TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Niezadowolona turystka na własną rękę zmieniła hotel - sprawa trafiła do sądu

2018-09-24

Turyści wykupili u touroperatora wczasy. Po dotarciu na miejsce, okazało się, że nie wszystko było tak, jak było to uzgodnione w umowie. Turyści odmówili zakwaterowania w hotelu i na własną rękę załatwili sobie inny, domagając się od touroperatora zwrotu kosztów. Sprawa trafiła do Sądu.

r e k l a m a


Turystka składała reklamację, domagając się zadośćuczynienia za zmarnowany urlop, jak i odszkodowania za wydatki poniesione w związku z zakwaterowaniem w innym hotelu. Kiedy została ona odrzucona, sprawa została skierowana do sądu.

Sąd Rejonowy dla Warszawy Pragi-Południe przyznał rację turystom. Zdaniem Sądu Rejonowego, w tej sprawie organizator imprezy turystycznej ponosi odpowiedzialność za nienależyte wykonanie umowy łączącej strony w zakresie kosztów jakie poniosła powódka w związku z pobytem w okresie obowiązywania umowy. Niewątpliwym jest, niedotrzymanie przez pozwanego warunków umowy łączącej go z powódką o czym świadczy nieotrzymanie przez powódkę zagwarantowanych w umowie świadczeń polegających na zakwaterowaniu powódki wraz z jej rodziną w hotelu o umówionym standardzie 4 * co spowodowało zamieszkanie w innym ośrodku niż pierwotnie przez nią wybrany, było wprowadzenie powódki w błąd przed zawarciem umowy co do przedmiotu umowy to jest wyglądu miejsca zakwaterowania i nienależyte zachowanie przedstawiciela pozwanego który nie dopełnił należycie swych obowiązków polegających na rozpatrzeniu reklamacji zgłoszonej przez powódkę i zajęcie stanowczego stanowiska w tym przedmiocie. - uznał Sąd Rejonowy.

Touroperator składał apelację, zarzucając sądowi pierwszej instancji błędne wyciąganie wniosków, z naruszeniem m.in., ówcześnie obowiązującej ustawy o usługach turystycznych. Sąd Okręgowy Warszawa-Praga uznał, że apelacja w znacznej części jest zasadna.

Zdaniem Sądu Okręgowego brakowało podstaw dla zasądzenia od pozwanego odszkodowania w wysokości 13742,64zł odpowiadającej cenie pobytu powódki i jej rodziny w drugim hotelu. Sąd Okręgowy przyznał rację touroperatorowi, że samodzielne przeniesienie się powódki do hotelu, a następnie opłacenie pobytu w nim (notabene za cenę wyższą od zawartej z pozwanym umowy) nie pozostawało w adekwatnym związku przyczynowym z nienależytym wykonaniem zobowiązania przez pozwanego.

W ocenie Sądu Okręgowego pozwany w sposób nienależyty wykonał łączącą ją z powódką umowę o świadczenie usług turystycznych oferując świadczenia o niższym standardzie, niż wynikającym z umowy. Powódka zakupiła u pozwanego pobyt w hotelu czterogwiazdkowym (...) Zaoferowane powódce pokoje, a w szczególności wygląd balkonu, który posiadał wyposażenie w postaci brudnych i zardzewiałych stolików, zardzewiałych elementów balustrady o krawędziach stanowiących niebezpieczeństwo dla przebywających gości, obok balkonu znajdował się zardzewiały klimatyzator, brak należytego widoku na morze, stanowiło podstawę dla domagania się odszkodowania. Powódka miała prawo oczekiwać, iż w hotelu czterogwiazdkowym wyposażenie pokojów i balkonów będzie na odpowiednio wysokim poziomie. Pokryty rdzą stolik, balkon usytuowany obok przerdzewiałego klimatyzatora, widok na "ścianę" zamiast na morze nie spełniały kryteriów hotelu czterogwiazdkowego - uznał Sąd w uzasadnieniu wyroku o sygnaturze akt IV Ca 363/17. Z całym uzasadnieniem można zapoznać się na stronie www.orzeczenia.ms.gov.pl

Zdaniem Sądu, załączone do akt zdjęcia nie dawały podstaw do ustalenia wielkości pokoju, wielkości łazienki czy też łóżka. Ocena czy meble w pokoju są przestarzałe czy też nie może zostać dokonana wyłącznie na podstawie zdjęć tym bardziej, iż na zdjęciu z k 25 meble prezentują, przeciętny poziom, trudno zatem określić czy są przestarzałe czy też nie. Odnosząc się zaś do telewizora, Sąd zauważył, iż jest on takiego samego typu jak na zdjęciu poglądowym w hotelu znajdującym się na stronie internetowej pozwanego. Przedstawiona na zdjęciach z łazienka stwarzała wrażenie czystej i schludnej. Według Sądu zabrakło podstaw dla uznania, iż nie spełnia ona standardów łazienki w pokoju czterogwiazdkowym. Biorąc to pod uwagę, Sąd uznał, że touroperator wykonał umowę w sposób nienależyty, ale nie w takim stopniu, jak dowodziła tego turystka.

Zdaniem Sądu Okręgowego po przeanalizowaniu wszystkich dowodów zgromadzonych w toku postępowania powódce należy się zwrot 30 % ceny całej imprezy turystycznej. Ustalając wysokość szkody Sąd Okręgowy posiłkował wytycznymi przedstawionymi w tabeli frankfurckiej. Tak ustalona wysokość szkody była zdaniem Sądu Okręgowego adekwatna w stosunku do poniesionego przez powódka uszczerbku z tytułu nienależytego wykonania zobowiązania. Brakowało podstaw do określenia szkody na wyższym poziomie, albowiem powódka de facto nie zakwestionowała jakości pozostałych świadczeń zaoferowanych przez pozwanego w ramach łączącej strony umowy jak chociażby jakości jedzenia, jakości infrastruktury czy też transportu.

Działania powódki polegające na samodzielnej relokacji do innego hotelu i uiszczenie pełnej ceny za pobyt przewyższającej cenę całej wycieczki zakupionej u pozwanego nie pozostawało w bezpośrednim i adekwatnym związku przyczynowym z nienależytym wykonaniem umowy przez pozwanego. Powódce rzeczywiście zaoferowano pokoje o niższym standardzie ale powyższe stanowiło podstawę do żądania zwrotu części świadczenia tytułem szkody za obniżony standard usługi. Pokoje zaoferowane przez pozwanego znajdowały się w hotelu czterogwiazdkowym nadawały się do zamieszkania, posiadały wszystkie niezbędne sprzęty, wyposażone były w łazienkę, wc. Na zaoferowanych przez powódkę zdjęciach widać że były schludne i czyste. Innymi słowy wyprowadzka powódki do innego hotelu, podjęta samodzielnie i na własną rękę za cenę znacznie przekraczającą cenę całej usługi (łącznie z przelotem) wykupionej u pozwanego była działaniem emocjonalnym i nie pozostającym w adekwatnym związku przyczynowym z nienależytym wykonaniem zobowiązania przez pozwanego. - uznał Sąd Okręgowy. Zdaniem Sądu Okręgowego nie można uznać, iż normalnym, standardowym zachowaniem osoby otrzymującej pokój z brzydkim, nieestetycznym balkonem oraz brakiem odpowiedniego widoku na morze jest wyprowadzka do zupełnie innego obiektu i uiszczenie całej ceny za pobyt w nim.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
sąd wyrok turystka touroperator biuro podróży wyjazd reklamacja


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję