TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

CPK razem z PPL

2021-09-13

Kreatywne ukrywanie realnych kosztów CPK w zamyśle rządowym. Obecnie rząd szykuje przekształcenie PPL w spółkę akcyjną, w której Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem, a później planowana jest fuzja PPL z CPK. To da nam jeden superpodmiot sterujący lub mogący wpływać na lotniska krajowe.

r e k l a m a


Taki "twórcze" podejście nie pozwoli oszacować rzeczywistych kosztów CPK oraz pozwoli na dowolne manipulowanie rynkiem przewozów lotniczych w Polsce, tak aby pasowało to do wizji tworzących CPK. Niezbędna jest fuzja; połączenie PPL z CPK. A, żeby przeprowadzić to połączenie, to znacznie łatwiej jest zmienić PPL z przedsiębiorstwa państwowego na spółkę prawa handlowego, a następnie wnieść udziały PPL na kapitał CPK - powiedział Marcin Horała pełnomocnik rządu ds CPK.

Obecnie rząd przygotował projekt ustawy o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, który zakłada wzmocnienie uprawnień spółki CPK m.in. o możliwość wywłaszczeń na cele budowy linii kolejowej (uprawnienia identyczne z posiadanymi przez PKP PLK). Jak dodał pełnomocnik, budowane przez PPL lotnisko w Radomiu jest pomyślane jako lotnisko komplementarne do CPK.

Docelowo w Grupie CPK - bardzo prawdopodobne - pojawi się spółka "CPK Lotnisko". Sama spółka CPK jest tak naprawdę trochę quasi urzędem państwowym, - zarządca infrastruktury, należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa i która to ma np. ustawowy obowiązek wspierania działalności pełnomocnika CPK - zapowiedział Horała. W tak wydzielonej spółce tylko pakiet mniejszościowy mógłby objąć jakiś akcjonariusz branżowy zapowiada przedstawiciel rządu.

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze obecnie zarządza Lotniskiem Chopina oraz ma udziały w firmach m.in. zarządzających portami regionalnymi np. w Krakowie, Rzeszowie, Modlinie czy Poznaniu. W skład PPL wchodzą także inne spółki świadczące specjalistyczne usługi na lotniskach.

Za tą gigantomanię przyjdzie zatem zapłacić nie tylko z budżetu centralnego, ale również lokalne porty lotnicze zostaną zdegradowane do roli uzupełnienia wielkiego CPK, aby wizja rządowa się zgadzała.



 
     

Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PPL CPK fuzja połączenie zagrożenie lotnisk


Komentarze:

Uwaga! Serwis nie bierze odpowiedzialności za wypowiedzi na forum. Ewentualne naruszenia regulaminu serwisu prosimy zgłaszać Administratorowi po przez stronę Kontakt

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję