Jak mocno pandemia odbiła się na wynikach Enter Air?
Linie lotnicze Enter Air opublikowały swoje wyniki finansowe za pierwsze trzy kwartały 2020 roku.
Za nami bezprecedensowy sezon wakacyjny w branży lotniczej. Wszystkie firmy działające na rynku, linie lotnicze i touroperatorzy, zostały dotkliwie poszkodowane przez ograniczenia w lataniu w czasie pandemii. Skalę strat można oszacować patrząc na pierwszy kwartał, który zapowiadał najlepszy rok w historii. Niestety drugi kwartał zakończył się całkowitym zakazem latania dla Enter Air w Polsce. Mogliśmy latać jedynie za granicą. Natychmiast musieliśmy wdrożyć procedury kryzysowe by minimalizować straty. Szybkie dopasowanie firmy do warunków kryzysowych pozwoliło nam na zachowanie stabilnej pozycji gotówkowej i w tych trudnych warunkach w jakich obecnie funkcjonujemy uważamy wyniki trzeciego kwartału za dobre. W samym trzecim kwartale mieliśmy ponad 34 mln zł zysku, ale odrobienie straty z okresu "lockdownu" nie było możliwe. Nasz model biznesowy pokazał niesamowitą odporność na zawirowania, nawet tak wielkie jak te których obecnie doświadczamy - mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.
Enter Air w pierwszych trzech kwartałach wypracował 2020 r. 417 mln zł przychodów, czyli o 68,3% mniej od 1 314 mln zł osiągniętych w analogicznym okresie 2019 r. Spadek przychodów spowodowany był zamknięciem w połowie marca 2020 r., nieba nad Polską w związku z pandemią wirusa COVID-19. Najtrudniejszy okres dla branży lotniczej przypadł na II kwartał, w którym spółka wykonywała jedynie rejsy za granicą, na zlecenie instytucji i rządów różnych państw europejskich. Po wznowieniu działalności na początku III kw. 2020 r. Enter Air wykonywał w miesiącach wakacyjnych na poziomie około 30% programu handlowego z 2019 r. Wpływ na decyzje klientów o rezygnacji i odłożeniu podróżowania na kolejne miesiące miały komunikaty o ograniczeniach w podróżach do wybranych państw, pomimo relatywnie stabilnej sytuacji pandemicznej.
Spółka zanotowała w I-III kw. 2020 r. 98,7 mln zł straty netto oraz 76,6 mln zł straty operacyjnej. Wpływ na raportowane przez Grupę wyniki mają jak zawsze "wirtualne" różnice kursowe o charakterze czysto księgowym, które nie są skutkiem zawieranych transakcji i nie wpływają tym samym na bieżącą działalność spółki. Po oczyszczeniu wyników z różnic kursowych Enter Air miał 90,8 mln zł straty netto.
Enter Air ma stabilną pozycję gotówkową i utrzymuje niskie zadłużenie finansowe. Na koniec III kw. 2020 r. Grupa miała 94,1 mln zł środków pieniężnych i 84,2 mln zł zobowiązań finansowych.
Aktualnie flota Enter Air składa się z 22 samolotów Boeing 737-800 oraz dwóch Boeingów 737 MAX 8, które decyzją producenta i władz lotniczych, pozostają uziemione od marca 2019 r. Spółka w ostatnich miesiącach zawarła porozumienie z Boeingiem, w którym poza kwestiami odszkodowania ustaliła harmonogram dostaw samolotów i zwiększyła dotychczasowe zamówienie na samoloty Boeing 737 MAX 8.
Cały czas czekamy na powrót MAX-ów do normalnego funkcjonowania. Samolot został już dopuszczony do lotów przez amerykańskie władze lotnicze, a do wznowienia lotów w Europie wymagana jest jeszcze zgoda europejskiego regulatora EASA. Nasze samoloty kilka tygodni temu zostały zmodyfikowane przez amerykańskich inżynierów i spełniają wymagania uzgodnione przez producenta i nadzór lotniczy. Po dopuszczeniu samolotów do lotów w Europie będziemy planować powrót MAXów do siatki połączeń i liczymy, że będziemy mogli z nich skorzystać już w trakcie sezonu zimowego. Jest to jeden z najnowocześniejszych samolotów na świecie, a ponadto jest najlepiej przetestowanym i sprawdzonym samolotem w historii - mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
PAŻP i Ryanair będą współpracować
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
RPO: Zmiany w ruchu lotniczym powinny być ogłaszane z wyprzedzeniem
Ryanair zaskarża pomoc dla Air Berlin
Turyści w Emiratach nie napiją się alkoholu pod koniec przyszłego tygodnia
Na rynku hotelarskim dalej widać chęć do inwestowania
Surowe kary za zakupy podróbek na włoskich plażach?
Wybrano zarząd Związku Regionalnych Portów Lotniczych na nową kadencję
Polskie lotniska w tym roku nie osiągną wyników z 2019?
Co popycha Polaków do kupna poszczególnych ofert?
Fundacja Hotele dla Medyków podsumowuje pierwszy miesiąc działalności
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego: Nowa pożyczka dla przedsiębiorców turystycznych
Grecja coraz popularniejsza, także przed sezonem
TFG: pierwsze półrocze 2022 dwa razy lepsze niż w 2021
Ateny też korzystają na wzroście liczby turystów?
Gdzie na weekend w okolicach Wrocławia?
Nie dla lokalu szybkiej obsługi w rzymskim zabytku
POT podpisała deklarację w sprawie promocji zabytków
200 milionów złotych na pożyczki dla firm turystycznych i nowe zasady ich udzielania
Rzecznik MŚP o projekcie najnowszej tarczy dla przedsiębiorców
Szansa na przełamanie impasu w Modlinie?
Ministerstwo Turystyki Izraela ogłasza konkurs