Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Sprzedawca usług turystycznych
- Pilot Węgry 19.06-21.06
- Język arabski
- Manager produktu
- Specjalista ds. sprzedaży
- Specjalista ds. turystyki - TUI FR M1 Poznań
- ogólnopolski Touroperator na sprzedaż
- Pilot do Wiednia 02-04.05.2025 z Kozienic
- Praca w Biurze Podróży
- Specjalista ds. turystyki przyjazdowej (incoming)...

Zobacz także
Turysta może pozwać organizatora przed sąd właściwy dla swojego miejsca zamieszkania?
Jeśli pasażer sam załatwi sobie lot zastępczy, może nie dostać odszkodowania za opóźnienie
Karta pokładowa może wystarczyć do wykazania potwierdzonej rezerwacji na lot
Sąd UE rozpatrywał skargę Wizz Air
Turyści odwołali wyjazdy i starali się o zwroty z gwarancji po upadku touroperatora
Strajk na lotnisku może wykluczyć odpowiedzialność za opóźniony lot
Przewoźnik może odpowiadać za oblanie się kawą przez pasażera?
2019-12-19Przewoźnik lotniczy ponosi odpowiedzialność za szkody spowodowane przewróceniem się kubka z gorącą kawą?
r e k l a m a
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że tak, a warunkiem uznania tego zdarzenia za wypadek nie jest zmaterializowanie się ryzyka typowego dla przewozów lotniczych.
W wyroku o sygnaturze C-532/18, Trybunał Sprawiedliwości wyjaśnił, że powstanie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego za oparzenia spowodowane gorącą kawą, która z nieznanych przyczyn wylała się w trakcie lotu, nie jest uwarunkowane wystąpieniem ryzyka typowego dla przewozów lotniczych.
Rozpatrywana sprawa dotyczy roszczeń dziewczynki, która domaga się od austriackiego przewoźnika lotniczego, spółki Niki Luftfahrt GmbH (w likwidacji), zadośćuczynienia oraz odszkodowania za oparzenia, których doznała na pokładzie samolotu lecącego z Palmy de Mallorca do Wiednia. Oparzenia zostały spowodowane wylaniem się na nią gorącej kawy, która została podana jej ojcu w kubku postawionym na rozkładanym stoliku znajdującym się na oparciu przedniego fotela pasażera, który z nieznanych przyczyn przewrócił się. Przewoźnik lotniczy twierdzi, że nie ponosi odpowiedzialności za to zdarzenie, gdyż nie doszło do wypadku w rozumieniu Konwencji montrealskiej, regulującej odpowiedzialność przewoźników lotniczych z tytułu wypadków. Jego zdaniem warunkiem uznania danego zdarzenia za wypadek jest zmaterializowanie się ryzyka typowego dla przewozów lotniczych, co nie miało miejsca w omawianej sprawie. Nie można było bowiem ustalić, czy kubek z kawą przewrócił się w związku z wadliwością rozkładanego stolika, na którym stał, czy też na skutek wibracji samolotu. Oberster Gerichtshof (sąd najwyższy, Austria) zwrócił się do Trybunału o wyjaśnienie pojęcia "wypadku" w rozumieniu Konwencji montrealskiej, która nie zawiera jego definicji.
Trybunał stanął na stanowisku, że w zwykłym znaczeniu pojęcie "wypadku" należy rozumieć jako nieprzewidziane nieumyślne zdarzenie powodujące szkodę. Trybunał stwierdził ponadto, że celem Konwencji montrealskiej było wprowadzenie systemu nieograniczonej odpowiedzialności przewoźników lotniczych, przy jednoczesnym zachowaniu "sprawiedliwiej równowagi interesów".
Zdaniem Trybunału zarówno zwykłe znaczenie słowa "wypadek", jak i cele Konwencji montrealskiej stoją na przeszkodzie uzależnieniu odpowiedzialności przewoźników lotniczych od wymogu, by szkoda powstała w wyniku zmaterializowania się ryzyka typowego dla przewozów lotniczych lub aby istniał związek między "wypadkiem" a eksploatacją bądź ruchem statku powietrznego. Trybunał przypomniał, że Konwencja montrealska daje przewoźnikom lotniczym możliwość uwolnienia się od odpowiedzialności bądź jej ograniczenia. Przewoźnik lotniczy może bowiem uwolnić się od odpowiedzialności bądź ją ograniczyć, jeżeli udowodni, że pasażer sam spowodował szkodę lub przyczynił się do jej powstania. Dodatkowo przewoźnik lotniczy może ograniczyć swoją odpowiedzialność do 100 000 specjalnych praw ciągnienia, jeżeli wykaże, że szkoda nie była wynikiem jego uchybienia lub została spowodowana wyłącznie uchybieniem strony trzeciej.
W świetle powyższych uwag Trybunał odpowiedział na pytanie Oberster Gerichtshof w ten sposób, że rozpatrywane pojęcie "wypadku" obejmuje wszystkie sytuacje mające miejsce na pokładzie statku powietrznego, w których przedmiot wykorzystywany na użytek serwisu pokładowego spowodował uszkodzenie ciała pasażera, bez konieczności ustalenia, czy owe sytuacje są wynikiem ryzyka typowego dla przewozów lotniczych.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
UE podpisuje umowę z Kanadą w sprawie danych
MSiT rozpoczęło prace nad uporządkowaniem systemu szlaków
Komisja Europejska chce wesprzeć
Dział aktualności dnia:
Starsze aktualności:
McDonald`s przegrał przed Sądem
Czego boją się Polacy na
Jakich wakacji szukano w
Dofinansowania wycieczek dla szkół za 70 mln
Nowe kierunki w ofercie EXIM
Wenecja idzie dalej z
Prezes Polskiej Grupy Lotniczej
Grecja próbuje odzyskać marmury z
Duży touroperator
Światowe Forum Ekonomiczne o rozwoju sektora
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem
Grecja nie zniesie ograniczeń w przemieszczaniu się na majówkę
Singapur wpuści zaszczepionych turystów
Polska podpisała umowę lotniczą z Arabią Saudyjską
W jakim stopniu wzrasta liczba przyjazdów do Grecji?
Bezpłatna woda pitna w Gdańsk Airport
Lotnisko w Radomiu z przedłużonym terminem składania ofert
Wielka Brytania obniży VAT na usługi turystyczne
Handwritten Collection w planach 250 nowych hoteli
Rusza kolejna edycja kampanii edukacyjnej dla touroperatorów
Podróżni nie znają swoich praw
Sejm wkrótce zajmie się bonem turystycznym i pomocą dla przedsiębiorców
Model nowego samolotu odbył pierwszy lot testowy
LOT będzie kontynuował współpracę z linią Nordica
Pandemia utrudniła funkcjonowanie branży winiarskiej, ale nie wyrządziła jej większych strat