Sfinks Polska ujawnia nową strategię
Sfinks Polska ujawnia swoje plany. Spółka, w ramach realizacji strategii na lata 2017-2022, zamierza zbudować komplementarne portfolio ogólnopolskich marek gastronomicznych oraz znacznie zwiększyć skalę działania poprzez wzrost liczby zarządzanych lokali.
Sieci będą rozwijane organicznie i dzięki akwizycjom. Grupa Sfinks planuje też istotnie zwiększyć rolę modelu franczyzowego, w którym w wyniku realizacji strategii ma działać około 70-90% lokali. Nastąpi także rozwój międzynarodowy sieci Sphinx na zasadzie masterfranczyzy w co najmniej trzech krajach. Spółka zakłada, że realizacja tych działań pozwoli na zbudowanie w przyszłości sieci liczącej minimum 400 restauracji.
Naszym podstawowym celem jest tworzenie wartości dla akcjonariuszy, jednocześnie dbając o wysoki poziom zadowolenia klientów naszych sieci. Chcemy to osiągnąć poprzez stworzenie sieci różnorodnej pod względem rodzajów kuchni, oferty i potrzeb klienta, związanych z porą dnia, dniem tygodnia czy okazją jak spotkanie biznesowe, zabawa, podróż. Zróżnicowanie oferty ma też na celu zapewnienie dostępności cenowej i optymalne wykorzystanie lokali. Będziemy to realizować rozwijając się organicznie i jednocześnie pełniąc rolę konsolidatora rynku. Proces rozbudowy sieci został zapoczątkowany poprzez umowy dotyczące Fabryki Pizzy oraz marek Meta, Meta Disco i Funky Jim. Nasze działania akwizycyjne, zgodnie z nową strategią, na tym się jednak nie skończą - zapowiada Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.
W celu realizacji strategii w latach 2017-2022 Sfinks planuje zmienić strukturę grupy. Sieciami gastronomicznymi, oprócz spółki-matki, mają także zarządzać spółki zależne lub powiązane, nad którymi zostanie zachowana kontrola. Rolą Sfinks Polska będzie jednocześnie wsparcie organizacyjne podmiotów grupy, tak by osiągać synergie, np. w zakresie zakupów, finansów i księgowości, poszukiwania i wynajmu lokali, pozyskiwania franczyzobiorców, zarządzania bazami danych etc.
Zmiany organizacyjne będą dotyczyły także sieci Sphinx. Docelowo mają w niej być jedynie restauracje o powierzchni 250-350 mkw. Jednocześnie część operatorskich restauracji z szyldem Sphinx ma być stopniowo przekształcanych na model franczyzowy. Takie przekształcenia mają zaowocować wyższym wynikiem EBITDA sieci Sphinx, głównie z powodu obniżenia kosztów pracy i kosztów spożywczych.
Z aktualnego portfolio grupy w segmencie casual dining znajdują się też sieci Chłopskie Jadło oraz WOOK. W przypadku tej pierwszej spółka w okresie objętym strategią założyła rozwinięcie sieci do kilkudziesięciu restauracji, w tym również w modelu franczyzowym. Z kolei w przypadku marki WOOK planowany jest rozwój głównie w dużych miastach z udziałem około 70% lokali franczyzowych. Wcześniej jednak koncept czekają zmiany w ofercie, do której zostanie wprowadzone m.in. sushi. Od grudnia 2016 r. nową marką casual dining w grupie Sfinks Polska jest, dzięki umowie masterfranczyzy, Fabryka Pizzy. Niebawem w ramach grupy Sfinks Polska mają powstać nowe restauracje pod tym szyldem.
Jednocześnie w najbliższych latach Sfinks będzie budować obecność w segmencie barów bistro na bazie marek Meta, Meta Disco i Funky Jim. Będą one rozwijane w ramach spółki zależnej Sfinks Polska, także w modelu franczyzowym. Oprócz tego Sfinks zamierza rozwijać sieć gastro pubów. Ta kategoria obecnie jest reprezentowana przez działający w Warszawie pub Bolek. Spółka przewiduje w ramach strategii rozbudowę w tym segmencie zarówno poprzez akwizycje, jak i organiczną. Dodatkowo rozwój gastro pubów i barów bistro umożliwi Sfinks Polska osiągnięcie synergii związanych z zakupem napojów alkoholowych i bezalkoholowych dla całej grupy.
Działania związane z realizacją strategii rozwoju w latach 2017-2022 mają być finansowane z wypracowanej przez grupę wolnej gotówki oraz przy wykorzystaniu dźwigni finansowej, a także ze środków franczyzobiorców. By zrealizować założone cele finansowe, spółka zamierza poprawić wskaźniki rentowności, przekształcić część sieci restauracji Sphinx i Chłopskie Jadło w lokale franczyzowe oraz dostosować wysokość spłat rat kapitałowo-odsetkowych do założeń strategii. Jednocześnie Sfinks planuje wykorzystać finansowanie zewnętrzne (dłużne i kapitałowe) do rozwoju spółek grupy sieci i zmniejszyć udział zaangażowania środków własnych w inwestycje w lokale poprzez większe wykorzystanie tzw. "fit out", czyli nakładów na przygotowanie restauracji poniesionych przez wynajmującego, na przykład centrum handlowe.
Obecna strategia stawia nas w pozycji lepszego przygotowania do wyzwań, jakie niesie zmieniająca się sytuacja rynkowa i trendy w biznesie gastronomicznym. Oprócz tego mamy doświadczenie, know-how, zespół specjalistów, a także narzędzia, jak choćby skrojony pod potrzeby grupy system IT, by wykorzystać potencjał obecnych i przyszłych marek, a w efekcie zrealizować nadrzędny cel, jakim jest budowa wartości spółki - podsumowuje Sylwester Cacek.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Zapał Europejczyków do podróży nie słabnie
Zimowy rozkład lotów na wrocławskim lotnisku
IGGP uruchamia nowy kanał zakupów dla gastronomii
Prezes Polskiej Grupy Lotniczej odwołany
Wymóg uzyskania pisemnej zgody pasażera stanowi warunek zwrotu kosztów w formie bonu?
Nowe kierunki w Air France KLM
Rada Przemysłu Spotkań i i Wydarzeń: nie wyszliśmy jeszcze z pierwszego lockdownu
PLL LOT podsumowują akcję Lot do domu
Holandia: nowa funkcja byłego pałacu królewskiego Soestdijk
Silver tsunami zmieni także turystykę
Ryanair zapowiedział nowe, letnie połączenia z polskich lotnisk
13 mln pasażerów na polskich lotniskach w pierwszych trzech kwartałach roku
Łódzka Kolej Aglomeracyjna wprowadza płatności mobilne
Egipt droższy do Grecji i Turcji
TSUE: Kiedy nie przysługuje prawo do odstąpienia od zakupu biletów na wydarzenia?
Grecja z nowym planem dla turystyki
Wzrost dochodów z turystyki w Tunezji