Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
W wakacje polskie lotniska się zakorkują?
Problem braków kadrowych wśród kontrolerów lotów jest znany. Ale polskie lotniska mają jeszcze problemy z brakami operatorów kontroli bezpieczeństwa. To odpowiedzialna praca na której wykonywanie jest niezbędna licencja, a właściwie dwie.
Bowiem w Polsce wymagane jest, aby operator kontroli bezpieczeństwa miał licencję pracownika ochrony. Takiego wymogu nie ma w wielu europejskich krajach. Do tego dochodzi niejasny system egzaminacyjny w którym pytania, jak i prawidłowe odpowiedzi są nieznane i problem gotowy. Trudno popierać obniżenie jakości w zawodzie, jednak należy umożliwić dostęp do zawodu wszystkim odpowiedzialnym i chętnym. Bowiem osoby chętne do pracy, które muszą przejść tak skomplikowane i czasochłonne kwalifikacje, z jednej strony mogą zrezygnować ze starań i pójść do innej pracy (np. w ochronie - bo tą licencję już muszą mieć), a z drugiej strony dla pracodawcy odejście takiego pracownika (lub grupy) jest bardzo problematyczne, więc lotniska muszą się liczyć z wyższymi kosztami i ryzykiem strajku.
Jak podał Onetowi prezes wrocławskiego lotniska Dariusz Kuś W odczuciu nas wszystkich zbędna jest, chociażby konieczność posiadania przez kandydatów licencji pracownika ochrony. Takiego wymogu nie ma w wielu europejskich krajach. Dodatkowo nie pomaga system szkolenia kandydatów na operatorów kontroli bezpieczeństwa - jest tylko kilka centrów szkoleniowych, brakuje miejsc na kursach, ich koszty znacząco rosną, a wymogi egzaminacyjne są podwyższane, co wpływa na niską zdawalność egzaminów. To wszystko nie przekłada się na jakość kadr, a powoduje jedynie paraliż w dostępie do tego zawodu.
Według ULC nie ma problemu, bo wymogi wynikają z ustaw i regulacji unijnych, a średnia zdawalność wynosi około 75%. Niestety trudno się zgodzić z taką oceną, bo owa łączna zdawalność była liczona przy wielokrotnym podejściu do egzaminów, co oznacza, że zdający po prostu podchodzą "do skutku". W wyrywkowej ocenie jednej (z około 50 sesji egzaminacyjnych jakie organizuje ULC w roku) zdała jedna osoba z dziewięciu.
Pełny opis problemów wraz z komentarzem można przeczytać na stronie www.onet.pl
Specjaliści z zakresu organizacji ruchu lotniczego podkreślają, że wakacyjny szczyt może być trudny do ogarnięcia zasobami kadrowymi jakie posiadają obecnie lotniska, a szukanie zastępczych rozwiązań jest ograniczone. Praca kontrolerów bezpieczeństwa przez podmioty zewnętrzne lub praca na dwóch lotniskach (aby przekraczać dozwolony czas pracy) z pewnością nie przysłuży się bezpieczeństwu.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział aktualności dnia:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
W październiku wyraźnie taniej
Travelist: sierpniowy długi weekend mniej popularny niż majówka
Czechy przechodzą na elektroniczne winiety
DZT szerzej wykorzystuje narzędzia cyfrowe w komunikacji
Giełda reaguje na brytyjski plan znoszenia obostrzeń
Koniec kolejek do kasy biletowej w TPN?
Ożywienie ruchu lotniczego w lutym
Polski Holding Hotelowy blisko zakupu Geovity
Zjednoczone Emiraty Arabskie wyjęte spod zakazu lotów
Małopolska zapowiada program pomocy dla samozatrudnionych
LOT umożliwi loty do Azji z samym bagażem podręcznym
PKP szuka pieniędzy - powrót opłaty peronowej
Wizz Air przywraca niektóre trasy z Polski