Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Rok 2017 pod znakiem rezerwacji first minute?
Travelplanet.pl publikuje Raport Podróżnika 2018, z którego wynika, iż podróżujemy coraz częściej w więcej niż w dwie osoby ale już nie tak chętnie jak wcześniej do Grecji. Najchętniej do czterogwiazdkowego hotelu i w 90 procentach z co najmniej śniadaniami i obiadokolacjami.
To był rok pod znakiem rezerwacji first minute. Klienci biur podróży uwierzyli, że Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, który zaczął działać od końca 2016 roku w stu procentach asekuruje zarówno pieniądze, wpłacone na kilka miesięcy przed wylotem, jak i pewność wyjazdu na wakacje. Dodatkowo wielu touroperatorów zaczęło stosować zasadę gwarancji cenowej, polegającej na zwrocie różnicy w wypadku niższej ceny na kupioną wycieczkę, która pojawiłaby się w ofercie last minute.
Skokowy wzrost klientów touroperatorów to niewątpliwie zasługa Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Co prawda nie było jeszcze przypadku jego uruchomienia, ale samo istnienie daje turystom poczucie bezpieczeństwa. Klientów Travelplanet.pl asekuruje dodatkowo bezpłatna usługa Wakacje 100 Procent. W odróżnieniu od TFG, w tym wypadku w razie ewentualnej upadłości touroperatora rezerwacja przebukowywana jest natychmiast na inne biuro lub na inny kierunek. Według przepisów o TFG natomiast fundusz ma czas do 3 miesięcy i dokonuje jedynie zwrotu pieniędzy.
Kiedy na wakacje
Klienci biur podróży odpoczywają przede wszystkim w miesiącach letnich. Cztery miesiące skumulowały znów rekordową liczbę wyjazdów turystów. Czwarty rok z rzędu to ponad 70 proc. Ale warte zauważenia jest delikatne przesunięcie popytu z wakacji w szczycie sezonu (lipiec - sierpień: spadek z blisko 40 proc. Wyjazdów do nieco ponad 38 proc.) na koniec lata I początek jesieni (czerwiec, wrzesień - październik: wzrost z niecałych 21 proc. do blisko 22 proc.). Ale sezon wyraźnie rozciąga się poza stricte wakacyjne miesiące I ma to swoje ekonomiczne uzasadnienie. Koszty, jakie ponoszą klienci biur podróży na pobyty w Grecji czy Hiszpanii - a to najpopularniejsze kierunki wyjazdów - są niższe o 400 - 500 zł na osobę poza wysokim sezonem niż w szczycie wakacji.
Tydzień z opcją na dłużej
Wyjazd na tydzień to dominujący typ wakacji, co nie oznacza wcale, że trwają one tylko tydzień w roku. Tendencja do skracania pobytu w jednym miejscu i kilkukrotnego wypadu na wakacje z biurem podróży w ciągu roku jest obserwowana od wielu sezonów.
Wbrew krążącym opiniom o wzroście krótkich, kilkudniowych wypadów (tzw. city break), turyści poszukują raczej ofert które pozwolą na dłuższy wypoczynek.Udział wyjazdów 1-4-dniowych wynosi 3,2 proc. zaś wyjazdów 10 - 11-dniowych blisko 10 proc. Z ekonomicznego punktu widzenia można to wytłumaczyć cenami ofert - te kilkudniowe kosztują niemal tyle co standardowe, na co rzutuje przede wszystkim koszt przelotu.
Chętniej niż w poprzednich latach rezerwowano wakacje dla 3 i więcej osób. Nie oznacza to jednak, że zadziałał tu efekt 500+, czemu przeczą szczegółowe dane dotyczące wyjazdów dzieci i młodzieży latem.
Last Minute mniej chętnie
Last minute również było inne niż dotychczas. Rezerwacje powyżej 2 miesięcy od daty wylotu wzrosły do blisko 27 proc. przy jednoczesnym spadku kupowania ofert last minute do poziomu nieco ponad 35 proc. To trend, który obserwujemy od 5 lat i który ma szanse urzec wyraźnemu wzmocnieniu w 2018 roku. Najbardziej atrakcyjne oferty na popularnych kierunkach - głównie europejskich - w basenie Morza Śródziemnego, zostały w zasadzie wyprzedane już do wiosny. Obniżki last minute w wypadku Grecji, Hiszpanii, Bułgarii, Chorwacji czy Albanii były niewielkie. Takie przeceny, jakie łowcy last minute pamiętali z poprzednich lat, można było upolować na kierunkach: egipskim i tureckim. Stąd w 2017 roku duża sprzedaż last minute właśnie do Egiptu i Turcji, które znacząco poprawiły swe wyniki porównaniu do poprzedniego sezonu.
Europa przede wszystkim
Grecja, Hiszpania, Bułgaria to trzy najbardziej popularne kierunki wypoczynku w 2017 roku . Trend, zapoczątkowany latem 2015 roku, kiedy to turyści przeorientowali swe preferencje wyjazdowe do europejskich krajów basenu Morza Śródziemnego pozostał niezmieniony. Liderem popularności pozostała Grecja, ale największy skok w tym rankingu wykonała Albania. To kierunek "odkryty" przez turystów w 2016 roku: uważany za bezpieczny a przy tym tańszy od Grecji czy Hiszpanii.
Zmiana trendu, polegająca na nieco skromniejszych wakacjach, jaka miała miejsce w 2016 roku, okazała się chwilowa. Wypoczynek w 2017 roku okazał się kontynuacją trendu do wypoczywania w coraz bardziej komfortowych warunkach i korzystaniu przede wszystkim z dolotów a nie dojazdów do miejsca wypoczynku.
Wakacje relatywnie tanieją
Skala wzrostu z korzystania z usług touroperatorów - a to aż 43 proc. - świadczy o rosnącym przekonaniu, że ceny ofert są z reguły korzystniejsze niż samodzielne organizowanie sobie wypoczynku. I że te kupowane wcześnie, wcale nie są mniej korzystne od kupowanych na ostatnią chwilę. Średnia wartość rezerwacji w biurach podróży wzrosła sporo poniżej wzrostu ubiegłorocznej inflacji, choć standard wypoczynku wyraźnie się poprawił.
Z drugiej strony porównanie wzrostów średnich płac, przeszło trzykrotnie wyższego od wzrostu średniej rezerwacji świadczy o tym, że coraz szersze kręgi społeczne dochodzą do przekonania, że stać je na urlop z biurem podróży. Stoją za tym dane: w ciągu dekady średnia rezerwacja wzrosła o 17 proc. zaś średnia płac, wg GUS, o 58 proc.
Dobry hotel, all inclusive, samolotem
Niemal siedmiu na dziesięciu klientów biur podróży rezerwowało w 2017 roku hotele 4* i 5*. Z drugiej strony w ciągu dekady popularność hoteli 3* spadła z ok. 40 proc. do niecałych 29 proc. Od 2007 roku, kiedy to odsetek wyjazdów all inclusive przekroczył odsetek wyjazdów ze śniadaniami i obiadokolacjami, nożyce systematycznie rozwierają się. Odwrócenie tego trendu, które miało miejsce w sezonie 2016, okazało się tylko chwilowe. Wówczas dość wyraźnie spadł odsetek turystów, którzy wyjeżdżali na wakacje all inclusive. Była to pochodna rezygnowania z kierunków arabskich i Turcji (tam dominującym typem rezerwacji są właśnie oferty AI) na rzecz europejskich destynacji.
Mimo że tzw. wyjazdy budżetowe, a więc bez wyżywienia lub tylko ze śniadaniami w cenie stanowią mniej niż 10 proc. rezerwacji, to od dwóch sezonów wzrósł skokowo odsetek wakacji ze śniadaniami w cenie. Do pewnego stopnia skorelowane jest to z przeorientowaniem się na europejskie kierunki. Część turystów traktuje zakwaterowanie wyłącznie jako bazę wypadową do eksplorowania okolic, uważając że Europa ma o wiele więcej do zaoferowania zwiedzającym niż Tunezja, Egipt czy Riwiera Turecka, gdzie jeździ się przede wszystkim dla plażowania i uprawiania sportów wodnych.
Jeśli w kalkulacjach dotyczących wypoczynku bierze się pod uwagę nie tylko cenę, ale również czas dotarcia do celu i powrotu z wakacji, samolot nie ma konkurencji jako najszybszy, najwygodniejszy a często również najtańszy sposób dotarcia do odległych destynacji. Takim wyborom sprzyja struktura kierunków rezerwowanych wyjazdów. W skali dekady widać systematyczny wzrost wylotów (z ok. 85 proc. Do ponad 93 proc.) i równocześnie niemal trzykrotny spadek dojazdów własnych na wakacje (z niecałych 12 proc. Do 4,5 proc.) jako konsekwencję trendu do jak najwygodniejszego sposobu dotarcia na wakacje.
Bazą do analizy preferencji polskich turystów jest 150 tysięcy klientów biur podróży, stanowiącą znaczącą część tych, którzy dokonali rezerwacji w Travelplanet.pl w 2017 roku przez internet, call center i w ponad 100 Punktach Obsługi Klienta. W odróżnieniu od badań rynkowych, bazujących na deklaracjach grup reprezentatywnych, w wypadku klientów kupujących określone oferty, mamy do czynienia z realnymi ich zrachowaniami.
Cały raport dostępny poniżej
Możesz także pobrać plik: turinfo_20180129_raport-podroznika-2018-travelplanet-pl.pdf
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Dział aktualności dnia:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
PKP Intercity przypomina zasady udzielania pierwszej pomocy
UNWTO: ograniczenia podróży są stopniowo łagodzone
Koniec zwiedzania dzielnicy czerwonych latarni?
Na co skarżyli się pasażerowie kolei?
Wyjazdy do Egiptu tańsze niż przed rokiem
Zmiany na Wawelu ucieszą turystów i mieszkańców
Rośnie popularność ofert first minute
Sprzedaż w biurach podróży na wysokim poziomie
Koleje Dolnośląskie pozyskały finansowanie na zakup nowego taboru
LATO 2019: czy sprzedaż u agentów odżyje?
Kto wykupi upadającą Alitalię?
Travelist: niskie zainteresowanie rezerwacjami na Boże Ciało
Air France z bezpłatnym internetem
Profitroom rozpoczyna współpracę z grupą Górskie Resorty
WTTC: różnice w uznawaniu poszczególnych szczepionek dużą barierą dla turystyki
GUS: ponad 30 mln turystów skorzystało z miejsc noclegowych w 2018 roku
Aerofłot ogranicza możliwości płacenia kartami kredytowymi przez agentów
VIVA TOURS - JESTEM ZADOWOLONA ZA NISKĄ CENE WYJECHAŁAM DO E