Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Recepcjonistka Stanica Wodna PTTK Wdzydze -...
- Specjalista ds. Turystyki Częstochowa
- specjalista ds. turystyki
- Usługi przewodnika miejskiego i pilota wycieczek
- Recepcja
- Prowadzenie punktu z biletami lotniczymi - Łódź
- Specjalista ds. Turystyki Gdańsk
- Zainwestuję pasywnie w biuro podróży lub projekt...
- Szkolenie dla pilotów wycieczek
- Praca w biurze podróży - organizacja wyjazdów...

Zobacz także
Karta pokładowa może wystarczyć do wykazania potwierdzonej rezerwacji na lot
Turyści odwołali wyjazdy i starali się o zwroty z gwarancji po upadku touroperatora
Turysta może pozwać organizatora przed sąd właściwy dla swojego miejsca zamieszkania?
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem UE
ECTAA: Projekt reformy dyrektywy turystycznej oderwany od rzeczywistości
Strajk na lotnisku może wykluczyć odpowiedzialność za opóźniony lot
Kto odpowiada za opóźnienie dzierżawionego samolotu?
2018-07-05Odszkodowania za opóźnienie samolotów to często powracający temat. Kto powinien zapłacić pasażerom takie odszkodowanie w przypadku, gdy opóźniony samolot był dzierżawiony na zasadach wet lease? Przed takim pytaniem stanął Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
r e k l a m a
W przypadku dużego opóźnienia lotu przewoźnikiem lotniczym zobowiązanym do zapłaty odszkodowania należnego na rzecz pasażerów nie jest przewoźnik, który oddał w dzierżawę użyty samolot wraz z załogą, lecz przewoźnik, który zdecydował o wykonaniu lotu - orzekli sędziowie trybunału.
Wolfgang Wirth i inni pasażerowie zarezerwowali u przewoźnika lotniczego TUIfly lot z Hamburga (Niemcy) do Cancún (Meksyk). Dla celów wykonania tego lotu TUIfly wykorzystała samolot wraz załogą, który wydzierżawiła ("wet lease") od innego przewoźnika lotniczego, Thomson Airways. Na potwierdzeniu rezerwacji wskazano, że rezerwacje zostały dokonane przez TUIFly, lecz lot był "wykonywany" przez Thomson Airways.
Jako że lot ów został wykonany z opóźnieniem, W. Wirth i inni pasażerowie wystąpili do Thomson Airways o zapłatę odszkodowania, które uznali za należne im zgodnie z rozporządzeniem nr 261/20041. Spółka Thomson Airways odmówiła zapłaty tego odszkodowania z tego względu, że nie była ona obsługującym przewoźnikiem lotniczym w rozumieniu owego rozporządzenia.
Zdaniem Thomson Airways odpowiedzialność operacyjną za wykonanie lotu ponosiła spółka TUIFly, w związku z czym powództwo o odszkodowanie powinno zostać skierowane wyłącznie przeciwko temu przewoźnikowi lotniczemu.
W tych okolicznościach Landgericht Hamburg (sąd okręgowy w Hamburgu, Niemcy) zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z wnioskiem o sprecyzowanie pojęcia "obsługującego przewoźnika lotniczego".
Trybunał stwierdził w wyroku, że za obsługującego przewoźnika lotniczego należy uznać przewoźnika, który podejmuje decyzję o przeprowadzeniu konkretnego lotu, włącznie z ustaleniem jego trasy, a tym samym o stworzeniu dla zainteresowanych oferty przewozu lotniczego. Podjęcie tego rodzaju decyzji oznacza bowiem, że przewoźnik ten ponosi odpowiedzialność za wykonanie tego lotu, w tym między innymi za ewentualne odwołanie lub duże opóźnienia w przylocie.
W konsekwencji, przewoźnik lotniczy tego rodzaju jak w rozpatrywanej sprawie Thomson Airways, który wydzierżawia samolot wraz z załogą innemu przewoźnikowi lotniczemu na zasadach wet lease, ale nie ponosi odpowiedzialności operacyjnej za lot, nie może zostać zakwalifikowany jako obsługujący przewoźnik lotniczy w rozumieniu rozporządzenia. Jest w tym względzie bez znaczenia, że potwierdzenie rezerwacji lotu wydane pasażerom wskazuje, że lot jest wykonywany przez tego pierwszego przewoźnika.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Przedsiębiorcy komentują decyzję o przedłużeniu kontroli na
Jest termin uruchomienia systemu wjazdu do
Dział aktualności dnia:
Rekordowe ceny lastów poprawią wyniki
Starsze aktualności:
Samodzielne podróże były
Wakacje przyszłoroczne nie zapowiadają się
Niemcy chwalą turystów
Wyjeżdżający na urlop często szukają
ETC: Turystyka potrzebuje systemu zarządzania
Kultowa, rzymska atrakcja turystyczna będzie
Nowy hotel Radisson Hotel Group w
USA najpotężniejszym rynkiem
Thomas Cook kupiony przez
Emirates wprowadza automaty do odprawy na lotnisku w Dubaju
Niska suma ubezpieczenia podróży - oszczędność, która może wiele kosztować!
Rząd robi z turystyki zagranicznej kozła ofiarnego?
Śmierć polskiej turystki na przejściu granicznym
Europejskie stowarzyszenia turystyczne chcą zatwierdzenia propozycji KE w sprawie podróży
Komisja Europejska zachęca do łagodzenia ograniczeń przemieszczania
Ile osób skorzystało z oferty Poznania za pół ceny?
Unia przedłuży okres tymczasowych ram pomocy państwa i rozszerzy jej zakres
KE wszczęła śledztwo w sprawie restrukturyzacji Condora
Premier zapowiedział łagodzenie obostrzeń
Zwyczaje wielkanocne na świecie
Yanosik pomaga atrakcjom turystycznym
Prezes Qatar Airways protestuje przeciw blokadzie
Jak zmiana stanowiska zmienia człowieka:)