TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Niemcy dopłacają do polskich turystów?

2018-08-27

Posunięcia jakich na rynku dokonuje biuro TUI Poland budzą wątpliwości. Polski Związek Organizatorów Turystyki wysłał list do DRV, w którym kieruje poważne oskarżenia w stronę polskiej spółki należącej do koncernu TUI.

r e k l a m a


W ostatnim sezonie lata 2018 obserwowaliśmy szereg zjawisk na polskim rynku, które zakłócają normalną, zdrową konkurencję i zniekształcają wizerunek rynku touroperatorów. Dzieje się tak dlatego, że TUI Poland, członek niemieckiej grupy TUI, chcąc zdobyć rynek, celowo wprowadził politykę dumpingową w zakresie i skali, jakich nigdy nie widzieliśmy na żadnym cywilizowanym rynku w Europie - napisał w liście prezes PZOT, Krzysztof Piątek.

Prezes PZOT zaznacza, że sprawa dotyczy długoterminowego zjawiska, które swój początek miało pod koniec 2017 r. Podkreśla, że to dotyczy większości ofert TUI Poland, a generowana w ten sposób sprzedaż już sięga blisko pół miliona obsłużonych turystów.

Ponieważ średnia cena produktów TUI Poland w 2018 r. w stosunku do 2017 r. jest niższa o ok. 100 EUR (co potwierdzają niezależne dane instytutów badawczych, np. Wczasopedia), a spodziewany poziom sprzedaży TUI Poland w bieżącym sezonie wynosi ok. 600-630 tys. osób, szacowany poziom dodatkowego finansowania działalności TUI Poland wynosi ponad 60 mln euro w skali tylko jednego sezonu. Naszym zdaniem kwota ta jest zauważalna, zarówno na rynku polskim, jak i na znacznie większym rynku niemieckim i znacząco wpływa na rynek niemiecki. Ponieważ opisane powyżej zjawisko miało miejsce w więcej niż jednym sezonie i jest już wyraźnie widoczne w polityce cenowej TUI na Zimę 18/19, wydaje się, że jest to zaplanowana, celowa akcja faworyzowania polskich klientów kosztem, m.i. niemieckich klientów, stosując nieprzejrzyste i tajne mechanizmy ustalania cen transferowych między różnymi rynkami, co jest zabronione przez prawo - można przeczytać w treści dokumentu.

Dla nas oczywiste jest, że niemieccy klienci płacą dodatkowo na rzecz polskich klientów. Biorąc pod uwagę spadek cen TUI w Polsce o kilkadziesiąt milionów euro w całym sezonie oraz brak tych samych milionów strat finansowych na sprawozdaniach finansowych TUI Polska, oczywiste jest, że niemiecka firma jest głęboko zaangażowana w ten proces. Jest to bardzo niepokojąca sytuacja, zarówno z etycznego punktu widzenia, jak i ze względu na ogromną skalę tego przedsięwzięcia. Nasuwa się zatem pytanie, czy fakt ten jest znany i zaakceptowany przez zarząd TUI AG. Dlatego podjęto odpowiednie działania w celu wyjaśnienia i ograniczenia tych praktyk, angażując polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz odpowiednie biura UE działające w Brukseli na rzecz wspólnego i przejrzystego rynku oraz polskich organów podatkowych - napisał w liście prezes PZOT, równocześnie prosząc zarząd DRV o pomoc w rozwiązaniu problemu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował nas, że na razie nie wpłynęło żadne zawiadomienie dotyczące biura TUI Poland.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
polski związek organizatorów turystyki drv pzot tui poland dumping konkurencja


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję