Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Pilot Praga-Wiedeń-Bratysława
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Almatur Katowice - praca w turystyce
- Szukam partnera: trekkingi w Himalaje
- Rezydent w hotelu
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Projekt/Event Manager
Po majówce klienci częściej odwiedzą biura podróży?
Jak zmieniają się ceny wyjazdów w najpopularniejszych kierunkach? Odpowiedzi m.in. na to pytanie udziela raport przygotowany przez Instytut Traveldata. Zestawienie po raz dziewiętnasty w tym roku obejmuje porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2017 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień tydzień sierpnia (07.08-13.08 2017), zebranych w dniu 27 kwietnia tego roku z cenami z dnia 20 kwietnia, a w porównaniach rok do roku z cenami z dnia 28 kwietnia 2016 roku.
Dwudziesty ósmy raport z systemu MerlinX dotyczący roku turystycznego 2016/2017, czyli wycieczek realizowanych w miesiącach listopad 2016 - październik 2017, obejmujący tydzień poświąteczny wykazał dynamikę wzrostu sprzedaży najważniejszych dla branży wycieczek lotniczych w wysokości 5 procent, co nie wydaje się zbyt wygórowanym rezultatem zwłaszcza na tle jej wskaźników z marca, które wynosiły od 20 do ponad 70 procent. Trzeba jednak pamiętać, że opisywany tydzień miał o jeden handlowy dzień mniej, gdyż wypadł z niego świąteczny poniedziałek.
Uwzględniając ten fakt można szacować, że dynamika wzrostu sprzedaży wycieczek nadal utrzymuje się w granicach trendu, czyli dwudziestu kilku procent wzrostu. I taka też przynajmniej powinna być dynamika w ostatnim tygodniu, choć fatalna pogoda mogła odstraszyć część potencjalnych klientów od odwiedzin biur sprzedaży i skłonić ich do przełożenia wizyty na bardziej dogodne późniejsze terminy.
Ta słabsza 5-procentowa dynamika bieżącej sprzedaży spowodowała obniżenie wskaźnika skumulowanego jej wzrostu (czyli liczonej od startu sprzedaży first minute) z 24,7 procent przed tygodniem do obecnych 23,9 procent (przed trzema tygodniami wynosił on nawet 27,0 procent), ale ma on bardzo duże szanse na ponowną poprawę, zwłaszcza po zakończeniu bardzo w tym roku absorbującej turystów majówki, czyli począwszy od drugiego tygodnia maja, ponieważ będzie to okres najwyższego uśrednionego wzrostu realnych dochodów gospodarstw domowych.
W drugiej połowie wakacji należy się liczyć z osłabiającym bieżącą sprzedaż wpływem stopniowo słabnącej dynamiki wzrostu tych dochodów, jak również z negatywnym wpływem dużego stopnia wyprzedania najbardziej atrakcyjnych ofert i z prawdopodobnie wysokimi cenami na niektórych lubianych kierunkach turystycznych podobnie jak miało to miejsce w sezonie lato 2013, gdy touroperatorzy nie zawsze docenili wielkość popytu ze strony turystów.
Według przeprowadzonej analizy, nadal bardzo dobrze sprzedaje się Turcja, niewiele słabiej Egipt, któremu przejściowo nieco zaszkodziły niedawne zamachy na świątynie koptyjskie na północy kraju, natomiast objawy narastającego spowolnienia zaczynają być widoczne w Grecji, gdzie oferta staje się już coraz bardziej przetrzebiona, a ceny wykazują tendencje do stopniowego wzrostu zwłaszcza na tle konkurencyjnych kierunków.
W ostatnim tygodniu analitycy Instytutu Traveldata nadal zauważali dość wyraźny trend relatywnego wzrostu cen ma kierunkach greckich zwłaszcza wobec cen na kierunkach hiszpańskich, a w porównaniach wzrostu cen rok do roku Grecja po raz pierwszy od 11 tygodni wyprzedziła pod tym względem Wyspy Kanaryjskie. Również taka sama tendencja występuje też w tanich liniach (LCC). Ogólny trend spadku cen biletów rok do roku napędzany był głównie przez duże przeceny na kierunkach hiszpańskich, podczas gdy ceny rejsów na kierunkach greckich były wyższe niż poprzednim sezonie. W ujęciu rok do roku były to odpowiednio: średnia obniżka cen przelotów o 64 złote (w tym na Wyspy Kanaryjskie o 50 złotych) oraz średni wzrost cen przelotów na turystycznych kierunkach greckich o 172 złote.
Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy może być coraz mniejszy wybór akceptowalnych cenowo hoteli w Hiszpanii, co osłabia popyt na pakiety dynamiczne i wyjazdy aranżowane samodzielnie i w konsekwencji ma obniżający wpływ na bieżące ceny przelotów tanimi liniami.
W ostatnich kilkunastu tygodniach analitycy Traveldata zwracali uwagę na perspektywy dla notowań akcji naszego jedynego giełdowego touroperatora. W okresie ostatnich dwóch tygodni odnotowały one sześć nowych rekordów doprowadzając cenę akcji w ostatni czwartek do historycznie rekordowego poziomu 42,15 złotego (w trakcie sesji cena osiągała nawet 42,27 złotego), podczas gdy przed najnowszą serią zwyżek rekordowy kurs wynosił jeszcze 37,20 złotego. Warto też zaznaczyć, że w okresie od początku tego roku wzrost kursu akcji organizatora wyniósł ponad 65 procent, czyli z ówczesnych 25,5 do ostatnich 42,15 złotego (czwartek). Bardzo dobra passa notowań Rainbowa ma związek z wieloma czynnikami, do których należą relatywnie dobre wyniki za cały rok obrotowy 2016 oraz bardzo dobre bieżące dane o dynamice przedsprzedaży lata (+ 35,3 procent według stanu na 15 kwietnia tego roku), co przekłada się na pozytywne oczekiwania związane z wynikami roku 2017. Z pewnością spore znaczenie dla inwestorów mają również systematycznie poprawiające się perspektywy makro naszego kraju, co ma korzystne przełożenie na przewidywaną przez nich sytuację w branży turystyki wyjazdowej oraz coraz lepsza koniunktura na warszawskiej GPW.
Nowym elementem może być także stopniowe uświadamianie sobie faktu, że dla najlepszych i najbardziej efektywnych podmiotów w branży ewentualne wahania koniunktury w turystyce, czy nagłe zagrożenia terrorystyczne wcale nie muszą przekładać się na istotne osłabienie pozycji takich podmiotów, a nawet że może stać się w dużej mierze odwrotnie. Oznacza to, że w tej grupie podmiotów ryzyka dla ich wyników biznesowych i kondycji finansowej nie odgrywają tak dużej roli jak to jeszcze całkiem do niedawna zakładano. W ten sposób obniżaniu może podlegać dyskonto uwzględniane przy szacowaniu wartości firm turystycznych, jako działających w wysoce ryzykownej, niestabilnej i mało przewidywalnej branży.
Plus polega na tym, że prawdopodobnie definitywnie kończy się okres systemowego niedoszacowywania wiodących podmiotów z branży turystycznej, co daje im możliwości ewentualnego pozyskiwania funduszy po bardziej racjonalnym koszcie, a które mogą być wsparciem dla finansowania przejęć lub rozwoju nowych segmentów np. hotelarstwa.
Po dużej zwyżce w pierwszym tygodniu kwietnia o 63 złote i generalnej stagnacji w kolejnych dwóch tygodniach, średnie ceny wycieczek spadły ostatnio o 18 złotych. Taka sytuacja jest prawdopodobnie przejściowa i zwykle poprzedza zwyżkę, która często następuje na początku maja. Przed rokiem ceny o tej porze również spadły - o 5 złotych, ale w następnych dwóch tygodniach wzrosły o 32 i 112 złotych.
Największe zniżki średnich cen imprez zanotowano na Malcie, Lanzarote i w Maroku - o 191, 92 i 52 złotych przy czym na tym ostatnim kierunku była to już piąta obniżka z rzędu w wyniku których ceny łącznie obniżyły się o średnio 208 złotych. Największe wzrosty średnich cen wystąpiły na Fuerteventurze, w Portugalii i na Korfu - o odpowiednio 68, 32 i 31 złotych.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów z okresu pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2017 wskazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 189 złotych i był to pierwszy spadek różnicy cen rok do roku po trzech jej wzrostach z rzędu. Jest to też kolejny tydzień, w którym sytuacja w tym zakresie znacząco różniła się od notowanej o tej porze w 2016 roku, bowiem średnia cena rok do roku wykazywała wówczas spadek o 20 złotych (wcześniej wyniósł on 20, 28, 39, 61, 68, 43 i 21 złotych).
Generalnie wyższe ceny wycieczek w obecnym sezonie (obniżka cen w tym tygodniu była najprawdopodobniej przejściowa) mogą być po części skutkiem zdecydowanie silniejszego tegorocznego popytu, dobrych jego perspektyw w nadchodzących miesiącach, ale rosnącego znaczenia może nabierać także stopniowe wyczerpywanie się najbardziej atrakcyjnych ofert na niektórych kierunkach i w niektórych terminach. Wobec analogicznego okresu roku ubiegłego bardzo poprawie uległy nastroje konsumenckie, co wykazują praktycznie wszystkie aktualne badania, a z drugiej strony stopniowo słabną obawy przed terroryzmem w rejonach turystycznych.
Obie te kwestie wspierają zasadniczy czynnik bieżącego wzrostu popytu w turystyce, którym są na razie silnie rosnące dochody realne gospodarstw domowych. Nadal istotny wpływ na obecny wzrost cen wycieczek wywierają też wyższe o 19 procent (poprzednio o 24, 30, 23 i 17 procent) ceny paliwa lotniczego (2,36 wobec 1,99 zł/litr), które odpowiadają za blisko 65 złotych wzrostu rok do roku średnich cen wycieczek. W kierunku zniżek średnich cen zaczyna natomiast działać wzrost siły złotego, bowiem umocnił się on w relacji do euro, a pozostaje na poziomie bliskim zeszłorocznemu względem amerykańskiego dolara.
Spośród dużych kierunków na pozycję lidera wzrostów cen wobec poprzedniego sezonu wśród ważnych dla polskich turystów kierunków po dwu i pół miesięcznej przerwie powróciła Grecja z średnim wzrostem cen o 293 złote (poprzednio było to 320, 271, 264, 233, 230, 223, 213, 198 i 163 złote). Największe średnie zwyżki cen nadal notowała Kreta - o 383 złote, nieco mniejsze Rodos i Korfu - o 369, 332 złote, jeszcze mniejsze Zakynthos i Kos - o 282 i 278 złotych, a jak zwykle tańsze niż w ubiegłym sezonie było kosztowne wówczas Chalkidiki - średnie ceny były tam niższe o 70 złotych.
Na pozycję wicelidera wzrostów cen spadły Wyspy Kanaryjskie, gdzie - pomimo ponownej obniżki średnich cen wycieczek (tym razem o 22 złote) przebywają one na poziomie o 274 złote wyższym od zeszłorocznego (poprzednio było to 356, 408, 339, 337, 305, 284, 257, 251 i 189 złotych). Największy dodatni wpływ na tę zwyżkę kolejny tradycyjnie wywierał znaczący wzrost cen na Teneryfie - o 419 złotych (poprzednio nawet o 520 i 601 złotych), natomiast najłagodniejszy wzrost cen rok do roku prezentowały wysp Lanzarote - o 95 złotych (poprzednio o 251 złotych).
Z czwartej na typową dla siebie w tym sezonie trzecią pozycję na liście zwyżek cen rok do roku powróciła Bułgaria, której ceny kształtowały się na poziomie o 118 złotych wyższym niż w lecie 2016 (poprzednio było to 136, 122, 141, 157, 180, 150, 115, 104 złotych). W ostatnim okresie dało się zauważyć niewielkie ożywienie sprzedaży na tym kierunku, co może mieć związek z chwilowym również niedużym obniżeniem się popularności wyjazdów do Egiptu w następstwie obaw wywołanych przez kilka niedawnych zamachów w tym kraju. Opiniom, popytowi i cenom w Bułgarii nieco ciąży spora zeszłoroczna liczba reklamacji zgłaszanych przez polskich turystów, bowiem powiększanie programów w trakcie sezonu przez biura podróży odbywało się często na bazie hoteli cieszących się słabszym uznaniem wśród turystów z innych krajów, a zatem przeważnie gorszej jakości.
Po tygodniu ponownie na czwartej pozycji na liście wzrostów cen wylądował Egipt, a średnie ceny były tam wyższe o 84 złote niż przed rokiem (poprzednio były wyższe o 129, 140 i 134 złote, wcześniej niższe o 13, a jeszcze wcześniej wyższe o 48, 33, 50, 78 i 50 złotych). Podobnie jak poprzednio znacząco wyższe były wzrosty cen rok do roku na Synaju (mocno przeceniany przed rokiem) i w Marsa Alam - o 268 i 208 złotych, a nadal niższe pozostawały ceny wyjazdów do Hurghady - o 36 złotych. Zwiększony popyt na wycieczki powoduje okresowe wahania cen na tym kierunku przynajmniej do czasu lepszego dostosowania programów czarterowych do bieżącej sytuacji popytowo-podażowej. Za to marże na tym kierunku są w tym sezonie dość wysokie i dają organizatorom spore pole do regulacji cen w zależności od poziomu bieżącego popytu.
Po jednotygodniowej obecności na trzeciej pozycji listy zwyżek cen wśród najważniejszych kierunków na ostatnią powróciła Turcja, a średnie ceny stały się tam po ostatnich zmianach wyższe niż przed rokiem o jedynie 79 złotych (poprzednio były wyższe o 147, 99 i 90 złotych, wcześniej niższe o 18, a jeszcze wcześniej wyższe o 24, 54, 57, 48 i 61 złotych). Relatywnie niskim cenom wycieczek do Turcji sprzyja nadal słaby popyt na ten kierunek, zwłaszcza ze strony turystów niemieckich i holenderskich, który może być jeszcze jakiś czas kontynuowany ze względu na uprzedzenia tamtejszych społeczeństw wobec polityki wewnętrznej w tym kraju. Jest to sprzyjająca sytuacja dla materialnie dużo słabiej sytuowanych turystów z Polski, którzy na ogół w większym stopniu skupiają się na kryteriach ekonomicznych niż na politycznych.
Z mniejszych kierunków nadal największe zwyżki cen rok do roku notowało Maroko - o średnio o 331 złotych, w mniejszym stopniu wzrosły ceny wycieczek na Malcie, Majorce i w Portugalii - o 280, 220 i 183 złote, a średnie ceny w Tunezji i na Cyprze były niższe niż przed rokiem - o 196 i 34 złote.
Porównania zmian cen rok do roku u głównych organizatorów turystyki wskazują, że jedynym biurem, w którym średnie ceny są obecnie niższe niż w ubiegłym sezonie jest Itaka - o 155 złotych, ale należy też zaznaczyć, że wówczas ceny te dość wyraźnie wzrosły . Wzrost średnich cen rok do roku poniżej przeciętnego (obecnie jest to 189 złote) prezentuje jeszcze oferta biura Exim Tours ze średnimi zwyżkami cen około 150 złotych, a zwyżki w granicach średniej, oferta biura Coral Travel Wezyr. W pozostałych dużych biurach zwyżki średnich cen przekraczały już przeciętną i mieściły się w granicach 345 - 560 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, czyli w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach (dołączyły Malta i Albania) oraz w trzech kategoriach hoteli, to pozycję zdecydowanego lidera niezmiennie od samego początku sprzedaży first minute zajmuje biuro Itaka z bardzo wysoką liczbą 34 takich ofert i wyprzedza biura Coral Travel Wezyr (19 ofert) oraz Exim Tours i Rainbow (14 i 11 takich ofert). W zeszłym sezonie o tej porze liderem również była Itaka, ale ze znacznie niższą liczbą 20 ofert, przed biurami Exim Tours i Rainbow - 18 i 17 takich ofert.
Spośród mniejszych organizatorów stosunkowo wysoką liczbę atrakcyjnych cenowo propozycji oferują obecnie biuro Net Holiday - relatywnie bardzo dużo, bo aż 15 takich ofert, a także biura Best Reisen i Prima Holiday - 8 i 5 takich ofert.
Instytut Traveldata przedstawia czołówkę organizatorów, którzy po najkorzystniejszych cenach oferowali w ostatnim tygodniu imprezy turystyczne klientom. Tak jak to zaznaczaliśmy już kilkakrotnie, w tego typu zestawieniach zachowana jest ścisła porównywalność, a zatem dla przykładu biuro Grecos Holiday, które sprzedaje jedynie Grecję, Majorkę i Cypr jest ofertowo porównywane tylko i wyłącznie z tymi destynacjami w innych biurach. Wypada na tym tle bardzo korzystnie, choć ogólna średnia cena statystyczna jego wycieczek nie jest niska, gdyż ma w niej ponadprzeciętnie tanich kierunków egipskich, Tunezji, czy Bułgarii, które wpływają na obniżanie ogólnej średniej ceny imprez w bardziej zróżnicowanych ofertach innych organizatorów.
Na czele tabel już od wielu tygodni niemal niezmiennie królowały biura Itaka i Grecos i z taką sytuacją mamy do czynienia również obecnie z tym, że w ostatnim tygodniu zamieniły się one miejscami. Należy też zwrócić uwagę, że oba te biura anonsują wyjątkowo wysokie wzrosty sprzedaży, co może oznaczać już istotne zmniejszanie się liczby pozostających jeszcze w sprzedaży najbardziej atrakcyjnych ofert i rosnące prawdopodobieństwo korekt cen wycieczek w górę.
Po ostatniej bardzo głębokiej obniżce średnie ceny przelotów na kierunkach turystycznych wobec ostatniego zestawienia w liniach Ryanair z wylotami w badanym okresie (7-13 sierpnia) częściowo odreagowały spadki i wzrosły z 706 do 763 złotych, czyli o 57 złotych lub o 8,1 procent (poprzednio spadły o 218 złotych, a wcześniej wzrosły o 66 i 65 złotych).
Nieco większą zwyżkę odnotowano na kierunkach kanaryjskich- z 902 do 982 złotych, czyli o 80 złotych lub 8,9 procent. Na pozostałych kierunkach średnie ceny również wzrosły - z 667 do 713 złotych, czyli o 52 złote lub 7,8 procent. Największe zwyżki cen przelotów miały miejsce z Warszawy na Teneryfę i z Krakowa do Alicante - o średnio 235 i 196 złotych, a spadki z Wrocławia i z Warszawy na Majorkę - o średnio 170 i 135 złotych.
Średnie ceny w liniach Wizzair po ubiegłotygodniowej zniżce ponownie spadły, tym razem o 105 złotych z 995 do 890 złotych, czyli o 10,6 procent (poprzednio spadły o 209 złotych, a wcześniej wzrosły o 129 złotych i spadały o 307, 64 i 27 złotych). Najbardziej staniały rejsy z Warszawy do Alicante - o średnio 380 złotych, a zdrożały z Katowic na Cypr - o 295 złotych.
W porównaniach rok do roku średnie ceny w liniach Ryanair na kierunkach turystycznych pomimo ostatniego wzrostu nadal przebywają poniżej poziomu z ubiegłego sezonu i wyniosły 781 wobec 769 złotych przed rokiem, czyli spadły o 12 złotych lub o 1,6 procent (poprzednio były niższe o 103 złote, a wcześniej wyższe o 93 i 11 i niższe o 45 złotych). Średnie ceny przelotów na kierunkach kanaryjskich były niższe o 50 złotych (5,4 procent) i wyniosły 982 wobec 1042 złotych przed rokiem, a na pozostałych kierunkach spadły z 735 do 731 złotych, a zatem o symboliczne 4 złote lub 0,5 procent. Najwięcej rok do roku zniżkowały ceny rejsów z Krakowa na Maltę i z Warszawy na Majorkę - o średnio 320 i 205 złotych, a wzrosły na połączeniu z Warszawy do Aten i z Katowic do Chanii - o średnio 347 i 290 złotych.
W liniach Wizzair po ostatnim spadkach średnie ceny zbliżyły się do poziomu ubiegłorocznego i były od niego wyższe o już tylko o 94 złote (poprzednio były wyższe nawet o jedynie 64 złote, ale wcześniej wyższe o 227, 33, 317, 283 i 227 złotych). Najbardziej rok do roku zwyżkowały ceny rejsów z Katowic na Sardynię - o średnio 610 złotych, a spadały z Warszawy do Alicante i na Cypr - o 370 i 220 złotych.
Analitycy Traveldaty podają ewolucje cen przelotów tanimi liniami podają również po to, aby przedstawić czytelnikom jak znacząca jest ich skala, która później przekłada się na mocno zmienną efektywność wyjazdów opieranych o przeloty tanimi liniami, aranżowanych przez biura agencyjne dla klientów lub przez turystów samodzielnie.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20170502_wczasopediapartner20170502media.pdf
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Wakacje.pl doceniają
Dokąd polecą Polacy w okresie
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Starsze aktualności:
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Nocowanie.pl bez optymizmu o
Krok w stronę uruchomienia połączeń z Polski do
Jak ubezpieczają się wyjeżdżający na
Raport Travelplanet pokazuje
Jakie nastroje ma pomorska branża
Sąd UE kwestionuje pomoc dla
Wybory w Turcji - ryzyko dla polskiej turystyki wyjazdowej?
Air France tworzy nowy alians lotniczy
Exim rozpoczyna sprzedaż lata 2024
Powracają poszukiwania historycznych pamiątek na Mazurach
Dwie internetowe wyszukiwarki turystyczne nawiążą współpracę
Liderzy polskiej branży lotniczej spotkają się w Rzeszowie
Tunezja i ZEA na liście rajów podatkowych - będą konsekwencje dla przedsiębiorców?
Grecki minister zapowiada bezpieczne otwarcie turystyki
Otwarto trasy sezonowe na Wawelu
Powstaje Polska Rada Turystyki
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie zimowym
Jak przyciągnąć turystów premium?
Na razie nie będzie nowego ministra sportu (i turystyki)?
Enter Air publikuje wyniki finansowe
Nowy europejski przewoźnik wystartuje tego lata
150 przedsiębiorców otrzymało certyfikat Małopolska - Bezpieczna Turystyka
Oświadczenie Światowego Komitetu Etyki w Turystyce w sprawie napaści na Ukrainę
Wizz Air: nowa baza, nowe połączenia, nowe procedury