TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Karta pokładowa może wystarczyć do wykazania potwierdzonej rezerwacji na lot

Zapłata ceny imprezy turystycznej obejmującej lot przez osobę trzecią nie wyklucza prawa do odszkodowania w przypadku dużego opóźnienia lotu - uznał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.


Przewoźnik lotniczy oferujący loty czarterowe zawarł umowę z organizatorem wycieczek. Zgodnie z tą umową przewoźnik obsługiwał w określonych terminach loty, na które ów organizator wycieczek, po zapłaceniu za loty, sprzedawał bilety pasażerom lotniczym.

Dwóch pasażerów lotniczych wzięło udział w imprezie turystycznej obejmującej lot z Teneryfy do Warszawy, który został wykonany z ponad 22-godzinnym opóźnieniem w przylocie. Umowa o udział w imprezie turystycznej została zawarta między spółką będącą osobą trzecią w imieniu tych pasażerów a wskazanym organizatorem wycieczek.

Pasażerowie, o których mowa zażądali od przewoźnika lotniczego odszkodowania na podstawie prawa UE. Przewoźnik odmówił wypłaty tego odszkodowania. Jego zdaniem wskazani pasażerowie nie posiadali potwierdzonej rezerwacji na lot, a kopie kart pokładowych nie są w tym względzie wystarczające. Zdaniem tego przewoźnika impreza turystyczna tych pasażerów została zapłacona przez spółkę będącą osobą trzecią na preferencyjnych warunkach. W konsekwencji podróżowali oni bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej, co wykluczało ich prawo do odszkodowania.

Sąd polski, do którego pasażerowie ci wnieśli pozew, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości. Chce on ustalić, czy wbrew stanowisku przewoźnika lotniczego powinni oni otrzymać odszkodowanie na podstawie prawa Unii.

Trybunał udzielił odpowiedzi twierdzącej. Uznał, że karta pokładowa może stanowić inny dowód wskazujący, że rezerwacja została przyjęta i zarejestrowana przez przewoźnika lotniczego lub organizatora wycieczek dla danego lotu. I tak, poza sytuacjami nadzwyczajnymi, należy uznać, że pasażerowie, którzy stawili się na odprawę i odbyli dany lot, posiadając na niego kartę pokładową, mieli potwierdzoną rezerwację na ten lot.

Ponadto Trybunał nie uznał, by pasażerowie, o których mowa, podróżowali bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej, która nie jest bezpośrednio lub pośrednio dostępna powszechnie. Taka sytuacja miałaby miejsce tylko wtedy, gdyby to sam przewoźnik lotniczy zezwolił im na taką możliwość. W związku z tym okoliczność, że osoba trzecia zapłaciła organizatorowi wycieczek cenę za imprezę turystyczną i że ów organizator zapłacił przewoźnikowi lotniczemu cenę za lot zgodnie z warunkami rynkowymi, nie uniemożliwia pasażerom skorzystania z prawa do odszkodowania.

Trybunał wskazał również, że do przewoźnika lotniczego należy wykazanie, zgodnie z zasadami przewidzianymi w prawie krajowym, że pasażer podróżował bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowe




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
linie lotnicze prawo opóźnienie lotu odszkodowanie trybunał sprawiedliwości UE




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję