TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Jakie trendy w wyszukiwaniach związanych z turystyką widzi Google?

Wiele wskazuje na to że 2021 rok, pomimo nadal trwającej pandemii, będzie bardziej przyjazny do realizowania podróżniczych planów. Jak podaje Google, w ostatnim miesiącu 7 na 10 wyszukiwań związanych z podróżami dotyczyło miejsc w Polsce, a 31% było związanych z zagranicą. Jest to wyraźna zmiana w porównaniu z 2020 rokiem, kiedy to kierunki w Polsce zdecydowanie przeważały, stanowiąc aż 84% podróżniczych wyszukiwań. Czy oznacza to powrót do podróży sprzed pandemii? Jakie inne trendy możemy zaobserwować w Google?


Odmrożenie branży turystycznej w połączeniu ze stopniowym znoszeniem niektórych obostrzeń, rosnącą liczbą zaszczepionych osób oraz międzynarodowymi ustaleniami dotyczącymi możliwości podróżowania, dają Polakom większą nadzieję na realizację tegorocznych urlopowych planów. Odzwierciedlają to także hasła wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce Google. W ciągu ostatnich czterech tygodni liczba wyszukiwań związanych z turystyką wzrosła o 32% w skali miesiąc do miesiąca.

W maju 2021 roku 69% wyszukiwań związanych z podróżami w polskiej wersji Google dotyczyło lokalizacji w Polsce, a kierunki zagraniczne stanowiły 31%4. Liczby te bliskie są danym sprzed pandemii: w maju 2019 roku zapytania o miejsca w Polsce wynosiły 60%. Ze względu na obostrzenia w podróżach zagranicznych, zupełnie odwrotny trend obserwowaliśmy w 2020 roku: wtedy aż 84% zapytań związanych z podróżami w polskiej wersji Google dotyczyło polskich lokalizacji, a tylko 16% zagranicznych.

Jakie kierunki zagraniczne cieszą się wśród Polaków największym zainteresowaniem w 2021 roku? W czołówce znajdują się kolejno: Włochy, Chorwacja, Grecja i Hiszpania. Co ciekawe, w pierwszej ósemce w tym roku znalazły się także Turcja, Egipt, Dominikana oraz Malediwy. To właśnie Dominikana zaliczyła największy wzrost popularności podczas pandemii, gdyż zarówno w 2019, jak i 2020 roku uplasowała się w trzeciej dziesiątce najczęstszych wyszukiwań. Wynika to prawdopodobnie z faktu, że kraj ten nie wprowadził obowiązkowej kwarantanny dla turystów po przyjeździe oraz konieczności okazania negatywnego testu na COVID-19.

W 2020 roku w wyszukiwarce Google wyraźnie dało się zauważyć, że Polacy planują wypoczynek w miejscach położonych blisko natury, takich jak parki narodowe czy góry (popularnością cieszyły się takie hasła jak: Tatrzański Park Narodowy, Puszcza Białowieska, Poleski Park Narodowy, Pustynia Błędowska, Turbacz). W tym roku miejsca te są wyszukiwane rzadziej, a prym wiodą atrakcje takie jak Energylandia, Zoo we Wrocławiu czy Zamek Czocha.

Bardzo często szukamy miejsc położonych w obrębie województwa, w którym mieszkamy. Może to być spowodowane planowaniem krótszych urlopów lub długich weekendów. O ile w poprzednim roku Polacy wybierali miejsca i atrakcje na uboczu, z dala od innych ludzi i blisko natury, to w 2021 wśród najpopularniejszych wyszukiwań znalazły się już miejsca bardziej zaludnione: parki rozrywki lub znane kurorty wakacyjne: Karpacz, Krynica Zdrój, Szklarska Poręba, Kołobrzeg, Międzyzdroje. Na popularności straciły hasła takie jak: Biebrzański Park Narodowy, Jezioro Lazurowe, Tatrzański Park Narodowy. komentuje Antoni Andruszkiewicz, Travel Industry Manager w Google.

Większe ułatwienia w podróżach zagranicznych sprawiły, że Polacy szukają w Google połączeń lotniczych do różnych krajów. W tym przypadku w 2021 roku czołówka zestawienia urlopowych destynacji jest podobna do tej z lat ubiegłych: Hiszpania, Włochy, Grecja oraz Chorwacja. W ostatnich tygodniach popularność zyskały też takie hasła jak loty do Chorwacji, Madera loty oraz Malta loty, a także loty do Albanii i loty do USA.

Hasła dotyczące lotów są najczęściej bardziej szczegółowe gdy dotyczą dwóch krajów: Hiszpanii i Włoch. Szukamy biletów do konkretnych miast i regionów w tych krajach. Zauważyliśmy wzrost zainteresowania lotami na Teneryfę, do Barcelony czy na Majorkę, zaś wśród włoskich miejscowości Polaków interesowały loty do Rzymu, na Sardynię lub Sycylię. Mniej konkretni jesteśmy jeśli chodzi o mniej znane kierunki. Albania znacząco wzrosła w wynikach wyszukiwań, ale były to wyszukiwania ogólne, typu: lot do Albanii. tłumaczy Jacek Bisiński, Travel Consultant w Google.

Szukając dogodnego zakwaterowania na urlop Polacy coraz częściej wybierają agroturystyki (wzrost o 32% w porównaniu do roku 2019) lub campingi (wzrost o 46% w porównaniu do roku 2019)8. Chociaż nadal hotele to ilościowo najczęściej wpisywane hasło w kwestii zakwaterowania, bardziej oryginalne miejsca noclegowe, takiej jak glamping lub agroturystyki to najszybciej rosnący na popularności trend.

Podobnie jak rok temu, wyraźnym trendem jest popularność hasła agroturystyka. Wyszukiwania z tą frazą wzrosły o 32% w 2021 roku w porównaniu do 2020, kiedy to hasło zaliczyło prawdziwy boom popularności. Jednak w tym roku mamy jeszcze jeden bardzo ciekawy trend, a mianowicie...kampery i glamping. I tak jak kampery zaliczyły wzrost o 33% rok do roku, a fraza przyczepa kempingowa urosła o prawie 100% w przeciągu 2 lat, to glamping wzrósł o 400% - dodaje Jacek Bisiński.

Analiza trendów w wyszukiwarce Google wskazuje, że Polacy, szukając wakacyjnych pomysłów i kierunków w internecie, stawiają coraz częściej na miejsca noclegowe, które są oryginalne (popularne frazy: na uboczu, glamping, agroturystyka). Może to być duża szansa na zdobycie nowych klientów przez małe i średnie przedsiębiorstwa: gospodarstwa agroturystyczne, domy wakacyjne, kempingi, restauracje. Najpierw firmy te muszą jednak dać się odnaleźć klientom w internecie. Pomóc im w tym może całkowicie bezpłatny program Google Firmy Jutra, dzięki któremu mikro-, mali i średni przedsiębiorcy mogą rozwinąć swój biznes w internecie oraz przy pomocy prostych narzędzi dotrzeć do nowych turystów, którzy miejsc noclegowych szukają właśnie online. Od startu programu w listopadzie 2020 roku Google pomógł już w rozwoju 5500 firmom.

W ramach programu Firmy Jutra przed sezonem wakacyjnym (16 czerwca) organizowany jest webinar skierowany specjalnie do branży turystycznej. Zapisy na bezpłatny webinar Jak z pomocą internetu dotrzeć do turystów w nowej rzeczywistości znajdują się na stronie:
https://events.withgoogle.com/firmy-jutra-witamy-w-programie/registrations/new/




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
google wyszukiwarka turystyka trendy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję