Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
- Przewodnik, pilot po USA
- Opiekun klienta - turystyka kolonijna
- Poprowadź z nami biuro podróży
- Poszukiwany pilot po Dreźnie
- wychowawca na zimowisku
- Specjalista ds. Turystyki
- specjalista ds. turystyki
- Specjalista ds. turystyki
- KRAKÓW - Specjalista ds. Sprzedaży Podróży
Przedsiębiorcy turystyczni gotowi na RODO?
25 maja wchodzą w życie przepisy RODO. Czy biura podróży są gotowe do nowych reguł przetwarzania danych osobowych? Czego powinni dopilnować przedsiębiorcy turystyczni? Zapytaliśmy o to prezesa Polskiej Izby Turystyki, Pawła Niewiadomskiego.
Czego koniecznie powinien dopilnować organizator turystyki w związku z wejściem w życie przepisów o RODO?
RODO, czyli unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych, narzuci szereg nowych wymogów na wszystkie podmioty, które gromadzą i przetwarzają informacje o swoich klientach, także te z branży turystycznej. Będą one musiały zagwarantować maksymalny poziom bezpieczeństwa danych, przeszkolić pod tym kątem pracowników, wyznaczyć wewnętrznego inspektora ochrony danych osobowych oraz wymienić większość formularzy i zgód na przetwarzanie takich informacji.
Zdaniem Polskiej Izby Turystyki, wejście w życie RODO oznacza konieczność poświęcenia dużo większej uwagi zagadnieniu ochrony danych osobowych niż dotychczas. Przede wszystkim będzie ona bardziej sformalizowana. Na przedsiębiorcę spadł obowiązek udowodnienia, na wypadek kontroli, że spełnia wymogi RODO w swojej firmie. Za ich nieprzestrzeganie przewidziano poważne kary finansowe. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom branży turystycznej pod auspicjami PIT przeprowadzany jest cykl szkoleń z RODO.
Co czeka organizatorów turystyki? Przede wszystkim organizator będzie musiał zweryfikować podstawę prawną przetwarzania danych osobowych u siebie w firmie i - być może - od nowa zebrać zgody od klientów. Musi także dopilnować, by wobec wszystkich osób, których dane przetwarza, był zrealizowany obowiązek informacyjny. Ważnym punktem jest także weryfikacja umów powierzenia danych z agentami, pilotami, portalem sprzedażowym, czyli wszystkimi podmiotami, z którymi współpracuje. Konieczna będzie także ocena tychże podmiotów pod kątem właściwego poziomu zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych podczas przetwarzania danych osobowym, których administratorem jest touroperator.
W skrócie, przed 25 maja organizator musi przygotować:
- nową treść obowiązku informacyjnego wszędzie tam, gdzie pozyskuje dane osobowe,
- rejestr czynności przetwarzania danych osobowych oraz ocenę skutków dla ochrony danych,
- nową treść umowy powierzenia i sukcesywnie wymieniać umowy powierzenia.
Jakich formalności powinien dopełnić agent, który nie jest organizatorem?
Podobnie jak organizator, powinien zweryfikować podstawę prawną przetwarzania danych osobowych, a w szczególności sprawdzić, czy nie musi zebrać od nowa zgód od osób, których dane przetwarza (np. dla celu realizacji marketingu). Na jego barki spada dopilnowanie, aby w jego firmie były realizowane zasady przetwarzania danych osobowych podane w RODO, oraz sprawdzenie, czy wobec wszystkich osób, których jest administratorem danych, był zrealizowany obowiązek informacyjny. Do jego obowiązków należy także przygotowanie wszystkich dokumentów, które dotyczą przetwarzania danych, podobnie jak wspomniani wcześniej organizatorzy.
Czy biura turystyczne powinny uzupełnić swoje umowy z partnerami technologicznymi (jak systemy GDS, Merlin X?) o procedury przetwarzania danych osobowych?
To zależy od konstrukcji relacji związanych z przetwarzaniem danych osobowych. Jeżeli biura podróży mają odrębne umowy (zawierające postanowienia powierzenia przetwarzania danych osobowych) z touroperatorami, których ofertę sprzedają za pomocą portali sprzedażowych, to nie muszą odrębnie regulować kwestii przetwarzania danych osobowych. Jeżeli jednak w umowie z touroperatorami takie postanowienia przetwarzania danych nie występują, to biuro powinno uregulować to w umowie z portalami typu GDS czy MerlinX . RODO wprowadza nowe obowiązki w relacji między powierzającym a podmiotem przetwarzającym oraz wymusza stosowanie zasad przetwarzania danych osobowych określonych w nowych przepisach. Dlatego w takim przypadku wskazane jest podpisanie nowych umów.
Czy wejście w życie RODO będzie wymagało jakichś rozszerzenia/aneksów do umów touroperatorów z agentami?
Była już mowa o tym, że RODO wprowadza nowe obowiązki w relacji między powierzającym a podmiotem przetwarzającym dane. W takim przypadku wskazane jest podpisanie nowych umów między touroperatorami a agentami, i to zalecamy członkom Izby w trakcie szkoleń.
Czy Pana zdaniem przedsiębiorcy turystyczni są gotowi na wejście w życie RODO? Jakie działania podejmuje Polska Izba Turystyki, by ułatwić przedsiębiorcom wdrożenie nowych przepisów?
Część przedsiębiorców turystycznych, zwłaszcza większe podmioty, finalizuje już etap przygotowań do RODO, jednak znaczna liczba biur dopiero przymierza się do wdrożenia nowych przepisów. Pozostaje także grupa takich przedsiębiorców, którzy uważają, że ich sytuacja realnie się nie zmieni i czeka na rozwój sytuacji. W tym przypadku motywująca okazać się może presja touroperatorów, którzy będą musieli wykazać się doborem odpowiednich partnerów (firm, którym powierzają przetwarzanie danych) i odpowiednim nadzorem nad przetwarzaniem i zabezpieczeniem danych osobowych u swoich partnerów. Jednak bez wiedzy i odpowiednich wzorców trudno będzie im zrobić to dobrze.
Problem tkwi w tym, że przedsiębiorcy turystyczni w ogromnej części (ponad 90%) to małe i mikroprzedsiębiorstwa, których często nie stać na usługi profesjonalnego doradztwa. Z tego powodu konieczne są działania przybliżające im najlepsze praktyki adekwatne do prowadzonej przez nich działalności. Polska Izba Turystyki stara się wypełnić tę lukę i dostarczyć swoim członkom wiedzy, m.in. organizując szkolenia dotyczące RODO oraz podejmując działania, aby zwłaszcza tym najmniejszym podmiotom branży turystycznej ułatwić wejście w nowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. W tym celu przygotowaliśmy polską wersję dokumentu opracowanego przez grupę roboczą ds. RODO w ECTAA, objaśniającą zasady i procedurę wprowadzania obowiązków nałożonych na przedsiębiorców turystycznych przez rozporządzenie RODO (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679) w formie najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi (FAQ). Dokument ten już wkrótce zostanie udostępniony członkom Polskiej Izby Turystyki.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
RODO coraz bliżej
[2018-05-22 14:40 77.254.255.*]
ręce opadają..... grupa ludzi - z braku zajęcia, wymyśliła takie g.....o, biora za to grube pieniądze, utrudniają ludziom życie i dodają masę niepotrzebnej roboty i oczywiście co najważniejsze - straszą ogromnymi karami do 10 milionów ... czy normalnie myślący człowiek zdaje sobie z tego sprawę ????? niech się zajmą tymi co oferują całę bazy danych na maila, bo co jakiś czas takie się pojawia....niech wreszcie dadzą uczciwym ludziom spokojnie i normalnie pracować i uczciwie zarabiać pieniądze...będzie z korzyścią dla wszystkich... Krystyna odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Wakacje 2025 dobrze się
Rainbow inwestuje w hotel z
Dokąd można nadać bagaż
Dział prawo i podatki:
Sebastian Ebel pozostanie na czele
Starsze aktualności:
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie
Najpopularniejsze kierunki citybreak w 2023
Większość Polaków wyjedzie w
TSUE rozpatrzył skargę Wizz Air na pomoc dla linii
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Nad Bałtykiem gotowi na ferie
Miasta apelują o uregulowanie najmu
Dokąd na ferie z biurem
Nocowanie.pl: obiekty akceptujące bony turystyczne mają więcej zapytań o noclegi
Dlaczego Itaka została partnerem TT Warsaw
Branża piwowarska zaniepokojona planami podwyżki akcyzy
Chińskie Hawaje zezwolą turystom korzystać z Facebooka
Nowe restrykcje covidowe w Grecji
Grudzień rozczarowujący dla hotelarzy
Airbnb w Japonii pod znakiem zapytania
Lockdown przywrócony w kolejnym województwie
Jak zaprojektować wyjątkowe SPA w hotelu?
Sąd rozstrzygał spór między franczyzobiorcą a franczyzodawcą
Ponad 150 tys. złotych na pomoc Ukraińcom zebrano na aukcji książek prawniczych
KE zarzuca nierzetelność serwisom rezerwacyjnym
Nowy przewoźnik lotniczy rozpoczął działalność
Wizz Air wprowadza zmiany w polityce bagażowej
Wzrośnie podatek lotniskowy w Wielkiej Brytanii
Co czytaliśmy w minionym roku?
Czy Polacy przejmują się ekologią wypoczynku?
Parlament Europejski chce bezpłatnego bagażu podręcznego
Rafał Milczarski ponownie prezesem PLL LOT