TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






W wakacje polskie lotniska się zakorkują?

Problem braków kadrowych wśród kontrolerów lotów jest znany. Ale polskie lotniska mają jeszcze problemy z brakami operatorów kontroli bezpieczeństwa. To odpowiedzialna praca na której wykonywanie jest niezbędna licencja, a właściwie dwie.


Bowiem w Polsce wymagane jest, aby operator kontroli bezpieczeństwa miał licencję pracownika ochrony. Takiego wymogu nie ma w wielu europejskich krajach. Do tego dochodzi niejasny system egzaminacyjny w którym pytania, jak i prawidłowe odpowiedzi są nieznane i problem gotowy. Trudno popierać obniżenie jakości w zawodzie, jednak należy umożliwić dostęp do zawodu wszystkim odpowiedzialnym i chętnym. Bowiem osoby chętne do pracy, które muszą przejść tak skomplikowane i czasochłonne kwalifikacje, z jednej strony mogą zrezygnować ze starań i pójść do innej pracy (np. w ochronie - bo tą licencję już muszą mieć), a z drugiej strony dla pracodawcy odejście takiego pracownika (lub grupy) jest bardzo problematyczne, więc lotniska muszą się liczyć z wyższymi kosztami i ryzykiem strajku.

Jak podał Onetowi prezes wrocławskiego lotniska Dariusz Kuś W odczuciu nas wszystkich zbędna jest, chociażby konieczność posiadania przez kandydatów licencji pracownika ochrony. Takiego wymogu nie ma w wielu europejskich krajach. Dodatkowo nie pomaga system szkolenia kandydatów na operatorów kontroli bezpieczeństwa - jest tylko kilka centrów szkoleniowych, brakuje miejsc na kursach, ich koszty znacząco rosną, a wymogi egzaminacyjne są podwyższane, co wpływa na niską zdawalność egzaminów. To wszystko nie przekłada się na jakość kadr, a powoduje jedynie paraliż w dostępie do tego zawodu.

Według ULC nie ma problemu, bo wymogi wynikają z ustaw i regulacji unijnych, a średnia zdawalność wynosi około 75%. Niestety trudno się zgodzić z taką oceną, bo owa łączna zdawalność była liczona przy wielokrotnym podejściu do egzaminów, co oznacza, że zdający po prostu podchodzą "do skutku". W wyrywkowej ocenie jednej (z około 50 sesji egzaminacyjnych jakie organizuje ULC w roku) zdała jedna osoba z dziewięciu.


Pełny opis problemów wraz z komentarzem można przeczytać na stronie www.onet.pl

Specjaliści z zakresu organizacji ruchu lotniczego podkreślają, że wakacyjny szczyt może być trudny do ogarnięcia zasobami kadrowymi jakie posiadają obecnie lotniska, a szukanie zastępczych rozwiązań jest ograniczone. Praca kontrolerów bezpieczeństwa przez podmioty zewnętrzne lub praca na dwóch lotniskach (aby przekraczać dozwolony czas pracy) z pewnością nie przysłuży się bezpieczeństwu.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotniska problem braki kadrowe ochrona ilość pracowników operator kontroli bezpieczeństwa




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję