TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter




Lufthansa przejmie udziały w ITA Airways?

Czy Lufhtansa przejmie udziały w ITA Airways? Rozmowy w tej sprawie toczą się na wysokim szczeblu.


Komisja Europejska zatwierdziła, zgodnie z unijnym rozporządzeniem w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, proponowane przejęcie wspólnej kontroli nad ITA Airways ("ITA") przez Deutsche Lufthansa AG ("Lufthansa") oraz włoskie Ministerstwo Gospodarki i Finansów ("MEF"). Zatwierdzenie jest uwarunkowane całkowitym przestrzeganiem środków zaradczych oferowanych przez Lufthansę i MEF.

Obaj przewoźnicy obsługują rozległą siatkę tras ze swoich węzłów w Austrii, Belgii, Niemczech, Szwajcarii i Włoszech. Ich działalność jest w znacznym stopniu komplementarna, gdyż operują z różnych hubów odpowiednio w Europie Środkowej i we Włoszech. Lufthansa współpracuje z United Airlines i Air Canada na trasach transatlantyckich, a także z All Nippon Airways na trasach do Japonii. Chociaż spółka ITA radzi sobie obecnie dobrze, w przypadku braku transakcji długoterminowa stabilność ITA jako samodzielnego przewoźnika byłaby wysoce niepewna.

Komisja Europejska zebrała obszerne informacje i opinie od uczestników rynku i innych zainteresowanych stron, w tym od konkurencyjnych linii lotniczych, portów lotniczych, klientów biznesowych, stowarzyszeń konsumentów i pasażerów, a także od konsumentów indywidualnych, którzy skontaktowali się z Komisją.

Po przeprowadzeniu badania rynku Komisja miała wątpliwości, czy transakcja w pierwotnie zgłoszonej formie mogłaby:

  • Ograniczać konkurencję na niektórych trasach krótkodystansowych łączących Włochy z krajami Europy Środkowej w ramach lotów bez przesiadek i z jedną przesiadką. Na takich trasach: Lufthansa i ITA konkurują bezpośrednio lub prawdopodobnie wkrótce miałyby ze sobą konkurować. Dodatkowo, na takich trasach konkurencja często jest ograniczona i pochodzi głównie ze strony niskokosztowych przewoźników, którzy w wielu przypadkach działają z bardziej oddalonych portów lotniczych.
  • Ograniczać konkurencjaę na pewnej liczbie tras długodystansowych między Włochami a Stanami Zjednoczonymi i Kanadą. Biorąc pod uwagę, że Lufthansa i jej partnerzy, United Airlines i Air Canada koordynują działania w zakresie cen, przepustowości i rozkładów lotów oraz dzielą się przychodami, Komisja oceniając tę transakcję, traktuje działalność ITA, Lufthansy i jej partnerów w ramach wspólnego przedsięwzięcia jako działalność jednego podmiotu . Partnerzy joint venture ITA i Lufthansy bezpośrednio konkurują w zakresie lotów bez przesiadek na tych trasach, a konkurencja ze strony innych linii lotniczych jest ograniczona.



Aby rozwiać obawy Komisji dotyczące konkurencji, Lufthansa i MEF przedstawiły pakiet środków zaradczych obejmujący:
  • Zobowiązania na trasach krótkodystansowych: Lufthansa i MEF udostępnią jednej lub dwóm konkurencyjnym liniom lotniczym niezbędne aktywa, aby umożliwić im rozpoczęcie lotów bez przesiadek między Rzymem lub Mediolanem a niektórymi portami lotniczymi w Europie Środkowej. Lufthansa i MEF zapewnią również jednej z tych konkurencyjnych linii lotniczych dostęp do krajowej sieci ITA, aby oferować pośrednie połączenia między niektórymi portami lotniczymi w Europie Środkowej a niektórymi włoskimi miastami poza Rzymem i Mediolanem.
  • Zobowiązania dotyczące tras długodystansowych: Wspólne przedsiębiorstwo zawrze umowy z konkurentami w celu poprawy ich konkurencyjności na danych trasach długodystansowych, na przykład poprzez umowy o wzajemnych połączeniach lub zamianę slotów. Ma to spowodować zwiększenie częstotliwości lotów bezpośrednich i/lub poprawę połączeń w przypadku lotów z jedną przesiadką na każdej z tras. W swojej ocenie Komisja wzięła pod uwagę fakt, że po transakcji MEF zachowa pakiet kontrolny w ITA i będzie nadal dysponować zachętami, aby ITA konkurowała z partnerami joint venture Lufthansy w Ameryce Północnej, przynajmniej do czasu zintegrowania ITA z wspólnym przedsięwzięciem.
  • Zobowiązania na rzecz portu lotniczego Mediolan-Linate: Lufthansa i MEF przekażą sloty na lotnisku Linate beneficjentom środków zaradczych na trasach krótkodystansowych. Liczba przedziałów czasowych, które mają zostać zbyte, przekracza liczbę niezbędną do obsługi tras krótkodystansowych oraz liczbę przedziałów czasowych, które transakcja dodałaby do portfela ITA. Umożliwi to podmiotowi podejmującemu środki zaradcze utworzenie trwałej bazy na lotnisku Linate i potencjalnie zaoferowanie własnych, kompleksowych połączeń między Włochami a Europą Środkową.


Zgodnie z zobowiązaniami Lufthansa i MEF mogą zrealizować transakcję wyłącznie po zatwierdzeniu przez Komisję odpowiednich podmiotów zaradczych w odniesieniu do każdego zobowiązania dotyczącego lotów krótkodystansowych, długodystansowych i Mediolan-Linate. Komisja oceni, czy podmioty korzystające ze środków zaradczych są odpowiednie w kontekście odrębnej procedury zatwierdzania nabywcy.

Komisja stwierdziła, że transakcja zmieniona zobowiązaniami nie będzie już budzić obaw w zakresie konkurencji. Decyzja uzależniona jest od pełnego wywiązania się z zobowiązań. Pod nadzorem Komisji niezależny ekspert będzie monitorował ich wdrażanie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
komisja europejska lufthansa ita airways joint venture linie lotnicze




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję