TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Po jakim czasie roszczenia za opóźnienia lotu się przedawniają?

2017-07-20

Zgodnie z rozporządzeniem 261/2004 pasażerowie mają prawo do odszkodowania w przypadku opóźnienia lotu przynajmniej o 3 godziny. Po jakim czasie roszczenie się przedawnia? Na to pytanie musiał odpowiedzieć Sąd Okręgowy w Gliwicach.

r e k l a m a


Sprawa dotyczyła turystki, której lot z Marsa Alam do Katowic był opóźniony o 22 godziny. Ponieważ złożyła ona pozew do sądu po upływie roku, Sąd Rejonowy w Tarnowskich Górach oddalił go powołując się na przedawnienie. Powódka wniosła apelację do Sądu Okręgowego w Gliwicach, argumentując m.in. iż, sąd pierwszej instancji naruszył kodeks postępowania cywilnego przyjmując, że umowa zawarta przez powoda nie jest umową świadczenie usług lecz umową przewozu, a w konsekwencji pominięcie, że termin przedawnienia roszczeń winien wynosić 3 lata. Zdaniem strony powodowej sąd błędnie uznał, że strony łączyła umowa przewozu, gdy umowa na podstawie której powodowie korzystali z usług pozwanej miała charakter umowy nienazwanej zawartej z organizatorem wycieczki będącym rodzajem pośrednika w zakupie biletu lotniczego.

Oceniając prawidłowość zastosowania przez Sąd Rejonowy norm prawa materialnego wskazać trzeba, że roszczenie powódki wynikało z cytowanego rozporządzenia 261/2004 regulującego odpowiedzialność przewoźników lotniczych wynikającą z nieprawidłowego zrealizowania umowy przewozu lotniczego. Odpowiedzialność wynikająca ze wskazanego rozporządzenia związana jest tylko i wyłącznie z samym realizowaniem (lub niezrealizowaniem) usługi przewozu lotniczego. W konsekwencji nie ma znaczenia w jakich okolicznościach umowa przewozu została zawarta, w tym czy była ona umową zawartą bezpośrednio z przewoźnikiem lotniczym czy była elementem zawieranej z biurem podróży umowy o świadczenie innych jeszcze usług turystycznych - uznał sąd w uzasadnieniu wyroku o sygnaturze III Ca 1941/16. Z pełną treścią wyroku można zapoznać się pod adresem orzeczenia.ms.gov.pl

Sąd zauważył, że unijne rozporządzenie nie definiuje terminów przedawnień roszczeń, pozostawiając to uregulowaniom prawa krajowego. W Polsce, prawo lotnicze także nie normuje kwestii związanych z przedawnieniem roszczeń, zatem sąd musiał się oprzeć na przepisach kodeksu cywilnego. Co do zasady w polskim prawie roszczenia przedawniają się po minimum 3 latach. Od tej zasady są jednak wyjątki, ustanawiane przez szczególne przepisy. W rozpoznawanej sprawie takimi przepisami szczególnymi są regulacje dotyczące umowy przewozu uregulowanej w art. 774 i nast. k.c. Zgodnie z art. 775 k.c. przepisy k.c. dotyczące umowy przewozu stosuje się do poszczególnych rodzajów tylko o tyle, o ile przewóz ten nie jest uregulowany innymi przepisami. Art. 778 k.c. stanowi natomiast, że roszczenia z umowy przewozu osób przedawniają się z upływem roku od dnia wykonania umowy przewozu, a gdy przewóz nie został wykonany - od dnia kiedy miał być wykonany. Ten właśnie przepis jest zatem właściwy dla oceny długości terminu przedawnienia - uznał Sąd Okręgowy w Gliwicach oddalając apelację. Wyrok jest prawomocny.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
odszkodowanie samolot sąd wyrok odpowiedzialność przewoźnik lotniczy


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję