Niezadowolona turystka na własną rękę zmieniła hotel - sprawa trafiła do sądu
Turyści wykupili u touroperatora wczasy. Po dotarciu na miejsce, okazało się, że nie wszystko było tak, jak było to uzgodnione w umowie. Turyści odmówili zakwaterowania w hotelu i na własną rękę załatwili sobie inny, domagając się od touroperatora zwrotu kosztów. Sprawa trafiła do Sądu.
Turystka składała reklamację, domagając się zadośćuczynienia za zmarnowany urlop, jak i odszkodowania za wydatki poniesione w związku z zakwaterowaniem w innym hotelu. Kiedy została ona odrzucona, sprawa została skierowana do sądu.
Sąd Rejonowy dla Warszawy Pragi-Południe przyznał rację turystom. Zdaniem Sądu Rejonowego, w tej sprawie organizator imprezy turystycznej ponosi odpowiedzialność za nienależyte wykonanie umowy łączącej strony w zakresie kosztów jakie poniosła powódka w związku z pobytem w okresie obowiązywania umowy. Niewątpliwym jest, niedotrzymanie przez pozwanego warunków umowy łączącej go z powódką o czym świadczy nieotrzymanie przez powódkę zagwarantowanych w umowie świadczeń polegających na zakwaterowaniu powódki wraz z jej rodziną w hotelu o umówionym standardzie 4 * co spowodowało zamieszkanie w innym ośrodku niż pierwotnie przez nią wybrany, było wprowadzenie powódki w błąd przed zawarciem umowy co do przedmiotu umowy to jest wyglądu miejsca zakwaterowania i nienależyte zachowanie przedstawiciela pozwanego który nie dopełnił należycie swych obowiązków polegających na rozpatrzeniu reklamacji zgłoszonej przez powódkę i zajęcie stanowczego stanowiska w tym przedmiocie. - uznał Sąd Rejonowy.
Touroperator składał apelację, zarzucając sądowi pierwszej instancji błędne wyciąganie wniosków, z naruszeniem m.in., ówcześnie obowiązującej ustawy o usługach turystycznych. Sąd Okręgowy Warszawa-Praga uznał, że apelacja w znacznej części jest zasadna.
Zdaniem Sądu Okręgowego brakowało podstaw dla zasądzenia od pozwanego odszkodowania w wysokości 13742,64zł odpowiadającej cenie pobytu powódki i jej rodziny w drugim hotelu. Sąd Okręgowy przyznał rację touroperatorowi, że samodzielne przeniesienie się powódki do hotelu, a następnie opłacenie pobytu w nim (notabene za cenę wyższą od zawartej z pozwanym umowy) nie pozostawało w adekwatnym związku przyczynowym z nienależytym wykonaniem zobowiązania przez pozwanego.
W ocenie Sądu Okręgowego pozwany w sposób nienależyty wykonał łączącą ją z powódką umowę o świadczenie usług turystycznych oferując świadczenia o niższym standardzie, niż wynikającym z umowy. Powódka zakupiła u pozwanego pobyt w hotelu czterogwiazdkowym (...) Zaoferowane powódce pokoje, a w szczególności wygląd balkonu, który posiadał wyposażenie w postaci brudnych i zardzewiałych stolików, zardzewiałych elementów balustrady o krawędziach stanowiących niebezpieczeństwo dla przebywających gości, obok balkonu znajdował się zardzewiały klimatyzator, brak należytego widoku na morze, stanowiło podstawę dla domagania się odszkodowania. Powódka miała prawo oczekiwać, iż w hotelu czterogwiazdkowym wyposażenie pokojów i balkonów będzie na odpowiednio wysokim poziomie. Pokryty rdzą stolik, balkon usytuowany obok przerdzewiałego klimatyzatora, widok na "ścianę" zamiast na morze nie spełniały kryteriów hotelu czterogwiazdkowego - uznał Sąd w uzasadnieniu wyroku o sygnaturze akt IV Ca 363/17. Z całym uzasadnieniem można zapoznać się na stronie www.orzeczenia.ms.gov.pl
Zdaniem Sądu, załączone do akt zdjęcia nie dawały podstaw do ustalenia wielkości pokoju, wielkości łazienki czy też łóżka. Ocena czy meble w pokoju są przestarzałe czy też nie może zostać dokonana wyłącznie na podstawie zdjęć tym bardziej, iż na zdjęciu z k 25 meble prezentują, przeciętny poziom, trudno zatem określić czy są przestarzałe czy też nie. Odnosząc się zaś do telewizora, Sąd zauważył, iż jest on takiego samego typu jak na zdjęciu poglądowym w hotelu znajdującym się na stronie internetowej pozwanego. Przedstawiona na zdjęciach z łazienka stwarzała wrażenie czystej i schludnej. Według Sądu zabrakło podstaw dla uznania, iż nie spełnia ona standardów łazienki w pokoju czterogwiazdkowym. Biorąc to pod uwagę, Sąd uznał, że touroperator wykonał umowę w sposób nienależyty, ale nie w takim stopniu, jak dowodziła tego turystka.
