TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Czy Małopolska odrobiła straty w ruchu turystycznym?

2023-03-02

Ruch turystyczny w 2022 wzrósł, ale był to wzrost tylko w oparciu o turystykę krajową. Ruch turystyczny z zagranicy uległ załamaniu i na razie wobec wolny na Ukrainie nie ma widoków na zmianę tej sytuacji.

r e k l a m a


Podejmowane są działania jak np. kampania wizerunkowa promująca Małopolskę na rynkach międzynarodowych, organizacja misji gospodarczych czy udział w międzynarodowych targach turystycznych oraz organizacja Igrzysk Europejskich - Kraków - Małopolska 2023, które próbują ratować bądź zmienić sytuację.

2022 rok był bardzo trudny dla branży turystycznej, która wciąż zmaga się ze skutkami ograniczeń związanych z pandemią COVID-19, a równocześnie z kryzysem wywołanym działaniami wojennymi na Ukrainie. Podobnie jak w roku poprzednim, przedsiębiorcy z tego sektora kilkukrotnie musieli zmieniać sposób funkcjonowania, by dostosować się do wymagających zasad reżimu sanitarnego oraz ze spadkiem zagranicznych przyjazdów, wywołanych obawą o bezpieczeństwo osobiste. To przełożyło się na zmniejszenie liczby turystów odwiedzających nasz region mówi Iwona Gibas, Członek Zarządu Województwa Małopolskiego.





Spadek dotyczył przede wszystkim z odwiedzających z zagranicy - spadek o 43,4 proc. w stosunku do roku 2021 i wyniósł jedynie 0,7 mln osób. Dla porównania, w roku 2019 było to 3,7 mln osób.

Całościowo ruch turystyczny w Małopolsce w roku 2022 osiągnął wielkość 16,9 mln osób i jest to wynik o 5,2 proc. mniejszy od dotychczas rekordowego roku przed pandemicznego, czyli 2019 r. (17,8 mln osób). - zaznacza Iwona Gibas. Jednakże w latach przed pandemią można było liczyć na znacznie większy udział turystów zagranicznych o większym budżecie - szczegółowe opracowanie można znaleźć www.malopolska.pl

W 2022 roku szacunkowe wpływy Małopolski z turystyki w 2022 r. wyniosły 11,2 mld zł. To o ok. 3,7 proc. więcej, niż w 2021 roku. Czyli bardzo niewiele, biorąc pod uwagę, że zakończyła się pandemia.





Wśród turystów zagranicznych, najwięcej osób odwiedzających Małopolskę pochodziło z Niemiec (17,9 proc.) i Wielkiej Brytanii (17,6 proc.) oraz Francji (10,6 proc.). Wśród odwiedzających z Polski, dominowali Małopolanie (36,9 proc.) oraz mieszkańcy Śląska (18,8 proc.), Mazowsza (8,9 proc.) oraz Podkarpacia (7,3 proc.). Turyści najczęściej odwiedzali Małopolskę po to, by wypocząć, uprawiać aktywną turystykę i zwiedzać zabytki.

Na liście najczęściej wybieranych destynacji turystycznych w Małopolsce znalazły się: Kraków i Krynica-Zdrój, a następnie Zakopane, Oświęcim, Wieliczka z Kopalnią Soli, Szczawnica, Nowy Targ, Gródek nad Dunajcem i Zawoja (Babia Góra). Czołówkę domykają: rodzinny park rozrywki Energylandia w Zatorze i termy w Chochołowie.

W dobie pandemii uświadomiliśmy sobie, jakie znaczenie ma możliwość przebywania na łonie przyrody i niespiesznego podróżowania w ciszy i spokoju, dlatego jednym z głównych atutów naszego regionu była bliskość natury. Warto też podkreślić, że to kolejny już rok, kiedy turyści najbardziej docenili gościnność, życzliwość, atmosferę i bogatą ofertę turystyczną regionu. Chęć ponownego przyjazdu do Małopolski wyraziło ponad 72 proc. badanych podkreśla Iwona Gibas.





By wesprzeć borykającą się z niepewnością ekonomiczną gospodarkę turystyczną, Samorząd Województwa Małopolskiego podjął szereg inicjatyw pomocowych dla tego sektora. Co ważne, wsparcie oferowane przedsiębiorcom z branży turystycznej nie ograniczyło się do bezpośredniej pomocy finansowej. Województwo Małopolskie wraz z Małopolską Organizacją Turystyczną i Miastem Kraków przygotowało projekt pn. "Małopolska - cel podróży", zakładający realizację kampanii promocyjnej na wybranych rynkach zagranicznych, organizację misji gospodarczych, ambientów oraz udział w międzynarodowych targach turystyki biznesowej. - Kampania jest ukierunkowana na pozyskanie turystów z rynków niemieckiego i brytyjskiego i koncentruje się na promocji turystyki aktywnej, w tym rowerowej i górskiej. W roku 2023 będziemy prezentować także bogatą, mocną i różnorodną ofertę Małopolski w zakresie turystyki kulturowej, wellness i spa, kulinarnej, czy biznesowej - wyjaśnia Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Ponadto w Programie Regionalnym Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 "Małopolska Przyszłości" zaplanowane zostało wsparcie działań przyczyniających się do rozwoju oferty turystycznej i rekreacyjnej regionu. Propozycje projektów dotyczą m.in.: budowy, rozbudowy i promocji szlaków turystycznych wraz z budową schronisk i schowków na szlakach, rozbudowy i promocji zintegrowanej sieci głównych tras rowerowych VeloMalopolska oraz działań mających na celu promocję gospodarczą Małopolski podkreśla Iwona Gibas z zarządu województwa.

Zaplanowano także wsparcie rozwoju stref rekreacyjnych oraz stref aktywności, tj. np. tężni, punktów widokowych, pól noclegowych, kąpielisk, basenów korzystających ze źródeł geotermalnych, wód leczniczych i mineralnych, jak również rozwój infrastruktury turystycznej wokół zbiorników wodnych. Do sezonu letniego szykuje się Kraków Airport. Przez cały 2023 rok w Kraków Airport konsekwentnie odbudowywaliśmy atrakcyjną siatkę połączeń, jednocześnie realizując inwestycje zawarte w Planie Generalnym. Obecnie cała branża turystyczna i lotnicza szykuje się do sezonu letniego, trwają rozmowy z przewoźnikami i ustalanie mapy połączeń wakacyjnych, którą zainaugurujemy pod koniec marca. Jestem pewien, że każdy pasażer znajdzie dla siebie inspirujące miejsce podróży. Krakowskie lotnisko jest bramą dla Krakowa i Małopolski i pierwszą wizytówką dla przylatujących turystów. Przed nami Igrzyska Europejskie, czyli sportowa rywalizacja na najwyższym poziomie, która wpłynie na jeszcze lepszą promocję regionu w całej Europie dodaje Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

Pełne wyniki badania ruchu turystycznego w Małopolsce:
prezentacja: www.malopolska.pl
ikonografika: www.malopolska.pl



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Ruch turystyczny w Małopolsce województwo Małopolskie 2022 podsumowanie opracowanie przychody


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję