Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Praca w biurze podróży Galeria Podróży Olkusz
- WYGODA szuka instruktorów narciarstwa
- REZYDENT - TUNEZJA 2025
- Specjalista ds. Turystyki
- Biuro podróży
- Sprzedam Biuro Podróży
- REZYDENT, PILOT - TURCJA
- PASJONAT TURYSTYKI POSZUKIWANY
- BP ITAKA - KRAKÓW - Specjalista ds. Turystyki
- Travel Creator - Specjalista ds. turystyki...
O czym dyskutowano na Konferencji Turystyczno-Transportowej w Krakowie?
Od środy, 14 listopada w Hotelu Kolna w Krakowie odbywa się IX Ogólnopolska Konferencja Turystyczno-Transportowa zorganizowana przez Krakowską Izbę Turystyki. Konferencja była współfinansowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, ze środków z programu Małopolska Gościnna.
Po raz pierwszy konferencja, odbyła się, razem z serią wydarzeń towarzyszących pod hasłem Travel Meetings Małopolska. Oprócz niej w ramach Travel Meetings Małopolska odbyły się także II Forum Pilotów, Przewodników i Biur Podróży, II Warsztaty przewoźników obsługujących grupy z dalekiego wschodu w Europie, Szkolenie i Warsztaty z nowej Ustawy o usługach turystycznych, prowadzone przez dr. Jerzego Raciborskiego, oraz dr. Piotra Cybulę z Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, a także study tour i workshop po Małopolsce.
W trakcie ceremonii otwarcia, prezes Krakowskiej Izby Turystyki, Piotr Laskowski mówił, że na to wydarzenie zarejestrowało się ponad 150 osób.
Dr Krzysztof Borkowski z krakowskiej AWF przedstawił ideę paszportu pilota. Zgodnie z ideą jego twórców, Krakowskiej Izby Turystyki jest to swego rodzaju książeczka aktywności pilota, do której biura wpisują potwierdzenie zrealizowanych imprez. Dokument ma także poświadczać, w kilku językach, że jego posiadacz jest pilotem wycieczek i realizuje zadania na podstawie upoważnienia wydanego przez biuro. Dr Borkowski przekonywał, że dokument pozwala udokumentować swoją aktywność w zawodzie. Podkreślał, że istotne jest także to, że ma on jednolitą formę i jest wygodniejszy niż noszenie ze sobą skoroszytów z wcześniejszymi poświadczeniami zleceń. Dokument pozwala, w kontaktach z przedstawicielami służb publicznych, ale również z osobami prywatnymi, udowodnić kim ta osoba naprawdę jest. Dityczy to szczególnie krajów, w którym służby przyzwyczajone są, żeby zobaczyć poważny dokument, stąd forma paszportu. Jest to istotne w przypadku sytuacji nadzwyczajnej. Na dzień dzisiejszy, kiedy ktoś się pyta kim pan jest, można polegać na ustnym oświadczeniu, że się jest pilotem wycieczki i upoważnieniu z biura, które najczęściej jest w języku polskim. Dokument ten zwiększa szanse na podjęcie skutecznego działania w sytuacji awaryjnej. Szczególnie dzisiejsza sytuacja z RODO, kiedy np. chce się zapytać w szpitalu o zdrowie turysty, kiedy w szpitalu pytają o upoważnienie do udzielanie takich informacji, nawet jeśli pacjent został przywieziony nieprzytomny. Jeśli nie to do widzenia. Ten dokument udowadnia, że upoważnienie do dowiadywanie się o zdrowie zostało wyrażone warunkami uczestnictwa w imprezie. - przekonywał dr Borkowski.
Józef Ratajski ze Związku Pracodawców Turystyki Lewiatan przedstawił zintegrowany system kwalifikacji w sektorze turystyki. Przekonywał, że turystyka jest jedną z pierwszych branż, które wypracowały ramę kwalifikacji, w którą zostały wpisany wszystkie umiejętności zdobywane w ramach edukacji formalnej. Drugą częścią tych kwalifikacji są te, zdobywane w ramach edukacji pozaformalnej. Ratajski mówił, że powoływanie sektorowych ram kompetencji pojawiło się w 2016 roku, z inicjatywy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.Zgodnie z założeniami, każda gałąź gospodarki powinna mieć sektorową radę kompetencji. Obecnie funkcjonuje 7 takich rad, kolejne mają być powoływane w następnych latach. Głównym zadaniem, które mają realizować rady jest dopasowanie kompetencji pracowników do współpracy z przedsiębiorcami. Ratajski wskazywał na to, że w sektorze turystycznym brakuje szkół branżowych z prawdziwego zdarzenia. Obecnie w składzie Sektorowej Rady Kompetencji dla sektora turystycznego jest 28 osób. Dodał, że na dokształcanie w ramach edukacji pozaformalnej, z zakresu turystyki przeznaczone jest 7,5 mln zł, a Rada ma zarekomendować w jaki sposób zostaną wydane te pieniądze.
Prezes Federacji Stowarzyszeń Przewodnickich Elżbieta Kusina przedstawiła zadania pilota i przewodnika w zakresie obsługi ruchu turystycznego. Z kolei Barbara Bieniek z tejże Federacji dokonała podsumowania podsumowanie sezonu turystycznego oczami przewodnika, dotykając także problemów związanych z regulacjami dotyczącymi parku kulturowego. Opinie krakowskiego magistratu na ten temat przedstawił Łukasz Franek, zastępca dyrektora ZIKiT ds. transportu. Bliżej tę dyskusję przedstawimy w osobnym artykule.
Wiceprezes Krakowskiej Izby Turystyki, Rafał Marek przedstawił działania Izby w ciągu ostatniego roku. Wskazał na szybki rozwój KIT, która w ciągu roku podwoiła liczbę swoich członków. Jak mówił Rafał Marek, rok temu KIT liczyła 78 członków, obecnie jest ich 136, a na najbliższym posiedzeniu ma zostać przyjętych 5 nowych. Najważniejszymi aktywnościami Izby były stworzenie kodeksu dobrych praktyk w transporcie turystycznym, a także stworzenie certyfikatu jakości firm transportowych Twardosky. Dzięki finansowaniu ze środków małopolskiego urzędu marszałkowskiego, przystąpienie do programu jest dla przedsiębiorców bezpłatne, a warunkiem przystąpienia jest wdrażanie w swoim przedsiębiorstwie kodeksu dobrych praktyk. Program obejmuje pojazdy typu: limuzyny, mikrobusy, autokary, pojazdy świadczące przewozy okazjonalne oraz regularne. Do kapituły konkursowej weszli przedstawiciele Inspekcji Transportu Drogowego oraz Policji. Certyfikat będzie można otrzymać na konkretny pojazd, o ile przejdzie on proces certyfikacji. Wiceprezes KIT wskazywał także na aktywność izby w sporze z władzami miasta o utrudniające funkcjonowanie krakowskiej branży turystycznej, przepisami dotyczącymi funkcjonowania parku kulturowego, na przyznanie nagród Odys i Penelopa, czy organizację, razem z Kopalnią Soli Wieliczka, wielkiego balu karnawałowego.
Mecenas Iwona Szwed z biura prawnego Arena 561 przedstawiła zmiany prawne dotyczące transportu osobowego, szczegóły także w osobnym artykule. Tadeusz Węgrzyn z VDL Bus&Coach przedstawił ofertę producenta dla przewoźników, a Jerzy Fołda z Evo Bus Polska prowadził roadshow z prezentacją Mercedesa Tourismo.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Nowy Dyrektor Sprzedaży i Marketingu EXIM
Opłata turystyczna to głupi pomysł, ale projekt jest w fazie
Dział przewodnicy i piloci:
Rozpoczęto starania o nowy, polski wpis na listę
Liczba i wielkość statków wycieczkowych podwoiła się od 2000
Małopolska rozpoczyna nowy projekt
Rzeczniczka MŚP apeluje o podniesienie kwoty limitu zwolnienia z
Starsze aktualności:
Europejska turystyka odbija się po
Henley: Polski paszport mocniejszy od
Wyniki Lotniska Chopina znacznie powyżej
Najlepszy barman w Polsce zdradza trendy na 2024
TSUE: Poufność informacji dot. wypadków lotniczych kluczem do
Ratunkowe paczkomaty także we Wrocławiu i
W Wieliczce znów przeważają zagraniczni
Konkurs World Class w konwencji reality show
KE zachęca do projektu DiscoverEU
Nowy przewoźnik w sieci Polonus Partner
Sri Lanka znów zawiesza opłaty za wizy
Jedno ubezpieczenie na kilka wyjazdów? To możliwe!
Rynek lotniczy w Polsce notuje coraz lepsze wyniki
Silne trzęsienie ziemi w Albanii
85 proc. europejskich kąpielisk z doskonałą jakością wody
Lotnisko Chopina będzie rozbudowane
Travelist - Wielkanoc rozczarowała
Jak UE planuje ingerować w najem krótkoterminowy?
Tureckie władze spodziewają się 25 mln turystów
Ryanair zapowiada nowe połączenia z dwóch lotnisk
Podpisano list intencyjny w sprawie organizacji Igrzysk Europejskich
Ponad miliard euro zysku przewoźnika. W planach duże inwestycje
Jak podróżują osoby wypożyczające auta?
Hotele nie będą mogły przyjmować turystów - rozporządzenie opublikowane
Piotr Borys odpowiedzialny za turystykę w MSiT
Warto zainwestowac na Teneryfie