Nowy lider majówkowych wyjazdów?
2019-03-18Zmienił się najchętniej rezerwowanym kierunek na majówkę - wynika z danych Travelplanet.pl. Hotele 5* są prawie tak popularne jak czterogwiazdkowe. A w jednych i drugich majówkę zamierza spędzić trzy czwarte klientów biur podróży. Im bliżej do długiego weekendu, tym więcej trzeba zapłacić za wypoczynek.
r e k l a m a
Jak wynika ze statystyk rezerwacyjnych Travelplanet.pl turyści nieco podwyższają standard wypoczynku na majówkę w porównaniu do ubiegłorocznej, ale wstrzymują się z rezerwacjami, czekając na mocne przeceny ofert. Do pierwszych dni marca widać trzyprocentowy spadek rezerwacji w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Ale inne dane pokazują, że taka strategia nie przynosi jak dotychczas efektu. Średni koszt rezerwacji na osobę na wszystkich kierunkach wzrósł o ok 100 zł. Alle na najpopularniejszych kierunkach majówkowy urlop zdrożał w ciągu miesiąca o 150 - 250 zł od osoby.
Top kierunki - znacząca zmiana
Najważniejsza zmiana w dotychczasowych upodobaniach zaszła na pozycji lidera. Po raz pierwszy od wielu sezonów to nie Grecja, lecz Turcja będzie krajem odwiedzanym najchętniej przez klientów polskich biur podróży. I to nie jest zjawisko dotyczące jedynie majówki, podobnie rzecz ma się w wypadku rezerwacji na lato.
Majówkę w Turcji do pierwszych dni marca zarezerwował niemal co czwarty klient biur podróży (wzrost z ok. 19 proc. rezerwacji na majówkę 2018), głównie kosztem Grecji (spadek z 25 do 19 proc.). Trzecie miejsce należy do Hiszpanii z ok 13-proc. odsetkiem rezerwacji. Minimalnie mniejszym powodzeniem niż rok wcześniej cieszy się Egipt (8,5 wobec 9 proc. rezerwacji). Pierwszą piątkę zamyka Cypr (nieco ponad 4 proc. rezerwacji)
Coraz wyższy komfort
Szczegółowa analiza rezerwacji potwierdza długookresowy trend, zgodnie z którym majówka to czas, w którym klienci biur podróży wyjątkowo chętnie kupują imprezy turystyczne w najwyższym standardzie. Wypoczynek w hotelach 4* i 5* to łącznie ponad 75 proc. sprzedanych ofert. Przy czym w tym roku dystans pomiędzy popularnością tych kategorii hoteli zmniejszył się z 7 pkt proc. do zaledwie 2 pkt. proc.
Wciąż ponad połowa wszystkich imprez turystycznych w najwyższym standardzie sprzedawana jest do Turcji. Turcja zdołała zbudować wśród turystów stereotyp najtańszego kierunku w najwyższym standardzie, a więc obowiązujący model to wakacje all inclusive w hotelu 5*.
I jeśli nawet na majówkę 2019 mamy w wypadku ofert tureckich do czynienia z bardzo wyraźnym wzrostem średniego kosztu wycieczek (w standardzie 4* to 125 zł od osoby, w standardzie 5* to aż 300 zł od osoby) to i tak widać, że zrównują się one dopiero z porównywalnymi kosztami pobytu w porównywalnym standardzie w Egipcie czy Grecji.
Im bliżej, tym drożej
Na początku marca 2019 rezerwacji na wszystkich kierunkach i we wszystkich kategoriach było o 3 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu w ub. roku. Warto jednak pamiętać, że ta ubiegłoroczna podstawa była wyjątkowo wysoka (do marca 2018 sprzedaż wycieczek na majówkę niemal podwoiła się w porównaniu do sprzedaży majówki do marca 2017).
Ale z pewnością turyści wstrzymują się z rezerwacjami wyjazdów na tegoroczny długi weekend majowy i jest to efekt ubiegłorocznej ostrej rywalizacji cenowej touroperatorów i spadku cen w lecie 2018.
Turyści liczą na podobne zjawisko w tym roku, ale czy teraz im później zarezerwujemy majówkę, tym będzie ona tańsza? Z dotychczasowych danych wynika, ze wręcz przeciwnie. Średni koszt rezerwacji na osobę na wszystkich kierunkach, dokonywanych na początku marca w stosunku do założonych na początku lutego wzrósł o ok 90 zł. Na tych najbardziej popularnych koszt majówki skoczył od 85 zł (Egipt) do nawet blisko 350 zł (Bułgaria).
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych rozpoczyna
Nowa linia charterowa dla
Dział badania rynku i analizy:
GUS: liczba turystów w Polsce
ETC: Turystyka wykazała się
WTTC: Turyści mówią o zrównoważonej turystyce, ale co
Starsze aktualności:
Rusza trzecia edycja konkursu Teraz Polska
Jak polskie obiekty szykują się do
McDonald`s przegrał przed Sądem
Czego boją się Polacy na
Jakich wakacji szukano w
Dofinansowania wycieczek dla szkół za 70 mln
Nowe kierunki w ofercie EXIM
Wenecja idzie dalej z
Prezes Polskiej Grupy Lotniczej
Grecja próbuje odzyskać marmury z
Umowa kupna-sprzedaży pojazdu - o czym pamiętać?
Chorwacki start-up lotniczy wystartuje w przyszłym roku?
Słowiński Park Narodowy nie dla naturystów
Orbis zadowolony z wyników za 2019 r.
Niemiecka Centrala Turystyki zapowiada nowe kampanie promocyjne
Terminy ważności voucherów do przedłużenia
Przewoźnik autobusowy wprowadził program lojalnościowy
Orbis podpisał umowę sprzedaży hotelu Novotel Szeged
Novotel z propozycją na mistrzostwa świata
Sejm znowelizował Tarczę turystyczną - touroperatorzy też dostaną pomoc
ECTAA składa oficjalną skargę na IATA
Wizz Air zapowiada siedem tras z polskich lotnisk
Czwarta edycja targów turystycznych Lubuskie Tour
Rainbow: wyjazdy krajowe z rezydentem i animacjami
KURS PILOTA WYCIECZEK- BEZPŁATNY
Koniec roku lepszy pod względem punktualności na lotniskach
4 nowe trasy wzbogacą siatkę połączeń Ryanair z Polski
Nagrody branży eventowej rozdane - MP Power Awards 2018
Rada UE aktualizuje listę krajów, dla których zaleca otwarcie granic
Wygoda Travel rozpoczęła sprzedaż oferty zimowej