TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






IATA: Projektowi Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej grozi załamanie

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) ostrzega, że projektowi Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES), mającemu zreformować europejski system zarządzania ruchem lotniczym, grozi załamanie, jeśli państwa europejskie nie poprą propozycji Komisji Europejskiej, mających na celu ponowne uruchomienie przeciągającej się inicjatywy.


Komisja Europejska od początku XXI wieku stara się zapewnić korzyści płynące z SES. Jednak bezczynność państw sprawiła, że żaden z jej celów nie został osiągnięty. Nowe prawodawstwo, zaproponowane przez Komisję, jest jedynym sposobem na wymuszenie reform i ulepszeń, które są rozpaczliwie potrzebne. Jednak nieprzejednana postawa i egoizm kluczowych państw UE i ich instytucji zarządzających ruchem lotniczym grozi załamaniem wysiłków Komisji - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

SES ma zasadnicze znaczenie dla bezpiecznego, zrównoważonego i wydajnego europejskiego sektora transportu lotniczego. Jak przekonuje IATA, system ten może dziesięciokrotnie poprawić wyniki w zakresie bezpieczeństwa, poprawić przepustowość i zmniejszyć liczbę opóźnień, co od 2035 r. ma przynieść wzrost europejskiego PKB o 245 mld euro i milion dodatkowych miejsc pracy rocznie. Zdaniem Stowarzyszenia, system przyczyni się również do zmniejszenia emisji spalin generowanych przez samoloty w UE o 10%, co przyczyni się do realizacji postulatów europejskiego zielonego ładu.

Kryzys COVID-19 sprawia, że wzrost efektywności SES jest ważniejszy niż kiedykolwiek. Kryzys klimatyczny sprawia, że korzyści związane ze zrównoważonym rozwojem stają się niezbędne. Europa dobrze mówi o znaczeniu zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności. Nadszedł czas, aby za tymi słowami kryły się działania w ramach SES. Jeśli łączny ciężar kryzysu klimatycznego i kryzysu COVID-19 nie jest wystarczająco przekonującym bodźcem dla SES, to nie wiadomo, co mogłoby nim być - powiedział Walsh.

Inicjatywa nie powiodła się do tej pory, ponieważ, zdaniem IATA instytucje kontroli ruchu lotniczego miały nieodpowiednie cele i niewystarczający niezależny nadzór. Wniosek Komisji przewiduje rozwiązanie tego problemu poprzez przyznanie organom regulacyjnym uprawnień do egzekwowania celów w zakresie skuteczności działania. IATA zdecydowanie popiera wysiłki Komisji i niektórych państw nastawionych na reformy w ramach pakietu, który obejmuje stworzenie silnych, niezależnych krajowych regulatorów gospodarczych oraz ogólnounijnej agencji regulacyjnej oraz wzmocnienie ogólnoeuropejskiego systemu zarządzania siecią w celu poprawy wydajności, co pomoże zmniejszyć opóźnienia i emisje.

Kontrola ruchu lotniczego jest działalnością monopolistyczną. W każdym innym sektorze biznesu monopolistyczni dostawcy podlegają silnej, niezależnej regulacji - ale nie w kontroli ruchu lotniczego. Państwa europejskie wygłaszają górnolotne oświadczenia o działaniach na rzecz klimatu, ale odmawiają wsparcia zdroworozsądkowych reform, które zmusiłyby instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej do zwiększenia wydajności. A nieświadome 27 miliardów euro strat poniesionych w zeszłym roku przez europejskie linie lotnicze, instytucje kontroli ruchu lotniczego domagają się dalszych podwyżek cen. To czyste szaleństwo. Zamiast szukać rozwiązań w tym krytycznym momencie, wiele państw ustawia się w pozycji blokującej reformy, co grozi nam cofnięciem się w rozwoju - powiedział Walsh.

Ewentualne niepowodzenie wniosku Komisji wymagałoby lat, aby się z tego otrząsnąć. Stracilibyśmy prawdziwą szansę na zmianę w momencie, gdy jest ona niezwykle potrzebna. Wysoką cenę za to zapłacą środowisko i gospodarka europejska, a także podróżni i linie lotnicze. Nadszedł czas, aby państwa zakończyły lata krótkowzrocznych manewrów politycznych i paraliżu administracyjnego i poparły wniosek Komisji, aby wreszcie stworzyć Jednolitą Europejską Przestrzeń Powietrzną - powiedział Walsh.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
międzynarodowe zrzeszenie przewoźników powietrznych jednolita europejska przestrzeń powietrzna




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję