Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PRACOWNIK BIUROWY - OBSŁUGA KLIENTA
- Sprzedawca w Biurze Podróży EASY SURF (praca...
- Praca dla psychologa/terapeuty
- Pilot
- Doradca Klienta WAKACJE.PL
- Specjalista ds. turystyki B2B Poznań
- Pilot Wlochy 22-27 września 2025
- Pilot Kazachstan Uzbekistan Tadżykistan
- Pilot na wycieczkę do Międzyzdrojów i Oceanarium...
- PRACA W TURCJI- SEZON 2025


Postępowanie antymonopolowe przeciwko PKP Polskie Linie Kolejowe
2017-11-08Prezes UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka mogła bezprawnie wykorzystywać swoją siłę rynkową w relacjach z potencjalnymi dostawcami.
r e k l a m a
PKP PLK zarządza ponad 95 proc. sieci kolejowej w Polsce. UOKiK zakwestionował postanowienia, które znalazły się w procedurze System Zarządzania Bezpieczeństwem SMS-PW-17. Produkt, który nie otrzyma zgody zarządcy sieci wydanej zgodnie z tą procedurą, nie może być stosowany na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK. Co istotne dostawca, który nie przejdzie pozytywnie procedury nie może oferować podzespołów i technologii nie tylko samemu PKP PLK, ale także innym podmiotom, którym spółka zleca budowę, remont, czy modernizację linii kolejowej.
Wątpliwości urzędu wzbudziło ograniczanie odpowiedzialności PKP PLK wobec potencjalnych dostawców podzespołów i technologii wykorzystywanych na liniach kolejowych. UOKiK zakwestionował regulacje ograniczające maksymalną granicę odszkodowania w przypadku jakiegokolwiek roszczenia związanego z procesem certyfikacji do wartości jednego produktu, który jest przedmiotem wniosku. Zastrzeżenia budzi również przerzucenie na potencjalnego dostawcę całej odpowiedzialności za szkody powstałe u osób trzecich w wyniku badań eksploatacyjnych.
Konkurencję mogą również ograniczać postanowienia procedury SMS-PW-17, które powodują jej zawieszenie, jeżeli dostawca wystąpi z jakimikolwiek skargami lub roszczeniami. Oznacza to przykładowo, że gdyby przedsiębiorca wniósł sprawę do sądu ponieważ czułby się poszkodowany przez monopolistę, straciłby możliwość uzyskania dostępu do polskiego rynku dla oferowanych przez siebie podzespołów i technologii wykorzystywanych na liniach kolejowych.
Nie ulega wątpliwości, że zarządca sieci kolejowej musi stosować procedury bezpieczeństwa, jednak przedsiębiorcy posiadający tak znaczącą siłę rynkową nie mogą wykorzystywać jej w kontaktach z innym podmiotami - mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Część przedsiębiorców nadal ma trudności z rozliczeniem pomocy z
PARP: KPO dla turystyki jest
Zachodniopomorscy hotelarze liczą na najlepszy weekend
Dział transport:
Część przedsiębiorców nadal ma trudności z rozliczeniem pomocy z
Polacy chcą jeszcze wyjechać pod koniec
Rekordowy lipiec na Lotnisku
Rodzinne wyjazdy to
Zachodniopomorscy hotelarze liczą na najlepszy weekend
Starsze aktualności:
Accor chwali się marką
RateHawk rozszerza możliwości z powodu
Dofinansowanie na projekty
Cyfrowi kontrolerzy lotu to pieśń
Nowe Muzeum Tyskich Browarów Książęcych już
Gdzie Polacy latali sami na
Turyści korzystają z pięknej pogody
Ilu turystów wybrało Maltę w 2018 roku?
Europejskie Centrum konsumenckie przygląda się zakupom biletów lotniczych
Ecco Holiday świętuje 20-lecie działalności
Wakacje.pl analizują wyjazdy na drugą połowę sezonu
GOT prosi wiceministra Guta-Mostowego o wsparcie w sprawie opłat lotniskowych
W Portugalii działają zorganizowane gangi oszustów
Wzrost popytu widoczny w wynikach Accoru
Wyniki finansowe Accor za pierwsze półrocze
Potyczki Tatrzańskiego Parku Narodowego z PTTK
FlixBus wprowadza system rezerwacji miejsc
Dworce kolejowe powinny działać jak lotniska
Itaka rozpoczyna sprzedaż zimy 2023/24
Rośnie liczba turystów w Kapadocji
Wizz Air otwiera bazę na lotnisku Fiumicino
Gdański hotel rozpoczyna współpracę ze szkołą gastronomiczno-hotelarską
sprzedam bilet ic berlin-poznan