TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Sąd UE rozpatrywał skargę Wizz Air

3 lutego 2022 r. Rumunia zgłosiła Komisji pomoc indywidualną w wysokości prawie 2 mln EUR w formie podwyższenia kapitału na rzecz linii lotniczych TAROM. Pomoc ta jest finansowana z budżetu Rumunii i ma na celu zrekompensowanie przewoźnikowi szkód poniesionych na 14 określonych trasach międzynarodowych w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2020 r. z powodu ograniczeń w przemieszczaniu się

związanych z pandemią COVID-19.

W kwietniu 2022 r. Komisja uznała tę pomoc za zgodną z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 2, bez wszczynania formalnego postępowania wyjaśniającego.

Wizz Air zaskarżył tę decyzję do Sądu Unii Europejskiej, który oddalił dziś jego skargę.

Sąd przypomniał w szczególności, że pomoc rekompensująca szkody spowodowane zdarzeniami nadzwyczajnymi, takimi jak pandemia COVID-19, jest dozwolona i że rozpatrywany środek miał na celu zrekompensowanie TAROM szkód, jakie spółka ta poniosła w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2020 r. z powodu obowiązujących wówczas ograniczeń w przemieszczaniu się związanych z tą pandemią. Następnie Sąd potwierdził, że Komisja prawidłowo oceniła proporcjonalność pomocy przyznanej rumuńskiemu przewoźnikowi i, że rozpatrywany środek nie był źródłem nadmiernej rekompensaty. W tym względzie Sąd uznał w szczególności, że Komisja dokładnie obliczyła, na podstawie odpowiedniego alternatywnego rozwiązania, poniesione przez spółkę straty spowodowane bezpośrednio ograniczeniami w przemieszczaniu się obowiązującymi w rozpatrywanym okresie i że sprawdziła ona, czy władze przewoźnika podjęły rozsądne środki w celu ograniczenia szkód w tymże okresie.

Ponadto Sąd oddalił argumenty Wizz Air, zgodnie z którymi Komisja nie uwzględniła pomocy na ratowanie przyznanej wcześniej przewoźnikowi na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE i że Komisja umniejszyła znaczenie przewagi konkurencyjnej uzyskanej przez TAROM. Zdaniem sądu, wcześniejsza pomoc oraz rozpatrywany środek są odrębne i nie pokrywają tych samych kosztów, a po drugie, Komisja nie jest zobowiązana do
uwzględnienia ewentualnej korzyści, którą linie TAROM uzyskały pośrednio, takiej jak przewaga konkurencyjna zarzucana przez Wizz Air.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
linie lotnicze przewoźnik lotniczy wizz air tarom komisja europejska




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję