Sąd UE rozpatrywał skargę Wizz Air
3 lutego 2022 r. Rumunia zgłosiła Komisji pomoc indywidualną w wysokości prawie 2 mln EUR w formie podwyższenia kapitału na rzecz linii lotniczych TAROM. Pomoc ta jest finansowana z budżetu Rumunii i ma na celu zrekompensowanie przewoźnikowi szkód poniesionych na 14 określonych trasach międzynarodowych w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2020 r. z powodu ograniczeń w przemieszczaniu się
związanych z pandemią COVID-19.
W kwietniu 2022 r. Komisja uznała tę pomoc za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 2, bez wszczynania formalnego postępowania wyjaśniającego.
Wizz Air zaskarżył tę decyzję do Sądu Unii Europejskiej, który oddalił dziś jego skargę.
Sąd przypomniał w szczególności, że pomoc rekompensująca szkody spowodowane zdarzeniami nadzwyczajnymi, takimi jak pandemia COVID-19, jest dozwolona i że rozpatrywany środek miał na celu zrekompensowanie TAROM szkód, jakie spółka ta poniosła w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2020 r. z powodu obowiązujących wówczas ograniczeń w przemieszczaniu się związanych z tą pandemią. Następnie Sąd potwierdził, że Komisja prawidłowo oceniła proporcjonalność pomocy przyznanej rumuńskiemu przewoźnikowi i, że rozpatrywany środek nie był źródłem nadmiernej rekompensaty. W tym względzie Sąd uznał w szczególności, że Komisja dokładnie obliczyła, na podstawie odpowiedniego alternatywnego rozwiązania, poniesione przez spółkę straty spowodowane bezpośrednio ograniczeniami w przemieszczaniu się obowiązującymi w rozpatrywanym okresie i że sprawdziła ona, czy władze przewoźnika podjęły rozsądne środki w celu ograniczenia szkód w tymże okresie.
Ponadto Sąd oddalił argumenty Wizz Air, zgodnie z którymi Komisja nie uwzględniła pomocy na ratowanie przyznanej wcześniej przewoźnikowi na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE i że Komisja umniejszyła znaczenie przewagi konkurencyjnej uzyskanej przez TAROM. Zdaniem sądu, wcześniejsza pomoc oraz rozpatrywany środek są odrębne i nie pokrywają tych samych kosztów, a po drugie, Komisja nie jest zobowiązana do
uwzględnienia ewentualnej korzyści, którą linie TAROM uzyskały pośrednio, takiej jak przewaga konkurencyjna zarzucana przez Wizz Air.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
HOTREC: Booking.com nie przestrzega ustawy o rynkach
Starsze aktualności:
Rozwiązanie Rainbow
EXIM tours uruchamia
Turcja chwali się wzrostem
Dlaczego warto wykonywać badania
Coraz większy ruch na greckich granicach
Itaka nagrodziła
Włochy straciły pierwsze
ECTAA krytykuje Pakiet
ITD podsumowuje akcję`Bezpieczny Autokar`
LHG inwestuje w sieć hoteli butikowych
Dni Twierdzy Poznań rozpoczynają swoją drugą dekadę
Niewielki spadek liczby pasażerów na tureckich lotniskach
Nowe Muzeum Tyskich Browarów Książęcych już otwarte
Islandia otworzy granice dla wszystkich zaszczepionych
Nowoczesna technologia znajdzie szersze zastosowanie w turystyce?
Egipt przywraca widokowe loty balonem
Turyści będą mogli ubiegać się o zwrot VAT drogą cyfrową?
Nowe połączenia Ryanair z polskich lotnisk
IGHP: W hotelach brakuje pracowników
Niemiecka turystyka wyjazdowa przekroczy przedpandemiczne poziomy w ciągu 2 lat?
Nowy portal turystyczny wchodzi na rynek
PIT prosi Rzecznika MŚP o interwencję w sprawie Tarczy Finansowej
Touroperator ogłosił niewypłacalność
Na wrocławskim lotnisku zostanie otwarty punkt testów na COVID19
Włochy najmocniej narażone na brak rąk do pracy w turystyce
Kampery przy Dolinie Kościeliskiej?
3/4 Polaków ma plany na wakacje
dane statystyczne krajów Azji Poludniowo - wschoniej dotyczące turystyki