TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






TFG: zwrócono podróżnym 85 mln zł. Wciąż występują rozbieżności we wnioskach

Tylko w ciągu jednego dnia UFG wypłacił blisko 15 mln zł tytułem zwrotów środków za imprezy turystyczne odwołane z powodu pandemii. Do tej pory na konta podróżnych, którzy złożyli wnioski do UFG, wpłynęło już 85 mln zł - poinformował Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.


Przedstawiciele Funduszu podkreślają, że wypłaty trwają codziennie, a do podróżnych skierowano powiadomienia dotyczące ich wniosków; są one dostępne na ich kontach w Portalu TFG. Z takich kont korzystali zarówno podróżni jak i przedsiębiorcy, a złożenie wniosku za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przewidziała ustawa regulująca zwrot środków. UFG szacuje, że w ciągu kilku kolejnych dni suma wypłat wyniesie ponad 90 mln zł, zaś do końca roku ok. 120 mln zł.

Przedstawiciele Funduszu podkreślają, że w części wniosków występują wciąż rozbieżności. Niektóre z nich udało się już skorygować, stąd kolejne wypłaty na rzecz podróżnych. Inne wymagają dodatkowego nakładu pracy, a tym samym dłuższego czasu na realizację wniosków i skierowania ich do wypłaty. Rozumiemy niecierpliwość podróżnych, dlatego w wielu przypadkach, o ile jest to możliwe, z własnej inicjatywy wdrażamy narzędzia i mechanizmy pozwalające na korektę złożonych wniosków i zawartych w nich danych. W ten sposób spełniamy oczekiwania zarówno podróżnych, jak i organizatorów turystyki. Trzeba jednak pamiętać, że zgodnie z ustawą to na wnioskodawcach spoczywa obowiązek podania wzajemnie zgodnych informacji umożliwiających połączenie się wniosków. Ponadto, pieniądze, które wypłacamy na rzecz podróżnych są jednocześnie kredytem zaciąganym przez organizatorów imprez i pochodzą ze środków publicznych - tłumaczy Marek Niechciał, członek zarządu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, odpowiedzialny za Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.

UFG wskazuje kilka kategorii wniosków, nad którymi intensywnie pracuje, aby móc zwrócić kolejnym podróżnym wpłacone przez nich pieniądze. Pierwsza grupa to tzw. wielowpłaty. Chodzi o wnioski, w których podróżni oraz organizatorzy wykazali różnice w liczbie wpłat oraz rodzaju transakcji, mimo że wskazali dokładnie te same imprezy, za które należy się zwrot. Uniemożliwiło to zarówno połączenie się ze sobą wniosków, jak i - zgodnie z ustawą - skierowanie ich do wypłaty.

Fundusz wdrożył już rozwiązania umożliwiające automatyczną korektę informacji złożonych w takich wnioskach i deklaruje, że od 20 grudnia będzie możliwe połączenie wniosków obydwu stron, a następnie skierowanie ich do weryfikacji w zewnętrznym systemie potwierdzającym realizację płatności. Może okazać się, że w przypadku części tych wniosków niezbędne będzie ich ponowne złożenie. Fundusz poinformuje podróżnych o takiej konieczności osobnymi powiadomieniami na ich kontach w Portalu TFG.

Inną dużą grupą wniosków, które nie zostały połączone, są wnioski, w których podróżni i organizatorzy podali różne daty zawarcia umowy o imprezę turystyczną. Dzięki korekcie wykonanej przez Fundusz wnioski te zostały już połączone i wypłacono z nich do tej pory ok. 30 mln zł, zaś kolejne wypłaty odbywają się sukcesywnie. Ostatnia duża grupa wniosków, nad którymi trwają intensywne prace, to wnioski, które zgodnie z ustawą trafiły do weryfikacji do zewnętrznego i niezależnego od Funduszu systemu potwierdzającego realizację płatności. Pozytywny wynik takiej weryfikacji oznacza skierowanie wniosku na kolejny etap, którym jest wypłata środków. Podróżny dowie się o tym dzięki zmianie statusu swojego wniosku widocznej na koncie po zalogowaniu się do Portalu TFG albo bezpośrednio dzięki pojawieniu się zwrotu na koncie. W przypadku braku pozytywnej weryfikacji we wspomnianym zewnętrznym systemie może okazać się, że termin rozpatrywania wniosku ulegnie wydłużeniu niekiedy do maksymalnego terminu przewidzianego przez ustawę. Mając na uwadze całkowity czas oczekiwania przez podróżnych na zwrot wpłaconych przez nich środków, Fundusz skontaktuje się z organizatorami imprez turystycznych celem potwierdzenia przez nich płatności otrzymanych od podróżnych. UFG przewiduje zakończenie dodatkowej weryfikacji oraz skierowanie poprawnie zweryfikowanych wniosków do wypłaty do dnia 14.02.2021 r. i zachęca do sprawdzania statusu wniosków na kontach podróżnych w Portalu TFG oraz do sprawdzania salda rachunków bankowych wskazanych przez podróżnych do zwrotu.

Według danych Funduszu, wnioski o zwrot środków na rzecz swoich klientów złożyło już ponad 260 firm - organizatorów turystyki. Według ich wyliczeń na konta ponad 84 tysięcy podróżnych, którzy zawarli umowę o imprezę turystyczną powinno trafić niemal 253 mln zł. Z kolei podróżni złożyli niemal 94 tysiące wniosków, opiewających łącznie na 283,4 mln zł. Marek Niechciał przypomina, że według szacunków specjalistów branży turystycznej, wciąż nie wszyscy podróżni i organizatorzy złożyli wnioski. Zgodnie z ustawą, wnioski o zwrot środków można składać do 31 grudnia tego roku, do czego zachęcamy wszystkich organizatorów turystyki - mówi Marek Niechciał i wskazuje na pulę środków publicznych przewidzianych na zwroty za wycieczki odwołane z powodu pandemii. Na ten cel przewidziano 300 mln zł. Niektóre wnioski się powtarzają, dlatego możemy powiedzieć, że środków wystarczy dla wszystkich uprawnionych -dodaje. Zgodnie z najnowszymi danymi Funduszu łączna kwota do zwrotu wynikająca z połączonych wniosków podróżnych i organizatorów turystyki wyniesie ok. 250 mln zł wobec 300 mln zł pierwotnie przeznaczonych na wypłaty.

Fundusz przypomina, że na bieżąco publikuje informacje na swoim portalu www.tfg.ufg.pl. Podróżni mogą skorzystać z opublikowanego na portalu filmu oraz instrukcji, które pomogą im w wypełnieniu i złożeniu wniosku. Od poniedziałku do piątku od godz. 8.00 do 20.00 działają również obydwa numery infolinii uruchomionej dla podróżnych i organizatorów. Jej numery to 22 445 12 34 lub 22 255 23 23. Ze względu na dużą liczbę dzwoniących w niektórych porach dnia czas oczekiwania na połączenie może być wydłużony, dlatego można skorzystać z opcji zostawienia numeru celem oddzwonienia. Zainteresowani proszeni są o próbę kontaktu w innych godzinach. Istnieje również możliwość zostawienia własnego numeru celem oddzwonienia przez pracownika infolinii.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
ubezpieczeniowy fundusz gwarancyjny turystyczny fundusz gwarancyjny zwroty turyści


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję