Coraz mniej wypadków lotniczych
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) opublikowało dane dotyczące wyników w zakresie bezpieczeństwa komercyjnych linii lotniczych za rok 2021.
Dane wskazują na znaczną poprawę w kilku obszarach zarówno w porównaniu z rokiem 2020, jak i z pięcioletnim okresem 2017-2021. Zmniejszyła się całkowita liczba wypadków oraz wskaźnik wszystkich wypadków i ofiar śmiertelnych. Członkowie IATA oraz linie lotnicze znajdujące się w rejestrze IATA Operational Safety Audit (IOSA) nie odnotowały w ubiegłym roku żadnych wypadków śmiertelnych. Po raz pierwszy od co najmniej 15 lat nie doszło do żadnego wypadku związanego z wypadkiem na pasie startowym lub drodze kołowania.
Bezpieczeństwo jest dla nas zawsze najwyższym priorytetem. Znaczne zmniejszenie liczby lotów w ubiegłym roku w porównaniu ze średnią pięcioletnią zwiększyło wpływ każdego wypadku na kalkulację stawek. Jednak w obliczu licznych wyzwań operacyjnych w 2021 r. branża poprawiła się w kilku kluczowych wskaźnikach bezpieczeństwa. Jednocześnie jasne jest, że mamy przed sobą wiele pracy, aby doprowadzić wszystkie regiony i rodzaje operacji do globalnego poziomu wyników w zakresie bezpieczeństwa - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Ogólny wzrost ryzyka śmiertelności w 2021 r. do 0,23 wynika ze wzrostu liczby śmiertelnych wypadków z udziałem turbośmigłowców. W ubiegłym roku miał miejsce jeden wypadek śmiertelny z udziałem samolotów odrzutowych, a ryzyko śmiertelności wśród samolotów odrzutowych w 2021 r. wynosi 0,04 na milion, co stanowi poprawę w stosunku do 5-letniej średniej wynoszącej 0,06.
Ogólne ryzyko śmiertelności wynoszące 0,23 oznacza, że średnio człowiek musiałby odbywać lot codziennie przez 10 078 lat, aby ulec wypadkowi z co najmniej jedną ofiarą śmiertelną.
IOSA jest światowym standardem branżowym w zakresie audytów bezpieczeństwa operacyjnego linii lotniczych i stanowi wymóg członkostwa w IATA. Jest ona wykorzystywana przez liczne władze w ich programach regulacyjnych dotyczących bezpieczeństwa. Obecnie, w rejestrze IOSA znajduje się 403 linii lotniczych, w tym 115 niebędących członkami IATA.
Wskaźnik wszystkich wypadków dla linii lotniczych z rejestru IOSA w 2021 r. był ponad sześciokrotnie lepszy niż wskaźnik dla linii lotniczych spoza IOSA (0,45 vs. 2,86). Średnia dla linii lotniczych IOSA w latach 2017-2021 w porównaniu z liniami lotniczymi spoza rejestru była prawie trzykrotnie lepsza. (0,81 vs. 2,37). Wszystkie linie lotnicze będące członkami IATA są zobowiązane do utrzymania rejestracji w IOSA.
Średni globalny wskaźnik strat kadłuba samolotów odrzutowych w 2021 r. nieznacznie spadł w porównaniu ze średnią pięcioletnią (2017-2021). W pięciu regionach odnotowano poprawę lub brak pogorszenia w porównaniu ze średnią pięcioletnią.
W pięciu regionach odnotowano poprawę lub brak pogorszenia wskaźnika strat kadłuba turbośmigłowego w 2021 r. w porównaniu ze średnią pięcioletnią. Jedynymi regionami, które odnotowały wzrost w porównaniu ze średnią pięcioletnią, były kraje WNP i Afryka.
Chociaż sektory obsługiwane przez samoloty turbośmigłowe stanowiły zaledwie 10,99% wszystkich sektorów, wypadki z udziałem samolotów turbośmigłowych stanowiły 50% wszystkich wypadków, 86% wypadków śmiertelnych i 49% ofiar śmiertelnych w 2021 r.
Operacje z udziałem samolotów turbośmigłowych będą głównym obszarem zainteresowania w celu określenia sposobów i środków zmniejszenia liczby incydentów związanych z określonymi typami samolotów - powiedział Walsh.
Drugi rok z rzędu linie lotnicze z regionu WNP nie odnotowały w 2021 r. żadnych śmiertelnych wypadków z udziałem odrzutowców. Doszło natomiast do czterech wypadków z udziałem samolotów turbośmigłowych. Trzy z nich spowodowały 41 ofiar śmiertelnych, co stanowi ponad jedną trzecią wszystkich wypadków śmiertelnych w 2021 roku. Żadna z linii lotniczych biorących udział w wypadkach nie figurowała w rejestrze IOSA.
Linie lotnicze z siedzibą w Afryce Subsaharyjskiej doświadczyły w 2021 r. czterech wypadków, wszystkie z udziałem samolotów turbośmigłowych, z których trzy spowodowały 18 ofiar śmiertelnych. Żaden z przewoźników nie był wpisany do rejestru IOSA.
Priorytetem dla Afryki jest wdrożenie standardów i zalecanych praktyk (SARPS) Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) związanych z bezpieczeństwem. Na koniec 2021 r. około 28 państw afrykańskich (61% ogółu(i)) posiadało 60% lub więcej wdrożonych SARPS.
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
ETC: Turystyka potrzebuje systemu zarządzania
Dział aktualności dnia:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Wizz Air zapowiada 3 nowe trasy z Polski
Co chorwaccy kwaterodawcy sądzą o polskich turystach?
W Krakowie odbędzie się kongres turystyki religijnej
Jak będzie rozwijał się rynek hotelowy w Polsce?
Hotelarze: tarcza antykryzysowa to żadna pomoc
MSZ aktualizuje ostrzeżenie dotyczące Turcji
Zmiana sposobu raportowania odbiła się na wynikach Enter Air
ESky.pl: wzrosło zainteresowanie lotami na Zanzibar
Ceny uczestnictwa w New Trends in Tourism obniżone o 95 proc.
Kłopoty w niemieckim centrum kontroli lotów
Dwaj duzi przewoźnicy łączą siły
Wizz Air: 90 procent załogi po szczepieniu
Świnoujście-odstąpie termin od 30.06-10.07
Aleksander Baron szefem kuchni w nowo powstającej restauracji
Sekretarze stanu krajów Grupy Wyszehradzkiej rozmawiali o nowym podejściu do turystyki
Trzęsienie ziemi w Chinach - są ofiary śmiertelne
Turystyka w Krakowie zasługuje na lepsze traktowanie
Costa Cruises zmienia identyfikację wizualną