Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista od udanych wakacji :) w Azul Holiday
- Specjalista ds. Turystyki - Tarnowskie Góry
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej
- Specjalista ds.turystyki - Biuro Podróży...
- Praca Zdalna 100% - Konsultant ds. podróży...
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. Sprzedaży i Obsługi Klienta
- ITAKA RUMIA - Specjalista ds. Turystyki
- Specjalista d.s.Turystyki Krakow
- Rezydent/Asystent rezydenta EXIMTOURS w TUNEZJI
Zobacz także
TSUE:Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, nawet jeśli nie stawili się na odprawę
Turysta może pozwać organizatora przed sąd właściwy dla swojego miejsca zamieszkania?
Turyści odwołali wyjazdy i starali się o zwroty z gwarancji po upadku touroperatora
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem UE
Zasady dodatkowego wynagrodzenia nie mogą dyskryminować pracujących w niepełnym wymiarze
Kto odpowiada za opóźnienie dzierżawionego samolotu?
Odszkodowania za opóźnienie samolotów to często powracający temat. Kto powinien zapłacić pasażerom takie odszkodowanie w przypadku, gdy opóźniony samolot był dzierżawiony na zasadach wet lease? Przed takim pytaniem stanął Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W przypadku dużego opóźnienia lotu przewoźnikiem lotniczym zobowiązanym do zapłaty odszkodowania należnego na rzecz pasażerów nie jest przewoźnik, który oddał w dzierżawę użyty samolot wraz z załogą, lecz przewoźnik, który zdecydował o wykonaniu lotu - orzekli sędziowie trybunału.
Wolfgang Wirth i inni pasażerowie zarezerwowali u przewoźnika lotniczego TUIfly lot z Hamburga (Niemcy) do Cancún (Meksyk). Dla celów wykonania tego lotu TUIfly wykorzystała samolot wraz załogą, który wydzierżawiła ("wet lease") od innego przewoźnika lotniczego, Thomson Airways. Na potwierdzeniu rezerwacji wskazano, że rezerwacje zostały dokonane przez TUIFly, lecz lot był "wykonywany" przez Thomson Airways.
Jako że lot ów został wykonany z opóźnieniem, W. Wirth i inni pasażerowie wystąpili do Thomson Airways o zapłatę odszkodowania, które uznali za należne im zgodnie z rozporządzeniem nr 261/20041. Spółka Thomson Airways odmówiła zapłaty tego odszkodowania z tego względu, że nie była ona obsługującym przewoźnikiem lotniczym w rozumieniu owego rozporządzenia.
Zdaniem Thomson Airways odpowiedzialność operacyjną za wykonanie lotu ponosiła spółka TUIFly, w związku z czym powództwo o odszkodowanie powinno zostać skierowane wyłącznie przeciwko temu przewoźnikowi lotniczemu.
W tych okolicznościach Landgericht Hamburg (sąd okręgowy w Hamburgu, Niemcy) zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z wnioskiem o sprecyzowanie pojęcia "obsługującego przewoźnika lotniczego".
Trybunał stwierdził w wyroku, że za obsługującego przewoźnika lotniczego należy uznać przewoźnika, który podejmuje decyzję o przeprowadzeniu konkretnego lotu, włącznie z ustaleniem jego trasy, a tym samym o stworzeniu dla zainteresowanych oferty przewozu lotniczego. Podjęcie tego rodzaju decyzji oznacza bowiem, że przewoźnik ten ponosi odpowiedzialność za wykonanie tego lotu, w tym między innymi za ewentualne odwołanie lub duże opóźnienia w przylocie.
W konsekwencji, przewoźnik lotniczy tego rodzaju jak w rozpatrywanej sprawie Thomson Airways, który wydzierżawia samolot wraz z załogą innemu przewoźnikowi lotniczemu na zasadach wet lease, ale nie ponosi odpowiedzialności operacyjnej za lot, nie może zostać zakwalifikowany jako obsługujący przewoźnik lotniczy w rozumieniu rozporządzenia. Jest w tym względzie bez znaczenia, że potwierdzenie rezerwacji lotu wydane pasażerom wskazuje, że lot jest wykonywany przez tego pierwszego przewoźnika.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Etykieta emisja lotniczych przyjęta przez Komisję
Dział aktualności dnia:
POT i PPL będą współpracować na rzecz promocji
Miasta upominają się o opłatę
Rada UE przyjęła mandat negocjacyjny w sprawie nowelizacji dyrektywy
Starsze aktualności:
Przedłużenie kontroli na granicy z Niemcami problemem dla wielu
Grupa a&o zanotowała najlepszy rok w swojej
Wzrost cen wyjazdów turystycznych
ECTAA uruchamia program Ambasadorów Branży
eSky celuje w klientów biur
Polak najlepszym szefem kuchni w hotelach Select Services sieci
Zapraszamy na Germany Travel
Nowe Trendy w Turystyce - promocyjna wejściówka do
Czwarta edycja Certyfikacji Atrakcji Turystycznych Powiatu
Wakacje.pl kuszą doświadczonych
Emirates wprowadza automaty do odprawy na lotnisku w Dubaju
Niska suma ubezpieczenia podróży - oszczędność, która może wiele kosztować!
Rząd robi z turystyki zagranicznej kozła ofiarnego?
Śmierć polskiej turystki na przejściu granicznym
Europejskie stowarzyszenia turystyczne chcą zatwierdzenia propozycji KE w sprawie podróży
Komisja Europejska zachęca do łagodzenia ograniczeń przemieszczania
Prezes Qatar Airways protestuje przeciw blokadzie
Ile osób skorzystało z oferty Poznania za pół ceny?
Unia przedłuży okres tymczasowych ram pomocy państwa i rozszerzy jej zakres
KE wszczęła śledztwo w sprawie restrukturyzacji Condora
Premier zapowiedział łagodzenie obostrzeń
Zwyczaje wielkanocne na świecie
Czego obawiają się Polacy jadący na urlop?
TSUE rozpatrywał skargi Ryanair
Jak zmiana stanowiska zmienia człowieka:)