Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Manager produktu
- Specjalista ds. obsługi posprzedażowej Wrocław
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Pilot na wycieczkę do Czech
- referent d/s turystyki
- Pilot na Sardynię 24-28.04.2025
- Rezydent biura podróży 2025 na Krecie
- Kierownik biura podróży Wakacje.pl King Cross
- SPECJALISTA DS. MARKETINGU
- Specjalista ds. turystyki


Mniej problemów z nieuczciwymi pracodawcami
2022-09-08Najgorzej w handlu i na stacjach benzynowych. Po dwóch latach pandemicznego kryzysu, wydaje się, że w tym roku pracownicy mają mniej poważnych problemów z pracodawcą.
r e k l a m a
Od czerwca do końca sierpnia do stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom dotarło blisko 200 skarg i wiadomości - mowa o informacjach przesyłanych drogą mailową, listownie oraz poprzez media społecznościowe. Miniony sezon był więc zdecydowanie spokojniejszy niż ubiegłoroczny, gdy ze względu na trwającą pandemię i czas akcji szczepień, nasza skrzynka zasypywana była wiadomościami. W tym roku dominowały sprawy sektora handlowego i gastronomicznego. Pojawiały się także pojedyncze wiadomości dotyczące zaległości finansowych, zrywanych umów czy problemów wynikających z relacji pracownik-pracodawca i pracownik-klient.
Handel w wakacje generuje najwięcej skarg pracowników
Stowarzyszenie STOP Nieuczciwym Pracodawcom minione wakacje ocenia więc spokojnie. Nie brakowało jednak tematów wynikających typowo z sezonu letniego. Pracownicy handlu byli grupą zawodową, która pisała do nas najczęściej. Podobnie jak rok temu zdarzały się skargi na konieczność pracy ponad ustalone godziny. Taka sytuacja miała miejsce najczęściej w kurortach nadmorskich. W niektórych dyskontach pracownice zostawały w pracy do 4 rano, a następnego dnia stawiały się znowu do pracy na godzinę 14:00. Handel cierpi na poważne braki kadrowe, których nie są w stanie wypełnić ani osoby z Ukrainy ani kasy samoobsługowe. Pracownicy skarżyli także na to, że są źle traktowani przez klientów, muszą pracować w niedzielę czy na to, że przerzuca się ich "ze sklepu do sklepu" nawet jeżeli są one oddalone od siebie kilkanaście kilometrów - mówi Małgorzata Marczulewska.
Pojawiało się sporo skarg od pracowników stacji benzynowych. Tutaj zauważamy nowy trend. Stacje dywersyfikują swoje działanie, a jednocześnie nie przystosowują się do tych zmian kadrowo. Efekt jest taki, że na stacji pracują jednocześnie dwie osoby i muszą zająć się porządkiem na stacji, obsługą tankującym, robieniem zapiekanek i hot-dogów oraz wydawaniem paczek i przesyłek pocztowych. Skargi dotyczą zarówno tego "multitaskingu" jak i tego, że dochodzi z tego tytułu do awantur i pretensji klientów mówi Małgorzata Marczulewska.
Wiadomości dotyczące braku umów czy braku wypłat dla pracowników sezonowych były incydentalne i zazwyczaj po interwencji stowarzyszenia szybko udawało się załatwić problem.
Stowarzyszenie zwraca uwagę na jeszcze dwie tendencje, które można potraktować jako tematy, które mogą martwić. Mieliśmy sporo zgłoszeń od osób z Ukrainy. Wcześniej to były zgłoszenia incydentalne. Tutaj problemem było np. podpisywanie umów z pracownikami sezonowymi. Zdarzały się także przypadki zaniżania wynagrodzeń poniżej stawkę płacy minimalnej czy niski standard zakwaterowania podczas pracy sezonowej. Pracodawcy często wykorzystują niewiedzę osób z Ukrainy, które są uchodźcami wojennymi. Takie osoby chcą podjąć pracę i podczas jej rozpoczęcia nie zwracają uwagi na to, czy ktoś podpisuje z nimi umowę. Jedna z sytuacji z tego sezonu dotyczyła tego, że pracownica sklepu pracowała codziennie od 10 do 22, gdy zaczęła dopytywać dlaczego pracuje codziennie usłyszała, że "tak jest w umowie", a żadna umowa nie była podpisana mówi Prezes Małgorzata Marczulewska.
W sierpniu do stowarzyszenia docierały także wiadomości od pracowników sektora turystycznego i gastronomicznego znad Odry.
Kryzys ekologiczny mocno odbił się na firmach nadodrzańskich. Zostały one często z dnia na dzień zmuszone do przerwania pracy. Otrzymywaliśmy informacje o tym, że umowy zawierane np. do końca września były wypowiadane już w połowie sierpnia. Dotyczyło to głównie firm turystycznych oraz sektora gastronomicznego. Takich skarg było kilka dodaje Małgorzata Marczulewska.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Komisja Europejska chce wesprzeć
Polacy chcą wyjechać na dłuższe wakacje w
Nie wszystko idzie ku
Dział hotele, pensjonaty:
Influencerzy mają promować atrakcje
Accor chwali swój program
Polacy chcą wyjechać na dłuższe wakacje w
Starsze aktualności:
Czego obawiają się Polacy jadący na
3/4 Europejczyków planuje wakacyjne
Ecco Travel oferuje specjalne
Strajk na lotnisku może wykluczyć odpowiedzialność za opóźniony
Nowe hotele z logiem B&B już
Accor rozbudowuje lifestylową
Majowe obłożenie zapowiada się
Nowy międzynarodowy touroperator wchodzi do
Ceny wyjazdów na sierpień lekko w
Koniunktura sprzyja hotelom, ale inwestycji wciąż jest
Polskie miasto pierwsze w rankingu
Japonia wprowadza podatek wyjazdowy
Ryanair sprzedaje bilety na zimę 2019/20
Amerykańska sieć gastronomiczna znika z polskiego rynku
Niemiecka turystyka - w stronę zrównoważenia
Rada UE rozszerza listę krajów, w odniesieniu do których powinno się znosić ograniczenia podróży
Ryanair zwraca się do KE o przyjrzenie się pracy kontrolerów ruchu lotniczego
Rosjanie nie pojadą tam, dokąd chcą
Rzym: nowy sposób na walkę z mafią taksówkową
Sindbad wznawia kolejne połączenia
Województwo Kujawsko-Pomorskie nagradza przyczyniających się do wzrostu atrakcyjności turystycznej
Lepsza sprzedaż wyjazdów, a co z cenami?
Thomas Cook otwiera kolejne hotele
W Parlamencie Europejskim rozmawiano o otwarciu granic
Gdzie jechać na narty za granicę?
Cztery nowe połączenia w siatce Wizz Air z Polski
Sieć a&o chwali się wynikami i planami na przyszłość