TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Czy Małopolska odrobiła straty w ruchu turystycznym?

Ruch turystyczny w 2022 wzrósł, ale był to wzrost tylko w oparciu o turystykę krajową. Ruch turystyczny z zagranicy uległ załamaniu i na razie wobec wolny na Ukrainie nie ma widoków na zmianę tej sytuacji.


Podejmowane są działania jak np. kampania wizerunkowa promująca Małopolskę na rynkach międzynarodowych, organizacja misji gospodarczych czy udział w międzynarodowych targach turystycznych oraz organizacja Igrzysk Europejskich - Kraków - Małopolska 2023, które próbują ratować bądź zmienić sytuację.

2022 rok był bardzo trudny dla branży turystycznej, która wciąż zmaga się ze skutkami ograniczeń związanych z pandemią COVID-19, a równocześnie z kryzysem wywołanym działaniami wojennymi na Ukrainie. Podobnie jak w roku poprzednim, przedsiębiorcy z tego sektora kilkukrotnie musieli zmieniać sposób funkcjonowania, by dostosować się do wymagających zasad reżimu sanitarnego oraz ze spadkiem zagranicznych przyjazdów, wywołanych obawą o bezpieczeństwo osobiste. To przełożyło się na zmniejszenie liczby turystów odwiedzających nasz region mówi Iwona Gibas, Członek Zarządu Województwa Małopolskiego.





Spadek dotyczył przede wszystkim z odwiedzających z zagranicy - spadek o 43,4 proc. w stosunku do roku 2021 i wyniósł jedynie 0,7 mln osób. Dla porównania, w roku 2019 było to 3,7 mln osób.

Całościowo ruch turystyczny w Małopolsce w roku 2022 osiągnął wielkość 16,9 mln osób i jest to wynik o 5,2 proc. mniejszy od dotychczas rekordowego roku przed pandemicznego, czyli 2019 r. (17,8 mln osób). - zaznacza Iwona Gibas. Jednakże w latach przed pandemią można było liczyć na znacznie większy udział turystów zagranicznych o większym budżecie - szczegółowe opracowanie można znaleźć www.malopolska.pl

W 2022 roku szacunkowe wpływy Małopolski z turystyki w 2022 r. wyniosły 11,2 mld zł. To o ok. 3,7 proc. więcej, niż w 2021 roku. Czyli bardzo niewiele, biorąc pod uwagę, że zakończyła się pandemia.





Wśród turystów zagranicznych, najwięcej osób odwiedzających Małopolskę pochodziło z Niemiec (17,9 proc.) i Wielkiej Brytanii (17,6 proc.) oraz Francji (10,6 proc.). Wśród odwiedzających z Polski, dominowali Małopolanie (36,9 proc.) oraz mieszkańcy Śląska (18,8 proc.), Mazowsza (8,9 proc.) oraz Podkarpacia (7,3 proc.). Turyści najczęściej odwiedzali Małopolskę po to, by wypocząć, uprawiać aktywną turystykę i zwiedzać zabytki.

Na liście najczęściej wybieranych destynacji turystycznych w Małopolsce znalazły się: Kraków i Krynica-Zdrój, a następnie Zakopane, Oświęcim, Wieliczka z Kopalnią Soli, Szczawnica, Nowy Targ, Gródek nad Dunajcem i Zawoja (Babia Góra). Czołówkę domykają: rodzinny park rozrywki Energylandia w Zatorze i termy w Chochołowie.

W dobie pandemii uświadomiliśmy sobie, jakie znaczenie ma możliwość przebywania na łonie przyrody i niespiesznego podróżowania w ciszy i spokoju, dlatego jednym z głównych atutów naszego regionu była bliskość natury. Warto też podkreślić, że to kolejny już rok, kiedy turyści najbardziej docenili gościnność, życzliwość, atmosferę i bogatą ofertę turystyczną regionu. Chęć ponownego przyjazdu do Małopolski wyraziło ponad 72 proc. badanych podkreśla Iwona Gibas.





By wesprzeć borykającą się z niepewnością ekonomiczną gospodarkę turystyczną, Samorząd Województwa Małopolskiego podjął szereg inicjatyw pomocowych dla tego sektora. Co ważne, wsparcie oferowane przedsiębiorcom z branży turystycznej nie ograniczyło się do bezpośredniej pomocy finansowej. Województwo Małopolskie wraz z Małopolską Organizacją Turystyczną i Miastem Kraków przygotowało projekt pn. "Małopolska - cel podróży", zakładający realizację kampanii promocyjnej na wybranych rynkach zagranicznych, organizację misji gospodarczych, ambientów oraz udział w międzynarodowych targach turystyki biznesowej. - Kampania jest ukierunkowana na pozyskanie turystów z rynków niemieckiego i brytyjskiego i koncentruje się na promocji turystyki aktywnej, w tym rowerowej i górskiej. W roku 2023 będziemy prezentować także bogatą, mocną i różnorodną ofertę Małopolski w zakresie turystyki kulturowej, wellness i spa, kulinarnej, czy biznesowej - wyjaśnia Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Ponadto w Programie Regionalnym Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 "Małopolska Przyszłości" zaplanowane zostało wsparcie działań przyczyniających się do rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej regionu. Propozycje projektów dotyczą m.in.: budowy, rozbudowy i promocji szlaków turystycznych wraz z budową schronisk i schowków na szlakach, rozbudowy i promocji zintegrowanej sieci głównych tras rowerowych VeloMalopolska oraz działań mających na celu promocję gospodarczą Małopolski podkreśla Iwona Gibas z zarządu województwa.

Zaplanowano także wsparcie rozwoju stref rekreacyjnych oraz stref aktywności, tj. np. tężni, punktów widokowych, pól noclegowych, kąpielisk, basenów korzystających ze źródeł geotermalnych, wód leczniczych i mineralnych, jak również rozwój infrastruktury turystycznej wokół zbiorników wodnych. Do sezonu letniego szykuje się Kraków Airport. Przez cały 2023 rok w Kraków Airport konsekwentnie odbudowywaliśmy atrakcyjną siatkę połączeń, jednocześnie realizując inwestycje zawarte w Planie Generalnym. Obecnie cała branża turystyczna i lotnicza szykuje się do sezonu letniego, trwają rozmowy z przewoźnikami i ustalanie mapy połączeń wakacyjnych, którą zainaugurujemy pod koniec marca. Jestem pewien, że każdy pasażer znajdzie dla siebie inspirujące miejsce podróży. Krakowskie lotnisko jest bramą dla Krakowa i Małopolski i pierwszą wizytówką dla przylatujących turystów. Przed nami Igrzyska Europejskie, czyli sportowa rywalizacja na najwyższym poziomie, która wpłynie na jeszcze lepszą promocję regionu w całej Europie dodaje Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

Pełne wyniki badania ruchu turystycznego w Małopolsce:
prezentacja: www.malopolska.pl
ikonografika: www.malopolska.pl




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Ruch turystyczny w Małopolsce województwo Małopolskie 2022 podsumowanie opracowanie przychody


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję