TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






IATA: Ryzyko zakażenia koronawirusem w samolocie znikome

Ryzyko zarażenia się koronawirusem podczas podróży samolotem jest znikome - przekonuje Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA), prezentując wyniki swoich badań.


Ryzyko, że pasażer zarazi się COVID-19 podczas pobytu na pokładzie wydaje się być bardzo niskim. Zidentyfikowaliśmy zaledwie 44 potencjalnymi przypadki transmisji związanej z lotem wśród 1,2 mld podróżnych, to jest jeden przypadek na każde 27 mln podróżnych. Zdajemy sobie sprawę, że może to być niedoszacowane, ale nawet gdyby 90% przypadków nie zostało zgłoszonych, to byłby to jeden przypadek na każde 2,7 miliona podróżnych. Uważamy, że te liczby są niezwykle uspokajające. Co więcej, zdecydowana większość opublikowanych przypadków miała miejsce, zanim rozpowszechniło się zakrywanie ust i nosa- powiedział dr David Powell, doradca medyczny IATA.

Nowy pogląd na to, dlaczego liczby te są tak niskie, wynika ze wspólnej publikacji przez Airbusa, Boeinga i Embraera oddzielnych badań nad obliczeniową dynamiką płynów (CFD) prowadzonych przez każdego z producentów w ich samolotach. Chociaż metodologie różniły się nieznacznie, każda szczegółowa symulacja potwierdziła, że systemy przepływu powietrza w samolocie kontrolują ruch cząstek w kabinie, ograniczając rozprzestrzenianie się wirusów. Dane z przeprowadzonych symulacji dały podobne wyniki. Wykazały one, że układy przepływu powietrza w samolocie, filtry HEPA (High Efficiency Particulate Air), naturalna bariera oparcia fotela, przepływ powietrza w dół oraz wysoki stopień wymiany powietrza skutecznie zmniejszają ryzyko przenoszenia chorób na pokładzie samolotu w normalnych warunkach.

Dodatkowo noszenie masek w warunkach pandemii stanowi dodatkową i znaczącą warstwę ochrony, która sprawia, że siedzenie w bliskiej odległości w kabinie samolotu jest bezpieczniejsze niż w większości innych środowisk wewnętrznych.

Gromadzone przez IATA dane, oraz wyniki oddzielnych symulacji są zbieżne z niewielkimi liczbami podanymi w niedawno opublikowanym badaniu Freedmana i Wildera-Smitha w Journal of Travel Medicine. Chociaż nie ma sposobu na ustalenie dokładnej liczby możliwych przypadków związanych z lotem, kontakty IATA z liniami lotniczymi i organami ds. zdrowia publicznego w połączeniu z dokładnym przeglądem dostępnej literatury nie dały żadnych wskazówek, że transmisja na pokładzie jest w jakikolwiek sposób powszechna lub rozpowszechniona. Ponadto badanie Freedmana/Wildera-Smitha wskazuje na skuteczność noszenia masek w dalszym zmniejszaniu ryzyka.

Noszenie masek na pokładzie zostało zalecone przez IATA w czerwcu i jest wspólnym wymogiem dla większości linii lotniczych od czasu późniejszej publikacji i wdrożenia wytycznych dotyczących startu przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Wytyczne te dodają wiele elementów ochrony do systemów przepływu powietrza, które już teraz zapewniają bezpieczne środowisko kabinowe o bardzo niskim ryzyku przenoszenia chorób przez samoloty.

Wszechstronne wytyczne ICAO dotyczące bezpiecznych podróży lotniczych w obliczu kryzysu COVID-19 opierają się na wielu elementach ochrony, które obejmują zarówno porty lotnicze, jak i samoloty. Noszenie masek jest jednym z najbardziej widocznych. Jednak zarządzanie kolejkami, bezdotykowe przetwarzanie danych, ograniczenie ruchu w kabinie i uproszczone usługi na pokładzie to jedne z wielu środków, które przemysł lotniczy podejmuje w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów. I to jest dodatek do tego, że systemy przepływu powietrza są zaprojektowane tak, aby uniknąć rozprzestrzeniania się chorób o wysokim natężeniu przepływu powietrza i współczynniku wymiany powietrza, a także wysoce skutecznej filtracji każdego odzyskanego powietrza - powiedział Powell.

Właściwości konstrukcji samolotu dodają dodatkowe elementy ochrony, przyczyniając się do niskiej częstości występowania przenoszenia infekcji. Należą do nich:

  • Ograniczenie interakcji twarzą w twarz, gdy pasażerowie są zwróceni do przodu i poruszają się w bardzo niewielkim stopniu
  • Wpływ oparcia siedzenia działającego jako fizyczna bariera dla ruchu powietrza z jednego rzędu do drugiego
  • Minimalizacja przepływu powietrza w kierunku do przodu i do tyłu, z podziałem na segmenty, który jest zazwyczaj kierowany w dół od sufitu do podłogi.
  • Duża ilość świeżego powietrza napływającego do kabiny. Wymiana powietrza odbywa się na pokładzie większości samolotów 20-30 razy na godzinę, co jest bardzo korzystne w porównaniu z przeciętną powierzchnią biurową (średnio 2-3 razy na godzinę) lub szkołami (średnio 10-15 razy na godzinę).
  • Zastosowanie filtrów HEPA o skuteczności usuwania ponad 99,9% bakterii/wirusów zapewnia, że powietrze dostające się do kabiny jest bezpieczne.

Współdziałanie tych czynników projektowych w tworzeniu środowiska o wyjątkowo niskim ryzyku zostało intuicyjnie zrozumiane, ale nie było wcześniej modelowane przed symulacjami CFD przez trzech głównych producentów w każdej kabinie samolotu. Poniżej znajdują się najważniejsze wyniki badań przeprowadzonych przez producentów.

Airbus

Airbus użył CFD do stworzenia bardzo dokładnej symulacji powietrza w kabinie A320, aby zobaczyć, jak krople powstałe w wyniku kaszlu poruszają się w powietrzu kabiny. Podczas symulacji obliczano takie parametry, jak prędkość powietrza, kierunek i temperatura w 50 milionach punktów w kabinie, do 1000 razy na sekundę.

Następnie Airbus wykorzystał te same narzędzia do modelowania środowiska nielotniczego, w którym kilka osób trzyma się w odległości sześciu stóp (1,8 metra) od siebie. W rezultacie potencjalne narażenie było niższa w przypadku siedzenia obok siebie w samolocie niż w przypadku przebywania w odległości sześciu stóp od siebie w środowisku takim jak biuro, klasa czy sklep spożywczy.

Po wielokrotnych, bardzo szczegółowych symulacjach przeprowadzonych przy użyciu najdokładniejszych dostępnych metod naukowych, mamy konkretne dane, które pokazują, że kabina samolotu oferuje znacznie bezpieczniejsze środowisko niż wewnętrzne przestrzenie publiczne. Sposób, w jaki powietrze krąży, jest filtrowane i wymieniane w samolotach, tworzy wyjątkowe środowisko, w którym masz tyle samo ochrony, siedząc obok siebie, co stojąc w odległości sześciu stóp od siebie na ziemi - powiedział Bruno Fargeon, inżynier Airbus i lider inicjatywy Airbus Keep Trust in Air Travel Initiative.

Boeing

Korzystając z CFD, badacze Boeinga śledzili jak cząsteczki pochodzące z kaszlu i oddychania poruszają się po kabinie samolotu. Badano różne scenariusze, w tym kaszlącego pasażera z maską i bez niej, kaszlącego pasażera umieszczonego na różnych siedzeniach, w tym na środkowym, oraz różne warianty włączania i wyłączania poszczególnych otworów wentylacyjnych w kabinie samolotu (tzw. gasperów).

To modelowanie określiło liczbę cząsteczek, które przy kaszlu dostały się do przestrzeni oddechowej pozostałych pasażerów. Następnie porównaliśmy podobny scenariusz w innych środowiskach, takich jak biurowa sala konferencyjna. Na podstawie liczby cząsteczek w powietrzu, pasażerowie siedzący obok siebie w samolocie są tak samo bezpieczni, jak ludzie stojący w odległości ponad siedmiu stóp (lub dwóch metrów) od siebie w typowym otoczeniu budynku - powiedział Dan Freeman, główny inżynier Boeing's Confident Travel Initiative.

Embraer

Wykorzystując modele CFD, przepływu powietrza w kabinie i rozpraszania kropel, zatwierdzone w ramach pełnowymiarowych testów środowiska kabinowego, Embraer przeanalizował środowisko kabiny z uwzględnieniem kaszlu pasażera na kilku różnych siedzeniach i warunków przepływu powietrza w naszych różnych typach samolotów aby zmierzyć te zmienne i ich wpływ. Zakończone badania Embraera pokazują, że ryzyko transmisji na pokładzie jest niezwykle niskie, a rzeczywiste dane dotyczące transmisji w locie, które mogły się pojawić, potwierdzają te ustalenia.

Ludzka potrzeba podróżowania, łączenia się i widzenia naszych bliskich nie zniknęła. W rzeczywistości, w takich chwilach jak ta, jeszcze bardziej potrzebujemy naszych rodzin i przyjaciół. Nasze dzisiejsze przesłanie jest takie, że dzięki stosowanej technologii i procedurom można bezpiecznie latać - dowodzą tego wszystkie badania. W rzeczywistości, kabina samolotu handlowego jest jednym z bezpieczniejszych miejsc dostępnych gdziekolwiek w czasie tej pandemii. - powiedział Luis Carlos Affonso, starszy wiceprezes ds. inżynierii, technologii i strategii w Embraer.

Nie ma jednego złotego środka, który umożliwiłby nam bezpieczne życie i podróżowanie w czasie COVID-19. Jednak kombinacja wprowadzanych środków uspokaja podróżnych na całym świecie, że COVID-19 nie pokonał ich swobody latania. Nic nie jest całkowicie pozbawione ryzyka. Ale przy zaledwie 44 przypadkach potencjalnej transmisji COVID-19 podczas lotu wśród 1,2 miliarda podróżnych, ryzyko zarażenia się wirusem na pokładzie wydaje się być w tej samej kategorii co uderzenie pioruna - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
iata bezpieczeństwo samolot boeing embraer airbus




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję