TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






KLM współtworzy fabrykę zrównoważonego paliwa lotniczego

KLM wspólnie z dwoma firmami z sektora paliwowo-energetycznego - SkyNRG i SHV zadecydowały o budowie pierwszej w Europie fabryki, która będzie produkować zrównoważone paliwo lotnicze.


Fabryka powstanie w Delfzijl w Holandii w 2022 roku i jako pierwszy tego rodzaju obiekt w Europie, będzie produkować na dużą skalę - specjalne, przyjazne dla środowiska biopaliwo z odpadów pochodzących z okolicznych firm - zgodnie z koncepcją gospodarki okrężnej. Koncern SkyNRG jest inicjatorem projektu, KLM i SHV będą współpracować w tym przedsięwzięciu, a w przyszłości staną się głównymi odbiorcami produktów fabryki. KLM zobowiązał się, że przez najbliższe 10 lat od startu produkcji będzie kupował po 75 tysięcy ton zrównoważonego paliwa lotniczego rocznie, dzięki czemu obniży emisję CO2 o 200 tysięcy ton rocznie.

Budowa tego obiektu jest konkretnym krokiem w kierunku spełnienia ambicji KLM w zakresie zrównoważonego rozwoju. Przedsięwzięcie ma się także przyczynić do realizacji szerszej strategii wyznaczonej przez branżę transportową pod nazwą "Inteligentny i zrównoważony".

Zakład produkcyjny będzie specjalizował się w produkcji wspomnianej SAF (sustainable aviation fuel = zrównoważone paliwo lotnicze), bioLPG i benzyny ciężkiej, wykorzystując jako surowiec - odpady (jak m.in. oleje odpadowe) - pochodzące z głównie z lokalnych zakładów przemysłowych. Będzie to pierwsza tego typu produkcja na świecie. SHV Energy, światowy lider w dystrybucji LPG, również zainwestuje w obiekt i będzie odbiorcą wyprodukowanego bioLPG.

Zrównoważone paliwo lotnicze to podstawowe rozwiązanie dla przemysłu lotniczego, które wraz z inwestycją w nowoczesną flotę i zwiększeniem wydajności operacyjnej, pozwoli w krótkim czasie ograniczyć emisję CO2. Jednak produkowane obecnie ilości takiego paliwa są niewystarczające. Nowy zakład produkcyjny to projekt firmy paliwowej SkyNRG, który będzie dedykowany do produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego. Zakład będzie produkował rocznie 100 tysięcy ton przyjaznej środowisku kerozyny, której głównym odbiorcą będą linie KLM (z zamówieniem 75 tysięcy ton rocznie), a także 15 tysięcy ton bioLPG - jako produktu ubocznego produkcji. Oznacza to, że dzięki dodatkowej produkcji zrównoważonego paliwa, przemysł lotniczy będzie w stanie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 270 tysięcy ton rocznie.

Surowcami używanymi do produkcji będą dające się wykorzystać pozostałości i odpady naturalne, takie jak m.in. zużyty olej kuchenny, oleje odpadowe, pochodzące głównie z firm i zakładów przemysłowych zlokalizowanych w okolicy. Obiekt będzie zasilany zrównoważonym wodorem, który jest wytwarzany przy użyciu wody i energii wiatrowej. Dzięki takim rozwiązaniom, wyprodukowane równoważone paliwo lotnicze pozwoli na redukcję emisji CO2 o co najmniej 85% w porównaniu z zastosowaniem tradycyjnych paliw kopalnych. Budowa tego obiektu jest w dużej mierze zgodna z celami zrównoważonego rozwoju KLM i stanowi ważny krok w kierunku wdrożenia szerszego planu działań w branży pod nazwą "Inteligentny i zrównoważony", który został opracowany przez dwadzieścia wiodących organizacji transportowych i ośrodków naukowych. Amsterdamskie lotnisko Schiphol planuje również inwestować w rozwój tego obiektu.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
klm SkyNRG SHV paliwo lotnicze biopaliwo transport samolot




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję