Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Pilot Praga-Wiedeń-Bratysława
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Almatur Katowice - praca w turystyce
- Szukam partnera: trekkingi w Himalaje
- Rezydent w hotelu
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Projekt/Event Manager
Lekki wzrost cen wycieczek
Mocno tanieje Malta, a drożeje wiele destynacji, w szczególności Teneryfa i Costa del Sol.
Niniejsze zestawienie obejmuje trzecie w tym roku porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2024 definiowanym na potrzeby porównań jako okres pierwszego tygodnia sierpnia, czyli od 5 do 11 sierpnia 2024. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 19 października 2023 i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów z 12 października, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 20 października 2022 roku.
Zestawienia cen obejmują, podobnie jak miało to miejsce w sezonach poprzednich, również ich porównania z obszaru wybrzeża Hiszpanii (obejmują Costa De La Luz i Costa Del Sol) oraz Włoch (obejmują Kalabrię, Sardynię i Sycylię).
W minionym tygodniu, średnia cena dla wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024, wzrosła o 20 złotych. Największe zniżki cen wystąpiła na Malcie - o 515 złotych, a mniejsza na Półwyspie Chalcydyckim i w Turcji Egejskiej - o 281 i 77 złotych. Największe wzrosty średnich cen w ostatnim tygodniu notowano na Teneryfie (poprzednio był tam największy spadek cen) - o 187 złotych, a nieco mniejsze na hiszpańskim wybrzeżu Costa del Sol (poprzednio miał tam miejsce duży wzrost cen) i na Fuerteventurze - o średnio 139 i 114 złotych.
W takim samym okresie przed rokiem i dwoma laty bieżące ceny wycieczek ogółem odpowiednio spadły o 40 złotych i wzrosły o 21 złotych.
Zmiany średnich cen jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach obrazują załączone poniżej zestawienia.
W minionym tygodniu ceny wycieczek dla wylotów w dniach 5 - 11 sierpnia 2024 wzrosły na trzech z wiodących kierunków wyjazdów wypoczynkowych Polaków, a mianowicie na Wyspach Kanaryjskich, w Grecji i w Bułgarii - o 73 i po 18 złotych. spadek cen wycieczek nastąpił w Turcji, zaś w Egipcie ich ceny nie uległy zmianie.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia 2024 pokazało, że średnia cena była wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 220 złotych. Największą zwyżkę cen wycieczek odnotowano na Sycylii - o 1850 złotych, a znaczące wzrosty miały też miejsce na Malcie i w Portugalii - o średnio 1648 i 826 złotych. Największe zniżki cen wyjazdów wystąpiły na kierunkach egipskich, a zwłaszcza na Synaju - o średnio 542 złote, a znacząco mniejsze były roczne spadki cen wycieczek do Hurghady i do Marsa Alam - o 203 i 195 złotych. W adekwatnym okresie sprzedaży ubiegłego sezonu lato 2023 odnotowano wzrost cen w ujęciu rocznym o 1029 złotych.
W zakresie oddziaływania cen paliwa lotniczego (ponoszonych według cen z okresu przed wylotem lub wcześniejszych z uwzględnieniem ewentualnego zabezpieczenia) oraz sytuacji w zakresie kursów głównych walut, to w minionym tygodniu z punktu widzenia organizatorów sytuacja już po raz trzydziesty drugi z rzędu od ponad dwóch lat była bardziej korzystna niż miało to miejsce w tym samym okresie ubiegłego sezonu.
Cena paliwa lotniczego wyniosła 4,29 zł/litr wobec 5,32 zł/litr przed rokiem, co oznacza spadek o 19,4 procent, natomiast przed tygodniem cena była niższa o 13,9 procent, a przed dwoma o 3,6 procent. W relacji z amerykańskim dolarem i euro krajowa waluta była w ostatnim tygodniu po raz kolejny wyraźnie silniejsza w porównaniu rocznym dla uśrednionych rozliczeń turystycznych, tym razem o prawie 8,6 procent, podczas gdy przed tygodniem była silniejsza o około 8,3 procent, a przed dwoma o około 5,7 procent.
