowane przez legalnych touroperatorów
Grecja wesprze firmy turystyczne na Rodos
Wojna uderzyła rykoszetem w turystykę przyjazdową i biznesową
Egipt: nurkowanie tylko z certyfikowanymi firmami
ACI Europe: Lotnictwo odbudowuje się szybciej niż przewidywaliśmy
Porozumienie code-share trzech przewoźników
Rainbow ma w głębokim poważaniu ostrzeżenia MSZ