Zdaniem Sądu Okręgowego po przeanalizowaniu wszystkich dowodów zgromadzonych w toku postępowania powódce należy się zwrot 30 % ceny całej imprezy turystycznej. Ustalając wysokość szkody Sąd Okręgowy posiłkował wytycznymi przedstawionymi w tabeli frankfurckiej. Tak ustalona wysokość szkody była zdaniem Sądu Okręgowego adekwatna w stosunku do poniesionego przez powódka uszczerbku z tytułu nienależytego wykonania zobowiązania. Brakowało podstaw do określenia szkody na wyższym poziomie, albowiem powódka de facto nie zakwestionowała jakości pozostałych świadczeń zaoferowanych przez pozwanego w ramach łączącej strony umowy jak chociażby jakości jedzenia, jakości infrastruktury czy też transportu.
Działania powódki polegające na samodzielnej relokacji do innego hotelu i uiszczenie pełnej ceny za pobyt przewyższającej cenę całej wycieczki zakupionej u pozwanego nie pozostawało w bezpośrednim i adekwatnym związku przyczynowym z nienależytym wykonaniem umowy przez pozwanego. Powódce rzeczywiście zaoferowano pokoje o niższym standardzie ale powyższe stanowiło podstawę do żądania zwrotu części świadczenia tytułem szkody za obniżony standard usługi. Pokoje zaoferowane przez pozwanego znajdowały się w hotelu czterogwiazdkowym nadawały się do zamieszkania, posiadały wszystkie niezbędne sprzęty, wyposażone były w łazienkę, wc. Na zaoferowanych przez powódkę zdjęciach widać że były schludne i czyste. Innymi słowy wyprowadzka powódki do innego hotelu, podjęta samodzielnie i na własną rękę za cenę znacznie przekraczającą cenę całej usługi (łącznie z przelotem) wykupionej u pozwanego była działaniem emocjonalnym i nie pozostającym w adekwatnym związku przyczynowym z nienależytym wykonaniem zobowiązania przez pozwanego. - uznał Sąd Okręgowy. Zdaniem Sądu Okręgowego nie można uznać, iż normalnym, standardowym zachowaniem osoby otrzymującej pokój z brzydkim, nieestetycznym balkonem oraz brakiem odpowiedniego widoku na morze jest wyprowadzka do zupełnie innego obiektu i uiszczenie całej ceny za pobyt w nim.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Odszkodowanie za samowolną zmianę hotelu?
[2018-09-25 10:29 83.12.119.*]
a od kiedy to hotele 4**** są wszystkie nowe ? z niepordzewiałymi elementami, czyste ? i maja widok na morze ? Standard hotelu dotyczy wyposażenia, wielkości pokoju i udogodnień, a nie czystości ! Czystość powinna być w hotelu niezależnie od jego standardu. i to sąd powinien wiedzieć ! odpowiedz »
Odszkodowanie za samowolną zmianę hotelu?
[2018-09-25 10:56 83.12.165.*]
dobry wyrok odpowiedz »
Odszkodowanie za samowolną zmianę hotelu?
[2018-09-25 10:57 83.12.165.*]
sprawiedliwie
Tadeusz odpowiedz »Subskrypcja newsletterów TUR-INFO.PL
[2018-11-22 19:38 194.33.77.*]
Tak, to sensowny wyrok. Zastosowanie Tabeli Frankfurckiej jest tu jak najbardziej rozsądne.
Przypomnę tylko, że Tabela nie jest dokumentem usankcjonowanym prawnie! odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Wakacje 2025 dobrze się
Rainbow inwestuje w hotel z
Dokąd można nadać bagaż
Dział prawo i podatki:
Sebastian Ebel pozostanie na czele
Starsze aktualności:
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie
Najpopularniejsze kierunki citybreak w 2023
Większość Polaków wyjedzie w
TSUE rozpatrzył skargę Wizz Air na pomoc dla linii
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Nad Bałtykiem gotowi na ferie
Miasta apelują o uregulowanie najmu
Dokąd na ferie z biurem
Jesienne wyjazdy we własnym zakresie
Restauracja w Renaissance Warsaw Airport Hotel najlepsza w sieci Renaissance
Brussels Airlines pomoże zwolnionym w szukaniu tymczasowej pracy
Organizacje branżowe domagają się regulacji mających ograniczyć strajki
Bez wsparcia nie da się wypromować nowego kierunku
Nowa płyta postojowa w Katowice Airport
Polska zobacz więcej - Weekend za pół ceny: oferty już w sprzedaży
Port lotniczy Lublin z nowym połączeniem
Sąd wypowiedział się o dopuszczalności cesji roszczeń za opóźnienie samolotu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych agentów
Polska Izba Hotelarzy: pomoc rządowa nieadekwatna dla hoteli
Zaszczepieni turyści wjadą do Tunezji bez testów
Malejące przeceny powinny niedługo pozwolić odetchnąć touroperatorom
Jakie kierunki najpopularniejsze w Neckermannie?
Ile zarobił Orbis w pierwszym półroczu?
Konkrety dot. 1000 plus jeszcze w tym tygodniu?
Ilu turystów odwiedziło Kraków?
Przedsiębiorcy będą mogli zweryfikować, czy pracownicy zostali zaszczepieni?
cena kuszetki Kłodzko Gł. do Gdańska gł.