Sumaryczny wpływ wymienionych czynników na średnią zmianę kosztów cen wycieczek po raz trzydziesty drugi od ponad dwóch lat sprzyjał organizatorom. Tym razem zawierał się on w przybliżeniu w przedziale -390/-400 złotych, a zatem nieco wyższym niż przed tygodniem i dwoma tygodniami, gdy wynosił odpowiednio -335/-345 i -185/-195 złotych.
Należy też pamiętać, że oddziaływanie zmian cen paliwa i walut na ceny wycieczek w zależności od touroperatora są mniej lub więcej opóźnione (m.in. przez kontrakty zabezpieczające i politykę marż), a ich skutki należy traktować w uśrednionych kategoriach docelowych (asymptotycznych).
Sytuację w zakresie zmian średnich cen rok do roku w ostatnim tygodniu na poszczególnych kierunkach ilustrują załączone poniżej zestawiania.
Wśród wiodących kierunków roczne wzrosty średnich cen wycieczek wystąpiły w Turcji, na Wyspach Kanaryjskich i w Grecji - o średnio 260, 228 i 141 złotych, natomiast obniżyły się ceny wyjazdów do Bułgarii i Egiptu - o średnio 62 i 313 złotych.
Na mniej uczęszczanych kierunkach największe zwyżki cen w ujęciu rocznym odnotowano we Włoszech, na Malcie i w Portugalii - o średnio 1850, 1648 i 826 złotych, mniejsze na Majorce, w Maroku, Albanii i w Tunezji - o 400, 308, 260 i 45 złotych, a spadły ceny wyjazdów do Hiszpanii kontynentalnej i na Cypr - o 98 i 184 złote.
Z perspektywy dwóch sezonów liczonych łącznie (czyli wobec sezonu 2021 dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia), najbardziej zwyżkowały średnie ceny wycieczek na Wyspy Kanaryjskie i do Grecji - o 1354 i 1192 złote, zaś w nieco mniejszej skali drożały w tym ujęciu wyjazdy do Turcji, Egiptu i Bułgarii - o średnio 1150, 1072 i 848 złotych.
Wśród mniej uczęszczanych kierunków największe dwuletnie wzrosty cen wyjazdów odnotowano we Włoszech, na Malcie i w Portugalii - o 3106, 2167 i 1723 złotych, w znacząco mniejszej skali wystąpiły w Maroku, na Majorce i w Hiszpanii kontynentalnej - o średnio 1384, 1319 i 1055 złotych, a najmniejsze miały miejsce w Albanii, Tunezji i na Cyprze - o średnio 937, 820 i 810 złotych.
W rocznych porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów ceny wyjazdów w szczycie sezonu lato 2023 obniżyły się w biurach ETI, Coral Travel i Prima Holiday - o odpowiednio około 460, 380 i 20 złotych. Średnie ceny w pozostałych biurach podróży były wyższe niż przed rokiem w granicach od około 130 złotych (biuro Grecos) do prawie 470 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 30 kierunkach sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli (w ich poszerzony skład weszły hiszpańskie Costa De La Luz i Costa Del Sol, włoskie Kalabria, Sardynia i Sycylia oraz wyodrębniony z Turcji Egejskiej Dalaman), to w pierwszym porównaniu dotyczącym szczytu sezonu letniego 2024 na pozycji lidera, podobnie jak przez większość poprzedniego sezonu, znalazło się biuro TUI Poland z liczbą 49 ofert (poprzednio 47 ofert, przed rokiem 53, a przed dwoma laty 49 ofert). Organizator ten wyprzedził biura Coral Travel z liczbą 37 ofert (poprzednio 35 ofert, przed rokiem 7, a przed dwoma laty 12 ofert) oraz Itaka z liczbą 33 oferty (poprzednio 34 oferty, przed rokiem 34, a przed dwoma laty 19 ofert).
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel i TUI Poland - 8 i 5 ofert, na kierunkach greckich przodowały biura TUI Poland - 10 lat oraz Itaka i Rainbow - 9 i 6 ofert, na kierunkach kanaryjskich biura TUI Poland oraz Itaka- 10 i 7 ofert, a na tureckich biura Coral Travel oraz również Itaka - 7 i 4 oferty. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miało biuro Coral Travel - 4 oferty, a w Bułgarii biura TUI Poland i Exim Tours - po 3 oferty.
W porównaniu z okresem sprzed roku TUI Poland wzmocniło swoją pozycję na Wyspach Kanaryjskich, biuro Coral Travel wzmocniło ją w Egipcie, Grecji, Tunezji i Turcji, a biuro Itaka w Turcji.
W tej części materiału przedstawiamy tabelę z czołówką biur podróży, które w ostatnim tygodniu po przekrojowo najkorzystniejszych cenach oferowały klientom imprezy turystyczne. Tak jak to zaznaczaliśmy już wielokrotnie, w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność oferowanych kierunków, a zatem biuro X, które sprzedaje jedynie konkretny zestaw kierunków jest porównywane ofertowo tylko i wyłącznie z tymi właśnie kierunkami u pozostałych organizatorów.
W trzecim w tym sezonie letnim zestawieniu nastąpiły dwie zmiany. Tabelę opuściły biura TUI Poland i Onholidays, a weszły do niej biura Join up (z miejsca trzynastego na czwarte) oraz TUI Poland (z miejsca szóstego na piąte). Na pierwszych trzech pozycjach zestawienia pozostały biura Grecos, Anex i ETI.
Dla porównania przedstawiono też zestawienie sprzed roku, w którym przodowały wówczas biura TUI Poland, ETI i Best Reisen. Do tabeli weszły biura Anex (na pozycję wicelidera) i Join up (na pozycję czwartą), a opuściły ją biura Best Reisen i Exim Tours.
Należy pamiętać, że położenie w zakresie względnej atrakcyjności cenowej z reguły przekłada się na kierunki zmian udziałów danych organizatorów w turystycznym rynku. Wysokie pozycje utrwalają wiodące pozycje organizatorów w branży, a niskie często przekładają się na oddawanie przez nich rynkowych udziałów bardziej atrakcyjnym konkurentom.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Wakacje.pl doceniają
Dokąd polecą Polacy w okresie
Starsze aktualności:
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Nocowanie.pl bez optymizmu o
Krok w stronę uruchomienia połączeń z Polski do
Jak ubezpieczają się wyjeżdżający na
Raport Travelplanet pokazuje
Jakie nastroje ma pomorska branża
Sąd UE kwestionuje pomoc dla
Polska turystyka promowana w Chinach
Pomorscy przedsiębiorcy turystyczni mogą składać wnioski o granty
Znany przewoźnik lotniczy niewypłacalny
Sfinks wprowadza nowe koncepty na rynek
Linie lotnicze Air France testują nowy system rozrywki pokładowej
Komunikat MSZ w sprawie pożarów w Grecji
DZT: Rok 2021 będzie przejściowym dla rozwoju turystyki
Kontrola w hotelu ważna, nawet bez wejścia do pokojów
Solidne wyniki finansowe Orbisu w pierwszym półroczu 2018 roku
IGHP i Fundacja Harmony Hotels zacieśniają współpracę
Wigilie firmowe cennym źródłem zarobku dla restauratorów
I półrocze 2017 r. okresem dynamicznego rozwoju marki Focus Hotels?
W Muzeum Auschwitz powstanie nowe Centrum Obsługi Odwiedzających
Czescy turyści coraz liczniejsi nad Bałtykiem
Wakacje.pl: Turyści wracają do rezerwowania z wyprzedzeniem
Powstało zrzeszenie pracodawców z branży gastronomicznej i hotelarskiej
Hotel Stay Inn pod skrzydłami fundacji Polskie Hotele Niezależne
Ostrzeżenie MSZ dotyczące kolejnego kraju w Afryce
A gdybyś mógł poznać uczestników wycieczki, przed jej rozpoczęciem?