Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Wynajme apartament Wlochy Poludniowe
- B.P. Itaka Chorzów zatrudni pracownika z...
- Doradca Klienta WAKACJE.PL
- Rainbow Szczecin Kaszubska
- Specjalista ds. Turystyki kulturowej i...
- TUI Racibórz
- Travelplanet.pl Gliwice - Specjalista ds....
- Pilot wycieczek Zakynthos
- Poszukujemy pilotów
- Pracownik biura podróży w Krakowie


Zobacz także
Projekt opłaty turystycznej niepokoi branżę hotelarską
TFP zacznie wypłacać pieniądze, zamiast je pożyczać?
Jak wyglądały tegoroczne wakacje Polaków?
Wstępne porozumienie w sprawie rozporządzeń dot. danych pasażerów linii lotniczych
PIG: Miało być wsparcie dla turystyki i gastronomii, a jest miesiąc milczenia
Polska Izba Turystyki i ECTAA postulują wprowadzenie zabezpieczeń od upadłości linii lotniczych
Polska Izba Turystyki popiera inicjatywę ECTAA, która wzywa unijnych ustawodawców do wprowadzenia mechanizmów ochrony pasażerów przed skutkami upadłości linii lotniczych.
W ostatnim kwartale 2017 roku doszło do upadłości trzech dużych przewoźników europejskich - brytyjskiej linii lotniczej Monarch Airlines, niemieckiej Air Berlin i austriackiej Niki. W ich wyniku wielu pasażerów pozostało zagranicą bez możliwości powrotu do kraju w ramach wykupionych przelotów, klienci nie mają też szansy na odzyskanie pieniędzy za niewykorzystane bilety na podróże, które dopiero miały się rozpocząć. Przy Monarch Airlines mowa o ponad 110 tysiącach pasażerów przebywających poza Wielką Brytanią w momencie ogłoszenia upadłości przez przedsiębiorstwo i kolejnych 750 tysiącach, które zarezerwowały lot u przewoźnika i z niego nie skorzystały. W przypadku Air Berlin co najmniej 180 tysięcy klientów nie odzyska poniesionych kosztów, zawieszenie działalności przez Niki dotyczy 410 tysięcy rezerwacji (210 tysięcy założonych przez agentów i 200 tysięcy bezpośrednio). Łącznie skutki wynikające z upadłości tych trzech przewoźników dotkną ponad 1 milion rezerwacji.
Z raportów Komisji Europejskiej z 2011 i 20131 roku wynika co prawda, że liczba osób, która doświadczyła upadłości przewoźników lotniczych jest generalnie niewielka, ale skutki tych zdarzeń są dla pasażerów znaczące. Komisja Europejska uznała jednak, że podejmowanie działań legislacyjnych w tym zakresie nie jest konieczne. Zdaniem ustawodawcy Regulacja 261/2004 zabezpiecza w wystarczający sposób pasażerów. KE zarekomendowała ponadto wzmocnienie nadzoru krajów członkowskich przy wydawaniu licencji dla linii lotniczych w Unii Europejskiej w ramach rozporządzenia 1008/2008, co miało wzmocnić ochronę klientów w przypadku zawieszenia działalności przez linię. Jednak ostatnie bankructwa Monarch Airlines, Air Berlin i Niki pokazały, że rozwiązanie to się nie sprawdza. Klientom, którzy wykupili w Monarch Airlines i Niki same przeloty na podstawie Rozporządzenia 261/2004 pieniądze za bilety nie zostaną zwrócone. W przypadku Air Berlin zakończenie działalności odbywało się co prawda stopniowo, ale pociągało za sobą odwołanie wielu rejsów, za które pasażerowie również nie dostali refundacji.
Polska Izba Turystyki jako członek ECTAA popiera działania tej organizacji wzywające europejskich ustawodawców do stworzenia mechanizmów chroniących pasażerów przed upadłościami linii lotniczych. Jednocześnie Izba stoi na stanowisku, że wspomniane rozwiązania będą odnosić się raczej do ewentualnych zdarzeń, do których w przyszłości może dochodzić w krajach członkowskich, obecnie nie ma, bowiem, podstaw, by sądzić, że klienci korzystający z usług polskich przewoźników są w jakikolwiek sposób zagrożeni - mówi Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.
ECTAA proponuje, aby zabezpieczenia te były obowiązkowe dla przewoźników, ich koszty miałyby być włączone w cenę biletu lotniczego, a stosowne regulacje powinny początkowo dotyczyć przewoźników z Unii Europejskiej, a następnie zostać poszerzone na linie spoza Wspólnoty. W ten sposób zabezpieczone zostałyby wszystkie bilety sprzedawane na terenie krajów członkowskich - wyjaśnia Paweł Niewiadomski. Izba jest zdania, że skoro zorganizowane i powiązane usługi turystyczne zostały objęte ochroną na wypadek niewypłacalności przedsiębiorcy, to analogiczna ochrona powinna być zapewniona także pasażerom linii lotniczych.
Komentarze
Tagi:
Dział aktualności dnia:
POT promuje Polskę w Europie i
IGHP: początek roku tradycyjnie przyniósł hotelom niską
Starsze aktualności:
Hotelarze i kwaterodawcy z nowymi
NEKERA - liczne nowości na zimę
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Travelplanet - sprzedaż lepsza niż rok
OSAT: nie rekomendujemy współpracy z dwoma
Wyższy podatek turystyczny w
Branża wydarzeń i spotkań wnosi dużo do
Wakacje.pl prognozują udaną
Spore straty Ryanair w trzecim kwartale
Najlepsze lotniska na świecie w 2018
Luksusowy hotel w opuszczonym terminalu
Testy pierwszego chatbota na lotnisku w Polsce
Powstają studia z zarządzania eventami
Prezes KIT: Turystyka to poważna gałąź gospodarki
W hiszpańskich kurortach brakuje policjantów
Kwatery prywatne w Chorwacji bez posrednikow - okolice Vodic
Bilet na całe Niemcy znacznie droższy
Nocowanie.pl: rośnie popularność wrześniowych wyjazdów
W styczniu więcej zakłóceń na lotniskach
Expedia z nowym CEO i dodatkowym finansowaniem
Nowe udogodnienie dla pasażerów Kraków Airport
Budowa Wielkiego Muzeum Egipskiego na ukończeniu
Pełna dostępność miejsc turystycznych jednym z priorytetów dla Grecji