Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Turysta domagał się 5 tys. za stan łazienki w hotelowym pokoju
Turyści wyjechali w podróż poślubną na jedną z wysp greckich. Po powrocie domagali się wysokiego zwrotu związanego m.in. ze stanem łazienek.
Po powrocie organizator wyjazdu otrzymał reklamację, w której zastrzeżenia powoda wzbudzały natomiast warunki panujące z pokojach, w szczególności w łazienkach, w hotelu. Pierwszego dnia pobytu w hotelu powód wraz z małżonką został zakwaterowany w apartamencie. W łazience pokoju zamontowana była plastikowa deska sedesowa. Kolejne dni powód i jego żona spędzili w pokoju zlokalizowanym w bungalowie. W łazience pokoju znajdowała się wyłącznie wanna, zaopatrzona w zasłonę prysznicową wykonaną z ceraty. Wanna nie posiadała sitka przy odpływie, przy czym istniała możliwość zamknięcia odpływu. Turyści podkreślali, że bateria kranowa i odpływy były wytarte, a fugi ciemne. Jeden z kantów wykonanych z płytek posiadał nieznaczny ubytek. Suszarka do włosów szybko się nagrzewała. W pokoju powoda znajdował się jeden karaluch.
Turysta poinformował rezydenta, na dwa dni przed końcem dwutygodniowego pobytu i został spisany odpowiedni raport. Po powrocie do Polski, turysta w reklamacji domagał się 5 tys. zł, powołując się na stan pokoi i łazienek w hoteli. 2,6 tys. miało stanowić różnicę w cenie za pobyt w hotelu o standardzie 5,5*, a 3,5*, a reszta - zadośćuczynienie za straty moralne. Turysta podnosił także zarzut tego, że nie mógł się skontaktować z rezydentem wcześniej. Sprawa trafiła do sądu. Sąd Rejonowy Poznań - Grunwald i Jeżyce oddalił pozew turysty ponieważ, ponieważ powód nie wykazał, że pozwany nie wywiązał się, lub nienależycie wywiązał się z umowy. Za wykazane Sąd uznał jedynie, iż w łazience zamontowana została plastikowa deska sedesowa. Niemniej jednak brak jest możliwości stawiania jakichkolwiek tez dotyczących jej jakości. Powód nie wskazywał, by deska ta była niesprawna technicznie, niefunkcjonalna, by utrudniała korzystanie z toalety. Ewentualne zastrzeżenia co do jakości owego wyposażenia w ocenie Sądu I instancji stanowić mogą jedynie o subiektywnych odczuciach estetycznych powoda i nie mogą mieć wpływu na zakres wykonania umowy przez pozwanego - można przeczytać w uzasadnieniu wyroku. Pełną treść uzasadnienia można znaleźć na stronie orzeczenia.ms.gov.pl
Odnosząc się do kwestii przetartych baterii kranowych, ciemnych fug czy drobnego ubytku w kafelkach, Sąd Rejonowy uznał, że wynikają one z normalnego zużycia materiału związanego m.in. z wiekiem hotelu. Co do karalucha znalezionego w pokoju - sąd uznał to za jednostkowy incydent, na podstawie którego trudno udowodnić, żeby w hotelu gnieździły się karaluchy. Sąd wskazał także, że w umowie nie było zagwarantowanej siłowni, dlatego pozwany nie powinien dochodzić odszkodowania w związku z brakiem klimatyzacji w tym ogólnodostępnym pomieszczeniu. Sąd za nieudowodnione uznał także zarzuty braku odpowiedniej opieki ze strony rezydenta. Z zeznań świadka wynika, iż standardowo po przybyciu do miejsca docelowego, już na lotnisku, klientom pozwanego biura podróży wręczany jest pakiet powitalny, w którym zapisana jest data i godzina spotkania z rezydentem oraz numer jego telefonu. Nadto informacje te wywieszone są na tablicach informacyjnych w hotelach, w tym także w przedmiotowym hotelu. Powyższe twierdzenia pozostają w zgodności z doświadczeniem życiowym. Powód nie wskazywał, aby nie otrzymał w dniu przyjazdu w/w pakietu powitalnego. Nie podał on w jaki sposób dowiedział się zatem o spotkaniu informacyjnym w pierwszym z hoteli. Z zebranego materiału dowodowego nie wynika, aby powód poszukiwał w pierwszych dniach pobytu w hotelu (...) kontaktu z przedstawicielem pozwanego - uznał sąd.
Turysta złożył apelację od tego wyroku, którą rozpatrywał Sąd Okręgowy w Poznaniu. Co do zarzutu "braku pewnej spójności i jednoznaczności" zapisów zawartych ogólnych warunkach ubezpieczenia (str.9 apelacji) to w ocenie Sądu Okręgowego cytowany przez powoda zapis jest jednoznaczny i wymaga, by klient niezwłocznie zawiadomił o wadliwym wykonywaniu umowy pilota rezydenta. Bezdyskusyjnie powód wskazując, że istniejące wady "stanowiły zagrożenie dla zdrowia żony powoda i nienarodzonego dziecka" miał przez kilka dni akceptować taki groźny stan rzeczy i zawiadomić o wadach dopiero krótko przed wyjazdem. Taka sytuacja sprawia, że zarzuty powoda brzmią mało wiarygodnie i nieprzekonujące są także tłumaczenia o kłopotach w kontakcie z rezydentem. Taka pasywna postawa powoda i wyczekiwanie niemalże do końca pobytu narusza zasadę współdziałania z drugą stroną umowy w jej prawidłowym wykonaniu (art.354 kc) - odpowiednio wcześnie zgłoszone zarzuty pozwalają z jednej strony na interwencję organizatora wycieczki w celu usunięcia ewentualnych uchybień, a z drugiej strony umożliwiają potwierdzenie wiarygodności zarzutów uczestnika imprezy - uznał sąd oddalając apelację.
Skutek dwuinstancyjnego postępowania był taki, że turyści w pierwszej instancji pokryć koszty procesu, które zostały obliczone na 1234 złote. Przegrana apelacja kosztowała ich dodatkowe 450 zł.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
5 tys za stan łazienki?
[2018-01-31 10:59 79.191.81.*]
Sądząc po tych 5.5 gwiazdkach to było TUI. Nie wiem, czy turyści chcieli naciągnąć biuro (sądy uznały, ze tak i pewnie tak było), ale myślę, że TUI powinno w ogóle zrezygnować z dawania tych 5.5 gwiazdek. Wygląda to niepoważnie, jak tani chwyt marketingowy. odpowiedz »
5 tys za stan łazienki?
[2018-01-31 11:07 62.244.152.*]
I chwałą sądowi za to, że odrzucił wszystkie roszczenia tego "klienta"..... ciekawa jestem jak ten "hrabia" i jego "hrabina" mają w domu????? jak mieszkają i co jedzą na co dzień.. bo najgorsi są klienci co byle jak mieszkają, byle co jedzą w domu, a na wyjazdach chcieliby złote pałace za małe pieniądze ....pilot wycieczek odpowiedz »
5 tys za stan łazienki?
[2018-02-01 20:44 109.173.144.*]
A w domu chodzi za stodołę s..ć odpowiedz »
5 tys za stan łazienki?
[2018-02-01 20:49 109.173.144.*]
Ewidentne naciąganie. Pewnie deska sedesowa miała być złota itd. Na miejscu biura wystąpił bym o odszkodowanie za szkalowanie dobrego imienia. odpowiedz »
5 tys za stan łazienki?
[2018-02-06 15:07 213.238.97.*]
Wiemy że jeszcze nie zdążą wyjechać z domu a juz piszą reklamacje , tak na wszelki wypadek , piszę o tym z własnego doświadczenia gdzie klient już w samolocie rozdawał druki reklamacyjne odpowiedz »
5 tys za stan łazienki?
[2019-01-02 17:36 79.189.99.*]
I bardzo słuszna decyzja sądu. Bezczelność i roszczeniowość ludzi często nie zna granic.Cwaniactwo trzeba tępić odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Dział prawo i podatki:
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Etykieta emisja lotniczych przyjęta przez Komisję
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Google testuje nową funkcję dla podróżnych
Ostatni lot czeskiego przewoźnika
Ubezpieczenie na życie co warto wiedzieć?
Dubaj liderem międzynarodowego ruchu pasażerskiego
Praca licencjacka - jak uniknąć błędów?
Skyscanner rozpoczyna współpracę z sojuszem lotniczym
Grecja chce więcej polskich turystów
Program Szef dla Młodych Talentów przechodzi do kanałów cyfrowych
Ryanair przedłuża darmowe zmiany rezerwacji
Pożar malezyjskiego hotelu - polscy turyści ewakuowani
Wzrost liczby pasażerów na greckich lotniskach
Accor publikuje wyniki za 2023 rok
Sanepid w Wielkopolsce sypnął karami
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy słuszne?