TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Tempo wzrostu ruchu lotniczego niezadowalające

Wyniki popytu na loty pasażerskie za czerwiec 2021 r., wskazują na bardzo niewielką poprawę zarówno na międzynarodowych, jak i krajowych rynkach podróży lotniczych - wynika z danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA). Ze względu na ograniczenia w podróżach międzynarodowych popyt pozostaje znacznie poniżej poziomu sprzed wprowadzenia ograniczeń związanych z COVID-19.


Ponieważ porównania między wynikami miesięcznymi za rok 2021 i 2020 są zniekształcone przez nadzwyczajny wpływ COVID-19, o ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie porównania dotyczą czerwca 2019 r., który przebiegał zgodnie z normalnym wzorcem popytu.

Całkowity popyt na podróże lotnicze w czerwcu 2021 roku (mierzony wskaźnikiem RPK) spadł o 60,1% w porównaniu z czerwcem 2019 roku. Była to niewielka poprawa w porównaniu z 62,9% spadkiem odnotowanym w maju 2021 r. w stosunku do maja 2019 r.

Popyt na międzynarodowe loty pasażerskie w czerwcu był o 80,9% niższy niż w czerwcu 2019 r., co stanowi poprawę w stosunku do spadku o 85,4% odnotowanego w maju 2021 r. w porównaniu z sytuacją sprzed dwóch lat. Wszystkie regiony z wyjątkiem Azji i Pacyfiku przyczyniły się do nieznacznego wzrostu.

Całkowity popyt na loty krajowe zmniejszył się o 22,4% w porównaniu z poziomami sprzed kryzysu (czerwiec 2019 r.), co stanowi niewielki wzrost w porównaniu ze spadkiem o 23,7% odnotowanym w maju 2021 r. w porównaniu z okresem 2019 r. Wyniki na kluczowych rynkach krajowych były mieszane, przy czym Rosja odnotowała solidną ekspansję, podczas gdy Chiny powróciły do spadków.

Widzimy ruch w dobrym kierunku, szczególnie na niektórych kluczowych rynkach krajowych. Ale sytuacja w zakresie podróży międzynarodowych nie jest teraz w pobliżu miejsca, w którym powinnina być. W czerwcu powinien rozpocząć się szczyt sezonu, ale linie lotnicze przewiozły zaledwie 20% pasażerów w stosunku do poziomu z 2019 roku. To nie jest ożywienie, to trwający kryzys spowodowany bezczynnością rządów - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Ruch międzynarodowy linii lotniczych z regionu Azji i Pacyfiku w czerwcu spadł o 94,6% w porównaniu z czerwcem 2019 r., bez zmian w stosunku do spadku o 94,5% w maju 2021 r. w porównaniu z majem 2019 r. Region ten miał najbardziej gwałtowne spadki ruchu przez jedenasty miesiąc z rzędu. Zdolność przewozowa spadła o 86,7%, a współczynnik wypełnienia miejsc spadł o 48,3 punktu procentowego do 33,1%, najniższego wśród regionów.

Europejscy przewoźnicy odnotowali w czerwcu spadek ruchu międzynarodowego o 77,4% w porównaniu z czerwcem 2019 r., co oznacza wzrost w stosunku do spadku o 85,5% w maju w porównaniu z tym samym miesiącem 2019 r. Zdolność przewozowa spadła o 67,3%, a współczynnik wypełnienia miejsc spadł o 27,1 punktów procentowych do 60,7%.

Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały spadek popytu w czerwcu o 79,4% w porównaniu z czerwcem 2019 r., co oznacza poprawę w stosunku do spadku o 81,3% w maju w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 r. Zdolność przewozowa spadła o 65,3%, a współczynnik wypełnienia miejsc pogorszył się o 31,1 punktów procentowych do 45,3%.

Czerwcowy popyt przewoźników z Ameryki Północnej spadł o 69,6% w porównaniu z okresem 2019 r., poprawiając się z 74,2% spadku w maju w stosunku do maja 2019 r. Zdolność przewozowe zmniejszyły się o 57,3%, a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 25,3 punktu procentowego do 62,6%.

Linie lotnicze Ameryki Łacińskiej odnotowały spadek ruchu w czerwcu o 69,4% w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 r., co poprawiło się w porównaniu ze spadkiem o 75,3% w maju w porównaniu z majem 2019 r. Zdolność przewozowa w czerwcu spadła o 64,6%, a współczynnik wypełnienia miejsc spadł o 11,3 punktów procentowych do 72,7%, co było najwyższym współczynnikiem obciążenia wśród regionów przez dziewiąty miesiąc z rzędu.

Ruch afrykańskich linii lotniczych spadł o 68,2% w czerwcu w porównaniu z tym samym miesiącem dwa lata temu, co stanowi poprawę w stosunku do spadku o 71,5% w maju w porównaniu z majem 2019 r. Czerwcowa zdolność przewozowa skurczyła się o 60,0% w porównaniu z czerwcem 2019 r., a współczynnik wypełnienia miejsc spadł o 14,5 punktu procentowego do 56,5%.

Ruch krajowy w Chinach zanotował słaby czerwiec, spadając o 10,8% w porównaniu z czerwcem 2019 r., po wzroście o 6,3% w maju w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r. Z kolei ruch krajowy w USA poprawił się z 25,4% spadku w maju w stosunku do tego samego miesiąca w 2019 r., do 14,9% spadku w czerwcu.

Z każdym dniem maleje nadzieja na znaczące ożywienie w ruchu międzynarodowym w okresie letnim na półkuli północnej. Wiele rządów nie śledzi danych ani opinii naukowców, aby przywrócić podstawową swobodę przemieszczania się. Pomimo rosnącej liczby zaszczepionych osób i lepszych możliwości badawczych, jesteśmy bardzo blisko utraty kolejnego szczytu sezonu letniego na ważnym rynku transatlantyckim. To, czego potrzebujemy, to zarządzane ryzykiem ponowne połączenie świata. Zaszczepieni podróżni powinni odzyskać swobodę przemieszczania się. Skuteczny system badań może w wystarczającym stopniu zarządzać ryzykiem w przypadku osób, które nie mogą się zaszczepić. Takie jest podstawowe przesłanie najnowszych wytycznych WHO dotyczących podróżowania. - dodał Walsh.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
międzynarodowe zrzeszenie przewoźników lotniczych iata ruch lotniczy Willie Walsh




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję