Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
- Przewodnik, pilot po USA
- Opiekun klienta - turystyka kolonijna
- Poprowadź z nami biuro podróży
- Poszukiwany pilot po Dreźnie
- wychowawca na zimowisku
- Specjalista ds. Turystyki
- specjalista ds. turystyki
Europejskie Centrum konsumenckie przygląda się zakupom biletów lotniczych
Europejskie Centrum Konsumenckie przyjrzało się zakupom biletów lotniczych przez internet.
Według badań przeprowadzonych przez Europejskie Centrum Konsumenckie w Austrii i austriackie stowarzyszenie konsumentów VKI, bardziej opłacalne jest dokonywanie rezerwacji bezpośrednio na stronie przewoźnika. Za tym rozwiązaniem wiążą się również inne korzyści.
Jednoznaczne wyniki badania
Zamiast samodzielnie przeszukiwać strony linii lotniczych można wejść na jedną witrynę pośrednika i tam skorzystać z wyszukiwarki, która w określonym przez nas terminie sprawdzi kilkaset połączeń. Po wybraniu lotu, pośrednik w naszym imieniu dokonuje zakupu. Taka możliwość jest kusząca, gdyż często jesteśmy przez niego zapewniani, że dzięki niemu mamy dostęp do najlepszych cen.
Podczas badania skupiono się na różnych scenariuszach lotniczych: np. loty krótkodystansowe, wyjazdy weekendowe, czy długodystansowe podróże rodzinne. Porównano ceny rezerwowane na ten sam wyjazd za pomocą pośrednika i bezpośrednio u linii lotniczej.
Z badania wynika jednak, że:
- w 33 z 43 przypadków (76%) ceny oferowane bezpośrednio przez przewoźników są średnio o 9% niższe;
- największa różnica w cenie wyniosła 38%;
- niektóre strony rezerwacyjne pokazują różne opcje cenowe, ze względu na wybraną metodę płatności;
- w jednym wypadku opłata dodatkowa za wybraną formę płatności wynosiła 11% ceny biletu.
Niektórzy są skłonni zapłacić więcej, bo mają nadzieję na lepszą obsługę i pomoc w przypadku problemów (np. zmiany czasu lotu). Jak wynika z ustaleń ECK, nie zawsze mogą na nie liczyć. Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) otrzymuje skargi od pasażerów, którzy napotykają trudności w skontaktowaniu się z działem obsługi klienta pośrednika internetowego. Jeżeli już im się to uda, wówczas otrzymują informacje, że portal jest wyłącznie pośrednikiem, nie może podejmować decyzji. Konsument musi samodzielnie udać się do linii lotniczych. Podobnie jest w przypadku odwołanego lotu, linia lotnicza odsyła pasażera do pośrednika, bo to on otrzymuje zwrot kosztów biletu na kartę, z której zapłacił za nasz bilet. W obliczu podobnych sytuacji, konsument ma problem z ustaleniem, z jakim problemem ma się do kogo zwrócić.
Porównanie cen
Przed dokonaniem rezerwacji warto porównać cenę u pośrednika z ceną oferowaną przez linię lotniczą. Z prawnego punktu widzenia cena wyświetlona na początku powinna zawierać wszystkie opłaty obowiązkowe. W zależności od wybranych usług opcjonalnych (np. bagaż rejestrowany, ubezpieczenie, ...) całkowite ceny rezerwacji mogą się różnić. Przy wybieraniu dodatkowych usług przedsiębiorca nie może stosować rozwiązania opt out tzn. pasażer nie może być zmuszony do odkliknięcia danej opcji, aby z niej nie skorzystać.
Aby potwierdzić rezerwację, należy kliknąć przycisk, który zawiera zobowiązanie do zapłaty (np. "Zapłać", "Kup bilet" lub podobne). Klient musi uiścić jedynie cenę pojawiającą się na tym etapie. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, przed potwierdzeniem rezerwacji zrób zrzut ekranu, pokazujący datę i godzinę rezerwacji - namawia ECK.
Cena ostateczna
Pośrednik, ani linia lotnicza nie mają prawa żądać wyższej ceny niż ta, która została przedstawiona pasażerowi jako ostateczna, nawet jeżeli płatność realizowana jest za pomocą przelewu bankowego. Badanie przeprowadzono przez CEC Austria i VKI.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Wakacje 2025 dobrze się
Dział badania rynku i analizy:
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
ETC: Turystyka potrzebuje systemu zarządzania
Starsze aktualności:
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
POT: Połowa Polaków planuje wyjazdy w sezonie
Najpopularniejsze kierunki citybreak w 2023
Większość Polaków wyjedzie w
TSUE rozpatrzył skargę Wizz Air na pomoc dla linii
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Wyniki finansowe Accor za pierwsze półrocze
Potyczki Tatrzańskiego Parku Narodowego z PTTK
Avis ogłasza współpracę z Bidroom
Grecki rząd zapowiada, że sezon turystyczny nie będzie kompletnie stracony
Jakie przychody osiąga AmRest?
Rośnie liczba turystów w Kapadocji
Wizz Air otwiera bazę na lotnisku Fiumicino
Gdański hotel rozpoczyna współpracę ze szkołą gastronomiczno-hotelarską
Polacy wracają do polskiej kuchni
SITE Poland wchodzi w Nowy Rok z nowym zarządem i planami
Ubezpieczyciel kwestionował czy zachorowanie było nagłe - sąd wydał wyrok
Travelplanet - sprzedaż lepsza niż rok temu
Ecco Holiday świętuje 20-lecie działalności
Wakacje.pl analizują wyjazdy na drugą połowę sezonu
GOT prosi wiceministra Guta-Mostowego o wsparcie w sprawie opłat lotniskowych
Udany początek roku dla greckiej turystyki
Egipski MSZ ostrzega przed pośrednikiem w załatwianiu wiz
Accor i Visa wydadzą wspólną kartę płatniczą