Największe miasta zdominowały miejską turystykę weekendową
Pozycja miasta w rankingu atrakcyjności w wielu przypadkach odbiega od wysokości kwoty, wydanej na promocję - wynika z raportu ARC Rynek i Opinia.
Główne wnioski z badania, w którym uwzględniono miasta z liczba ludności powyżej 200 tysięcy mieszkańców:
- Mimo istotnych nakładów finansowych samorządów na promocję, w Polsce liczą się turystycznie tylko największe miasta
- Żadne miasto spoza pierwszej piątki, zdaniem badanych nie wyróżnia się niczym szczególnym
- Jednym z głównych czynników decydujących o ocenie miasta jako atrakcyjnego turystycznie jest jego oferta dla dzieci - pod tym względem wybija się Trójmiasto
- Pozycja miasta w rankingu atrakcyjności w wielu przypadkach odbiega od wysokości kwoty, wydanej na promocję
- Spośród dużych miast Poznań, Łódź i Katowice to ośrodki, które na żadnym wymiarze się nie wyróżniają i nie mają, zdaniem badanych, żadnych cech charakterystycznych
- Czynniki, które w największym stopniu wpływają na postrzeganie miasta jako atrakcyjnego to: zabytki, oferta dla dzieci oraz oferta imprez
Niemal co trzeci badany (31%) odwiedza turystycznie polskie miasta raz na pół roku. Główną przyczyną jest odkrycie czegoś nowego, poznanie nowego miejsca. Niezwykle ważna dla turystów jest oferta dla dzieci, gdyż co czwarty przyznaje, że wycieczki do polskich miast organizuje właśnie po to, by spędzić z nimi czas. Zdecydowanie mniej ważne, poza pierwszą dziesiątką przyczyn, dla których zwiedza się miasta, jest kuchnia regionalna (6%) czy oferta muzealna (8%).
Za najbardziej atrakcyjne polskie miasta uważane są: Trójmiasto, Kraków i Wrocław.
Ranking najbardziej atrakcyjnych polskich miast (TOP 10)
1. Trójmiasto
2. Kraków
3. Wrocław
4. Warszawa
5. Toruń
6. Poznań
7. Szczecin
8. Katowice
9. Bydgoszcz
10. Łódź
W pierwszej dziesiątce, spośród badanych dwunastu miast, nie zmieściły się Lublin i Białystok.
Pod względem zabytków istotnie wybija się Kraków, co nie dziwi. Silną pozycję mają również Wrocław i Trójmiasto. Z kolei pod względem oferty gastronomicznej przoduje Kraków, Trójmiasto i Warszawa, najsłabiej zaś wypadają Bydgoszcz i Łódź. Atrakcyjne imprezy są zdaniem badanych w Trójmieście, Warszawie i Krakowie, zaś na wyjazd z dziećmi najlepiej jest wybrać się do Trójmiasta. Przyzwoitą ofertę w tym zakresie ma też w opinii respondentów Kraków, Wrocław i Warszawa. Za najlepszą ofertę muzealną badani uznają ofertę Krakowa, Warszawy i Wrocławia. W sporcie zaś zdecydowanie przoduje Warszawa, co jest zasługą Stadionu Narodowego i imprez, które się tam odbywają, licznych maratonów oraz najlepszego zespołu piłkarskiego w Polsce - Legii. Miastem, które najczęściej znajduje się poza rankingiem, czyli poza pierwszą dziesiątką jest Łódź.
Ranking miast: atrakcyjność zabytków
1. Kraków
2. Wrocław
3. Trójmiasto
4. Warszawa
5. Toruń
6. Poznań
7. Lublin
8. Białystok
9. Szczecin
10. Bydgoszcz
Ranking miast: oferta gastronomiczna
1. Kraków
2. Trójmiasto
3. Warszawa
4. Wrocław
5. Toruń
6. Poznań
7. Szczecin
8. Katowice
9. Lublin
10. Białystok
Poza rankingiem znalazły się Łódź i Bydgoszcz.
Ranking miast: imprezy
1. Trójmiasto
2. Warszawa
3. Kraków
4. Wrocław
5. Poznań
6. Toruń
7. Szczecin
8. Katowice
9. Bydgoszcz
10. Białystok
Ranking miast: atrakcje dla dzieci
1. Trójmiasto
2. Kraków
3. Wrocław
4. Warszawa
5. Toruń
6. Poznań
7. Lublin
8. Katowice
9. Szczecin
10. Białystok
Ranking miast: muzea
1. Kraków
2. Warszawa
3. Wrocław
4. Trójmiasto
5. Toruń
6. Poznań
7. Białystok
8. Szczecin
9. Katowice
10. Bydgoszcz
Ranking miast: wydarzenia sportowe
1. Warszawa
2. Wrocław
3. Trójmiasto
4. Katowice
5. Kraków
6. Poznań
7. Szczecin
8. Białystok
9. Lublin
10. Łódź
Najsłabsze przełożenie wydatków promocyjnych mają Katowice, które w 2017 roku miały po Warszawie najwyższy budżet promocyjny, jednak daleką 10-tą pozycję w rankingu. Podobna sytuacja jest z Bydgoszczą - oba miasta miały wysokie budżety, jednak pod względem postrzegania atrakcyjności turystycznej są poza pierwszą dziesiątką.
Katowice mają dosyć mało określone pozycjonowanie. Z jednej strony posiadają duży potencjał, jeśli chodzi o zabytki poprzemysłowe, z drugiej zaś perłę architektury - salę koncertową NOSPR. Ponadto, na postrzeganie Katowic w dużej mierze wpływają negatywne skojarzenia środowiskowe - Katowice kojarzone są przez wiele osób jako miejsce z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem, stąd może też wynikać negatywne postrzeganie w kontekście turystyki - komentuje dr Adam Czarnecki, Wiceprezes ARC Rynek i Opinia.
Z kolei Bydgoszcz, która nie ma zbyt wielu atrakcji naturalnych do wykorzystania, musiałaby znaleźć jakąś niszę, np. w postaci kultury. Niegdysiejsza strategia Bydgoszczy polegająca na podkreślaniu aspektów sportowych w promocji miasta okazała się nieskuteczna - z naszego badania wynika, że Bydgoszcz i Toruń to miasta w najmniejszym stopniu kojarzone z wydarzeniami sportowymi - dodaje dr Adam Czarnecki.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
PAŻP i Ryanair będą współpracować
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Flix Bus uruchamia Ukraine Desk
Nocne zwiedzanie dla każdego - weekendowa Noc Muzeów
Startuje sezon narciarski na Podhalu
Lankijski minister turystyki zapowiada przywrócenie turystyki na właściwe tory
Czy eSky ma szanse konkurować z organizatorami?
Wizz Air zapowiada 4 nowe połączenia z polskich lotnisk
Letnia oferta lotów Air France KLM
Gdańska Organizacja Turystyczna zachęca mieszkańców do odkrywania swojego miasta
Jak koronawirus wpłynął na działalność Rainbow?
Rząd wycofuje się z pomysłu kwarantanny dla zaszczepionych po kontakcie z mutacją delta
Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie turystyki
Strajk na lotnisku może wykluczyć odpowiedzialność za opóźniony lot
Air France zmieni wygląd kabin
PIG: Miało być wsparcie dla turystyki i gastronomii, a jest miesiąc milczenia
UIA kasuje połączenie Kraków-Kijów
Trybunał Sprawiedliwości rozpatrzył skargę Ryanair
Czym kuszą przewoźnicy na majówkę w Polsce?
Grecja 7+7-hotel Aleksandros palace