Ogłoszenia
Ogłoszenia
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Pilot Praga-Wiedeń-Bratysława
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Almatur Katowice - praca w turystyce
- Szukam partnera: trekkingi w Himalaje
- Rezydent w hotelu
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Projekt/Event Manager
Lokalność i autentyczność powinny być rdzeniem produktów turystycznych
Macedonia jest krajem, który mocno postawił na rozwijanie własnej oferty turystycznej. Jakie segmenty turystyki chcą rozwijać w tym bałkańskim kraju? Na co zwracać uwagę sprzedając macedońskie produkty turystyczne? Zapraszamy do lektury rozmowy z dyrektorem Agencji Promocji i Wsparcia Turystyki Republiki Macedonii, Panem Ljupczo Janevskim. Dziś prezentujemy pierwszą część wywiadu poświęconego turystyce w Macedonii.
Ilu turystów odwiedzi w tym roku Macedonię, zgodnie z Pana prognozami? Ilu turystów przybyło w zeszłym roku?
Liczba turystów i zrealizowanych noclegów w Macedonii stale rośnie w przeciągu ostatnich 10 lat. W ubiegłym, 2017 roku odwiedził Macedonię 1 milion turystów, którzy zrealizowali 2,8 milionów noclegów. W trakcie pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku sektor turystyczny odnotował 20% progres i mamy nadzieję, że ta tendencja się utrzyma. Prognozy na ten rok stanowią, że Macedonię odwiedzi ponad 1,2 milionów turystów, którzy zrealizują 3 miliony noclegów, co jest wynikiem kilkukrotnie wyższym od średniej europejskiej i regionalnej fluktuacji turystycznej. Wskazuje to w sposób wyraźny na atrakcyjność tak oferty turystycznej, jak również formy turystyki masowej w szczycie sezonu. Macedonia potrzebuje zarówno ilości, jak i jakości we wszystkich 4 porach roku.
Które segmenty branży turystycznej chcecie rozwijać?
W ciągu ostatnich kilku lat Macedonia walczyła o to, aby mieć coraz lepszą pozycję na europejskiej i światowej mapie turystycznej. Dlatego w głównej mierze dążyliśmy, aby zwiększyć ilość a nie jakość turystów. Nie oznacza to wcale, że jakość jest zła, ale uważamy, że przy większej ilości stworzymy takie treści turystyczne, które wydobędą jakość turystów. Dowodem na to są ich powroty do Macedonii i korzystanie z atrakcji turystycznych. Ponowne odwiedziny Jeziora Ochrydzkiego i miasta Ochryda, będącego pod ochroną UNESCO oraz Skopje, stolicy państwa, które wiedzie prym jako najczęściej odwiedzane miejsce w Macedonii. Macedonia może zaoferować niezwykle różnorodne formy wypoczynku, od eko- i agroturystki, wypoczynku na terenach wiejskich, przez pełne przygód formy turystyki, w tym segmenty oferty adrenalinowej, po wypoczynek i rozrywkę.
Według mnie, to, czego oczekują turyści i to, co oferują biura podróży będzie się zmieniało w najbliższych latach, ponieważ coraz więcej podróżnych zdecyduje się na przygodowe formy turystyki, w których Macedonia ma wiele do zaoferowania. Obowiązkowa wizyta w Parkach Narodowych (Mavrovo, Galiczica, Pelister), na obszarze chronionym Jasen i w kanionie Matka w pobliżu Skopje, przepiękna przyroda i górskie szczyty które stanowią wyzwanie dla alpinistów i poszukiwaczy przygód. Smak tradycyjnego macedońskiego jedzenia, kultura, tradycja pozostają na zawsze wyryte w zmysłach podróżnych. W ciągu ostatnich kilku lat klasyczny urlop coraz częściej zastępowany je przez aktywne formy wypoczynku.
W związku z tym macedońskie podmioty turystyczne podążają za światowymi trendami, a ich oferty nakierowane są na wsparcie i realizację projektów w ramach alternatywnych form wypoczynku, w tym turystyki aktywnej (przygodowej). Rozwój turystyki alternatywnej w Macedonii jest częścią priorytetów Agencji Promocji i Wsparcia Turystyki. Lecz turystyka pełna przygód nie wymaga od nas dostosowania się do rynku, ale dostosowania samego rynku do naszych mocnych stron, które od wieków doskonalą się poprzez naszą kulturę, a są zakorzenione w naszej żywności, winie, muzyce, krajobrazach i tradycji. Dlatego dziedzictwo narodowe, społeczności lokalne, autentyczność i różnorodność regionalna powinny stanowić rdzeń naszych produktów turystycznych. Z drugiej strony, jak już wspomnieliśmy, w sezonie letnim jest również obecna turystyka masowa wokół jezior w Macedonii (Ochrydzkie, Prespanskie i Dojranskie), która jest uzupełniana wycieczkami po innych, mniej lub bardziej znanych lokalizacjach turystycznych. Jako szczególnie interesujące, mogę wymienić nurkowanie i paralotniarstwo wokół Jeziora Ochrydzkiego, odwiedziny Parku Narodowego Galiczica podczas, gdy Jezioro Dojran jest ostatnio coraz częściej wybierane jako miejsce odpowiednie do organizacji festiwali muzycznych.
Z których krajów pochodzi większość turystów?
Podstawowym rynkiem w tym momencie jest turecki, ponieważ większość turystów odwiedzających Macedonię pochodzi właśnie z tego obszaru. Turyści z krajów naszego regionu, jak Serbia, Bułgaria, Albania i Kosowo wybierają Macedonię ze względu na bliskość i dostępność oraz nieodkryte treści turystyczne oferowane przez nasz kraj. Bez wyjątku, co roku jesteśmy zaskoczeni rosnącą liczbą polskich turystów, co wynika z promocji i uruchomienia bezpośrednich lotów do Macedonii. Tradycyjnie mamy gości z Holandii, którzy masowo odwiedzają Macedonię oraz turystów z krajów skandynawskich.
Które miejsca są zwykle odwiedzane przez turystów?
Podstawowymi i najatrakcyjniejszymi miejscami turystycznymi są miasta Ochryda i Skopje, z wszystkimi swoimi atrakcjami i treściami, które oferują te dwa regiony (paralotniarstwo, nurkowanie, wspinaczka, kajaki, rozkoszowanie się kulinarnymi specjałami, spacerami, wizytami w muzeach, zakupy itp.). Ale coraz częściej odwiedzane są Parki Narodowe, regiony winiarskie (Tikveszki i Demir Kapija), obszary wiejskie i sioła z autentycznymi macedońskimi zabudowaniami. Coraz więcej turystów bierze udział w imprezach kulturalnych odbywających się na terenie kraju (Wesele w Galiczniku, Vevczanski Karnawał, Festiwal Wina i Tikveszkie Winobranie, Ochrydzkie Lato, Święto Trzech Króli, Skopje Jazz Festiwal i inne).
Jakiemu rodzajowi turystów najbardziej przypadnie do gustu Macedonia?
Macedonia jako destynacja turystyczna oferująca całościowe podejście do atrakcji turystycznych zapewnia różnorodne segmenty turystyki, dlatego oczekujemy i chcemy różnych profili turystów, którzy odwiedzą Macedonię. Oznacza to, że pragniemy, aby turyści odwiedzali Macedonię w trakcie wszystkich czterech sezonów i cieszyli się tym, co ma ona do zaoferowania.
W jaki sposób sprzedawać macedońskie produkty turystyczne? Co chciałby Pan doradzić polskim biurom podróży?
Jako kraj mało znany w Europie, Macedonia w najbliższych latach powinna stać się miejscem coraz częściej odwiedzanym i odkrywanym. Chciałbym podkreślić, że Macedonia już się promuje na rynku dźwięcznym sloganem reklamowym Macedonia, Twój następny cel podróży". Hasło to zachęca i motywuje do przyjazdu tutaj już teraz. Biurom Podróży i Touroperatorom z Polski proponowałbym i zachęcałbym ich, żeby sprzedawali macedońską gościnność, umiłowanie tradycji, pyszne jedzenie i nietknięta przyrodę. Wszystkim tym trzeba się rozkoszować, dotykać, odczuwać, podziwiać i smakować. I, tak jak już wspominałem wcześniej, różne formy turystyki alternatywnej, jak ekoturystyka, turystyka na obszarach wiejskich, poznawanie i doświadczanie miejscowych atrakcji tworzy równowagę pomiędzy turystyką masową a pozostałymi formami wypoczynku. Kierunek, w którym porusza się Agencja, jest zgodny ze światowymi trendami. Według analiz Macedonię można traktować jako istotny kierunek turystyczny, ponieważ trendy wskazują, że poszukiwane są miejsca małe, lokalne i autentyczne. Działania rozwojowe związane z przyrodą i aktywnością na świeżym powietrzu, zaangażowanie w lokalną kulturę i hedonistyczne doświadczanie walorów naturalnych produktów spożywczych i gastronomii są przedmiotem promocji. Chciałbym wspomnieć, że rozpoczynamy aktywną promocję gastronomii, szlaków winnych w Macedonii, kultury i historii, ekoturystyki, ale także maksymalnej dostępności do turystyki przygodowej. Przy takiej promocji spodziewamy się wzrostu liczby turystów krajowych i zagranicznych w nadchodzącym okresie o 15-20%.
Czy są prowadzone bieżące inwestycje w infrastrukturę turystyczną w Macedonii?
Trwają nieustanne prace nad infrastrukturą, poprawą jakości usług turystycznych, budową większej ilości dróg, uruchomieniem większej ilości bezpośrednich lotów z Europy i Świata do Macedonii i z Macedonii do europejskich metropolii. Mamy nadzieję, że w ciągu najbliższych kilku lat niektóre z macedońskich dróg staną się autostradami. Również znacznie łatwiej będzie się podróżowało do Macedonii. Tym, na co trzeba bardziej zwrócić uwagę, jest turystyka tranzytowa, która zwiększy ofertę turystyczna poprzez międzynarodowe trasy tranzytowe -75 i -65. Macedonia, jako główne skrzyżowanie na Bałkanach, powinna zatrzymać turystów tranzytowych przynajmniej na dwa noclegi. W kilku ostatnich latach pojawiły się w Macedonii znane marki hotelarskie oraz zostały zbudowane atrakcyjne światowej klasy hotele, jak Marriott, Ibis, Ramada, Doubletree by Hilton. Skopje, jako stolica jest coraz częściej odwiedzana przez turystów preferujących tzw. "miejskie wypady", atrakcyjne z wielu powodów.
Jakie działania promocyjne podejmowane są przez Agencję Promocji i Wsparcia Turystyki?
Konkretnie w Polsce, Agencja Promocji i Wsparcia Turystyki jest obecna podczas Targów Turystycznych odbywających się w Warszawie i w Poznaniu. Przez ostatnie pięć lat z rzędu Agencja ds. Turystyki realizuje stałą kampanie promocyjną w polskich mediach (drukowanych i elektronicznych). Przy wsparciu Agencji ds. Turystyki odbyły się w tym roku podróże informacyjne dla dziennikarzy i organizatorów turystyki. Mamy doskonałą współpracę z touroperatorem Rego Bis. Rząd Republiki Macedonii oraz Agencja Promocji i Wsparcia Turystyki zapewniają również wsparcie w zakresie dotowania zorganizowanego obrotu turystycznego w kraju (więcej szczegółowych informacji można znaleźć na naszej stronie internetowej www.tourismmacedonia.gov.mk ).
W nadchodzącym okresie przygotowujemy się do udziału w targach w Warszawie i zorganizowania macedońskiego wieczoru w Polsce wraz z degustacją potraw i wina, podczas którego zaprezentujemy cały turystyczny potencjał Macedonii.
Druga część rozmowy - Co można robić w Macedonii?.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Macedonia walczy o lepszą pozycję na turystycznej mapie
[2018-08-13 16:18 83.26.68.*]
Tak się promują, że nie ma takiej strony, do której podano link !!!!
Barbasia odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Wakacje.pl doceniają
Dokąd polecą Polacy w okresie
Dział aktualności dnia:
Wakacje.pl doceniają
Grecja spodziewa się rekordowych zysków z
Bułgaria i Rumunia wchodzą do strefy
Listopad trochę rozczarował, a grudzień nie wygląda
Starsze aktualności:
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Nocowanie.pl bez optymizmu o
Krok w stronę uruchomienia połączeń z Polski do
Jak ubezpieczają się wyjeżdżający na
Raport Travelplanet pokazuje
Jakie nastroje ma pomorska branża
Sąd UE kwestionuje pomoc dla
Powstanie hotel dla miłośników piwa
Włosi strajkują - uciążliwy piątek nie tylko dla turystów
Rego-Bis umożliwi bezkosztową zmianę rezerwacji
UNWTO udostępnia darmowe narzędzie do śledzenia zmian w turystyce
Traveldata: Thomas Cook bardzo drogą lekcją dla turystyki
O ile ceny spadają jesienią? I od kiedy jest taniej?
UNWTO: Turystyka ma ważną rolę do odegrania w odbudowie gospodarki
W wystawianiu gwarancji nie ma automatyzmu
O ile spadła wartość rynku gastronomicznego?
Rosną przychody greckich firm turystycznych
Łódzki segment biurowy i hotelowy rośnie w siłę
Thomas Cook wznawia loty w rejon Morza Czerwonego
Stan wyjątkowy w Tunezji przedłużony
Popyt w turystyce wyjazdowej kuleje nie tylko w Polsce
50 gmin uzdrowiskowych otrzyma dofinansowanie
Kościoły drewniane w Wielkopolsce ??